The catabasis in El Sueño de Úrsula by María Negroni

El sueño de Úrsula (1998) is a polyphonic work that re-elaborates Saint Ursula’s medieval legend. This character undertakes a fabulous journey to Rome, accompanied by other virgins, and is martyrized on her return, in Cologne. Ursula sets off on a pilgrimage in order to postpone a forced marriage. H...

Descripción completa

Guardado en:
Detalles Bibliográficos
Autor principal: Pozzi, Rayén Daiana
Formato: Artículo revista
Lenguaje:Español
Publicado: Universidad Nacional del Nordeste. Facultad de Humandiades. Instituto de Letras 2024
Materias:
Acceso en línea:https://revistas.unne.edu.ar/index.php/clt/article/view/7452
Aporte de:
id I48-R154-article-7452
record_format ojs
spelling I48-R154-article-74522024-05-31T18:48:03Z The catabasis in El Sueño de Úrsula by María Negroni La catábasis en El sueño de Úrsula de María Negroni Pozzi, Rayén Daiana rewriting material imagination eroticism tradition catabasis reescritura imaginación material erotismo tradición catábasis El sueño de Úrsula (1998) is a polyphonic work that re-elaborates Saint Ursula’s medieval legend. This character undertakes a fabulous journey to Rome, accompanied by other virgins, and is martyrized on her return, in Cologne. Ursula sets off on a pilgrimage in order to postpone a forced marriage. However, this journey acquires a particular meaning as it resembles a descent in other words, a catabasis. The objective of this paper is to examine how the catabasis structures Ursula’s journey, in a metaphorical sense, and how it allows her to explore erotism and death. For this analysis, theoretical contributions of Pilar Gónzález Serrano (1999), Jorge Linares Sánchez (2017), Gaston Bachelard (2005; 2014) and Georges Bataille (2019) are considered. They are the starting points for figuring out how this María Negroni’s work fits into the catabasis tradition. El sueño de Úrsula (1998) es una obra polifónica que reelabora la leyenda medieval de Santa Úrsula, quien emprende un fabuloso viaje a Roma acompañada de otras vírgenes y es martirizada a su regreso, en Colonia. Úrsula parte en peregrinación para aplazar la concertación de un matrimonio forzado; sin embargo, este viaje adquiere un sentido particular al asimilarse a un descenso, es decir, a una catábasis. El objetivo de este trabajo es indagar el modo en que la catábasis estructura el viaje en sentido metafórico y permite, al mismo tiempo, la exploración del erotismo y de la muerte. Para este examen, se consideran aportes teóricos de Pilar González Serrano (1999), Jorge Linares Sánchez (2017), Gaston Bachelard (2005; 2014) y Georges Bataille (2019), a partir de los que es posible dilucidar algunos indicios que permiten inscribir esta obra de María Negroni en la tradición de la catábasis. Universidad Nacional del Nordeste. Facultad de Humandiades. Instituto de Letras 2024-05-31 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artículo revisado por pares text/html https://revistas.unne.edu.ar/index.php/clt/article/view/7452 10.30972/clt.237452 Cuadernos de Literatura; Núm. 23 (2024): Mayo 2684-0499 0326-5102 spa https://revistas.unne.edu.ar/index.php/clt/article/view/7452/6984 https://creativecommons.org/licenses/by-nc/2.5/ar/
institution Universidad Nacional del Nordeste
institution_str I-48
repository_str R-154
container_title_str Revistas UNNE - Universidad Nacional del Noroeste (UNNE)
language Español
format Artículo revista
topic rewriting
material imagination
eroticism
tradition
catabasis
reescritura
imaginación material
erotismo
tradición
catábasis
spellingShingle rewriting
material imagination
eroticism
tradition
catabasis
reescritura
imaginación material
erotismo
tradición
catábasis
Pozzi, Rayén Daiana
The catabasis in El Sueño de Úrsula by María Negroni
topic_facet rewriting
material imagination
eroticism
tradition
catabasis
reescritura
imaginación material
erotismo
tradición
catábasis
author Pozzi, Rayén Daiana
author_facet Pozzi, Rayén Daiana
author_sort Pozzi, Rayén Daiana
title The catabasis in El Sueño de Úrsula by María Negroni
title_short The catabasis in El Sueño de Úrsula by María Negroni
title_full The catabasis in El Sueño de Úrsula by María Negroni
title_fullStr The catabasis in El Sueño de Úrsula by María Negroni
title_full_unstemmed The catabasis in El Sueño de Úrsula by María Negroni
title_sort catabasis in el sueño de úrsula by maría negroni
description El sueño de Úrsula (1998) is a polyphonic work that re-elaborates Saint Ursula’s medieval legend. This character undertakes a fabulous journey to Rome, accompanied by other virgins, and is martyrized on her return, in Cologne. Ursula sets off on a pilgrimage in order to postpone a forced marriage. However, this journey acquires a particular meaning as it resembles a descent in other words, a catabasis. The objective of this paper is to examine how the catabasis structures Ursula’s journey, in a metaphorical sense, and how it allows her to explore erotism and death. For this analysis, theoretical contributions of Pilar Gónzález Serrano (1999), Jorge Linares Sánchez (2017), Gaston Bachelard (2005; 2014) and Georges Bataille (2019) are considered. They are the starting points for figuring out how this María Negroni’s work fits into the catabasis tradition.
publisher Universidad Nacional del Nordeste. Facultad de Humandiades. Instituto de Letras
publishDate 2024
url https://revistas.unne.edu.ar/index.php/clt/article/view/7452
work_keys_str_mv AT pozzirayendaiana thecatabasisinelsuenodeursulabymarianegroni
AT pozzirayendaiana lacatabasisenelsuenodeursulademarianegroni
AT pozzirayendaiana catabasisinelsuenodeursulabymarianegroni
first_indexed 2024-08-21T22:38:18Z
last_indexed 2024-08-21T22:38:18Z
_version_ 1808038519350755328