Pasantías como experiencias de articulación entre universidad y escuelas secundarias
The organization of our educational system at different levels involves the implementation of linkage mechanisms in order to ensure that the transition from the secondary level to the university level does not bring inconveniences or difficulties as a consequence of marked changes, and therefore, hi...
Guardado en:
Autores principales: | , , , , |
---|---|
Formato: | Artículo revista |
Lenguaje: | Español |
Publicado: |
Facultad de Ciencias Exactas y Naturales y Agrimensura - Universidad Nacional del Nordeste
2023
|
Materias: | |
Acceso en línea: | https://revistas.unne.edu.ar/index.php/eitt/article/view/7241 |
Aporte de: |
id |
I48-R154-article-7241 |
---|---|
record_format |
ojs |
spelling |
I48-R154-article-72412023-12-19T21:11:24Z Pasantías como experiencias de articulación entre universidad y escuelas secundarias Etcheverry, Clara Araujo, Ivana Ávalos, Guillermo Monti Areco, Florencia Coronel, Juan Manuel Pasantías Articulación Secundaria Universidad Internships Linkage High school Univerisity The organization of our educational system at different levels involves the implementation of linkage mechanisms in order to ensure that the transition from the secondary level to the university level does not bring inconveniences or difficulties as a consequence of marked changes, and therefore, high rates of desertion. Since 2013, the Invertebrate and Protist Biology research group has been working with teachers from different institutions in order to carry out activities that link secondary level students with the university. For this purpose, internships were carried out with students of the last years of four schools of Corrientes Capital, whose activities consisted of research work design, lab skills development and use of research methods and typical techniques used in the scientific field. As a result of these internships, the importance of this type of activities was reaffirmed in the strengthening, not only in Biology teaching, but also in the attitudinal performance of students, and, consequently, in the establishment of bonds of trust that provide greater security at the time to start college life. La organización de nuestro sistema educativo en los diferentes niveles involucra la implementación de mecanismos de articulación a fin de lograr que la transición del nivel medio a la universidad no traiga aparejados inconvenientes o dificultades como consecuencia de cambios marcados, y por lo tanto, altos índices de desgranamiento. Desde el grupo de Investigación de Biología de los Invertebrados y Protistas se ha trabajado desde el año 2013 con docentes de distintas instituciones a fin de realizar actividades que vinculen a los alumnos de nivel secundario con la universidad. En este sentido, se realizaron pasantías con alumnos de los últimos años de cuatro colegios de Corrientes Capital, cuyas actividades consistieron en el diseño de trabajos de investigación, desarrollo de habilidades para la obtención de material biológico, uso de métodos y técnicas de investigación en el ámbito biológico. Como resultado de estas pasantías se reafirmó la importancia de este tipo de actividades en el fortalecimiento, no solo de la enseñanza de la Biología, sino también en el desempeño actitudinal de los alumnos, logrando establecer lazos de confianza que otorgan una mayor seguridad a la hora de iniciar la vida universitaria. Por lo tanto, el objetivo de este trabajo fue plasmar las experiencias realizadas en este contexto, y que sean el puntapié para realizar nuevas propuestas donde se pueda acrecentar esta relación de articulación entre ambos niveles. Facultad de Ciencias Exactas y Naturales y Agrimensura - Universidad Nacional del Nordeste 2023-12-19 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artículo revisado por pares application/pdf https://revistas.unne.edu.ar/index.php/eitt/article/view/7241 10.30972/eitt.827241 Extensionismo, Innovación y Transferencia Tecnológica; Vol. 8 Núm. 2 (2023) 2422-6424 spa https://revistas.unne.edu.ar/index.php/eitt/article/view/7241/6666 |
institution |
Universidad Nacional del Nordeste |
institution_str |
I-48 |
repository_str |
R-154 |
container_title_str |
Revistas UNNE - Universidad Nacional del Noroeste (UNNE) |
language |
Español |
format |
Artículo revista |
topic |
Pasantías Articulación Secundaria Universidad Internships Linkage High school Univerisity |
spellingShingle |
Pasantías Articulación Secundaria Universidad Internships Linkage High school Univerisity Etcheverry, Clara Araujo, Ivana Ávalos, Guillermo Monti Areco, Florencia Coronel, Juan Manuel Pasantías como experiencias de articulación entre universidad y escuelas secundarias |
topic_facet |
Pasantías Articulación Secundaria Universidad Internships Linkage High school Univerisity |
author |
Etcheverry, Clara Araujo, Ivana Ávalos, Guillermo Monti Areco, Florencia Coronel, Juan Manuel |
author_facet |
Etcheverry, Clara Araujo, Ivana Ávalos, Guillermo Monti Areco, Florencia Coronel, Juan Manuel |
author_sort |
Etcheverry, Clara |
title |
Pasantías como experiencias de articulación entre universidad y escuelas secundarias |
title_short |
Pasantías como experiencias de articulación entre universidad y escuelas secundarias |
title_full |
Pasantías como experiencias de articulación entre universidad y escuelas secundarias |
title_fullStr |
Pasantías como experiencias de articulación entre universidad y escuelas secundarias |
title_full_unstemmed |
Pasantías como experiencias de articulación entre universidad y escuelas secundarias |
title_sort |
pasantías como experiencias de articulación entre universidad y escuelas secundarias |
description |
The organization of our educational system at different levels involves the implementation of linkage mechanisms in order to ensure that the transition from the secondary level to the university level does not bring inconveniences or difficulties as a consequence of marked changes, and therefore, high rates of desertion. Since 2013, the Invertebrate and Protist Biology research group has been working with teachers from different institutions in order to carry out activities that link secondary level students with the university. For this purpose, internships were carried out with students of the last years of four schools of Corrientes Capital, whose activities consisted of research work design, lab skills development and use of research methods and typical techniques used in the scientific field. As a result of these internships, the importance of this type of activities was reaffirmed in the strengthening, not only in Biology teaching, but also in the attitudinal performance of students, and, consequently, in the establishment of bonds of trust that provide greater security at the time to start college life. |
publisher |
Facultad de Ciencias Exactas y Naturales y Agrimensura - Universidad Nacional del Nordeste |
publishDate |
2023 |
url |
https://revistas.unne.edu.ar/index.php/eitt/article/view/7241 |
work_keys_str_mv |
AT etcheverryclara pasantiascomoexperienciasdearticulacionentreuniversidadyescuelassecundarias AT araujoivana pasantiascomoexperienciasdearticulacionentreuniversidadyescuelassecundarias AT avalosguillermo pasantiascomoexperienciasdearticulacionentreuniversidadyescuelassecundarias AT montiarecoflorencia pasantiascomoexperienciasdearticulacionentreuniversidadyescuelassecundarias AT coroneljuanmanuel pasantiascomoexperienciasdearticulacionentreuniversidadyescuelassecundarias |
first_indexed |
2024-08-21T22:36:59Z |
last_indexed |
2024-08-21T22:36:59Z |
_version_ |
1808038436244815872 |