Configuraciones cotidianas del trabajo docente. Un análisis desde las políticas educativas en pandemia

This article deals with the senses constructed from the educational policies during the pandemic around teaching work. It also explores traces of such guidelines and resolutions in the heterogeneous everyday configurations of teaching work. It starts from the assumption that teaching work is configu...

Descripción completa

Guardado en:
Detalles Bibliográficos
Autor principal: Pavesio, María Victoria
Formato: Artículo revista
Lenguaje:Español
Publicado: Universidad Nacional del Litoral 2023
Materias:
Acceso en línea:https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/Itinerarios/article/view/12889
Aporte de:
id I26-R133-article-12889
record_format ojs
spelling I26-R133-article-128892023-07-14T13:31:28Z Configuraciones cotidianas del trabajo docente. Un análisis desde las políticas educativas en pandemia Everyday configurations of teaching work. An analysis from the educational policies in pandemic Pavesio, María Victoria teaching work everyday configurations educational policies pandemic trabajo docente configuraciones cotidianas políticas educativas pandemia This article deals with the senses constructed from the educational policies during the pandemic around teaching work. It also explores traces of such guidelines and resolutions in the heterogeneous everyday configurations of teaching work. It starts from the assumption that teaching work is configured relationally in the interweaving of multiple dimensions. One of them refers to educational policies fields. From the analysis of the state resolutions surveyed during the pandemic, we detach, as  hypothesis, a series of senses and conceptions about teaching work. At the same time, we suggest that certain policies, rather than attending to the processes of content transmission, appealed to teaching work in two senses. On the one hand, as a «diffuser» or «socializer» of determined knowledge; on the other, as an indispensable «mediator» for the maintenance of the «educational link». This study is part of a broader socioanthropological research that began in 2016 that focuses, from a relational theoretical-methodological approach (Achilli, 2005) and based on ethnographic work (Rockwell, 2009), on teaching work in public primary schools in contexts of urban poverty in the city of Rosario (Santa Fe).  Este artículo aborda los sentidos construidos desde las políticas educativas durante la pandemia en torno al trabajo docente. Además, explora en las heterogéneas configuraciones cotidianas del trabajo docente huellas de tales lineamientos y resoluciones. Se parte del supuesto de que el trabajo docente se configura relacionalmente en el entramado de múltiples dimensiones. Una de ellas refiere al ámbito de las políticas educativas. Del análisis de las disposiciones estatales relevadas durante la pandemia desprendemos, a modo de hipótesis, una serie de sentidos y concepciones acerca del trabajo docente. A su vez, planteamos que ciertas políticas, más que atender a los procesos de transmisión de contenidos, interpelaron al trabajo docente en dos sentidos. Por un lado, en tanto «difusor» o «socializador» de determinados saberes; por el otro, en tanto «mediador» indispensable para el sostenimiento del «vínculo educativo». El presente estudio forma parte de una investigación socioantropológica más amplia iniciada en el año 2016 que aborda, desde un enfoque teórico–metodológico relacional (Achilli, 2005) y en base a un trabajo de campo de tipo etnográfico (Rockwell, 2007), el trabajo docente en escuelas primarias públicas en contextos de pobreza urbana de la ciudad de Rosario (Santa Fe). Universidad Nacional del Litoral 2023-07-14 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artículos de investigación evaluados por doble ciego Research articles evaluated by double blind application/pdf text/html application/zip https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/Itinerarios/article/view/12889 10.14409/ie.2023.18.e0044 Itinerarios Educativos; Núm. 18 (2023): Itinerarios Educativos; e0044 Itinerarios Educativos; No. 18 (2023): Itinerarios Educativos; e0044 Itinerarios Educativos; n. 18 (2023): Itinerarios Educativos; e0044 2362-5554 1850-3853 10.14409/ie.2023.18 spa https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/Itinerarios/article/view/12889/17715 https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/Itinerarios/article/view/12889/17741 https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/Itinerarios/article/view/12889/17740 Derechos de autor 2023 Itinerarios Educativos
institution Universidad Nacional del Litoral
institution_str I-26
repository_str R-133
container_title_str Biblioteca Virtual - Publicaciones (UNL)
language Español
format Artículo revista
topic teaching work
everyday configurations
educational policies
pandemic
trabajo docente
configuraciones cotidianas
políticas educativas
pandemia
spellingShingle teaching work
everyday configurations
educational policies
pandemic
trabajo docente
configuraciones cotidianas
políticas educativas
pandemia
Pavesio, María Victoria
Configuraciones cotidianas del trabajo docente. Un análisis desde las políticas educativas en pandemia
topic_facet teaching work
everyday configurations
educational policies
pandemic
trabajo docente
configuraciones cotidianas
políticas educativas
pandemia
author Pavesio, María Victoria
author_facet Pavesio, María Victoria
author_sort Pavesio, María Victoria
title Configuraciones cotidianas del trabajo docente. Un análisis desde las políticas educativas en pandemia
title_short Configuraciones cotidianas del trabajo docente. Un análisis desde las políticas educativas en pandemia
title_full Configuraciones cotidianas del trabajo docente. Un análisis desde las políticas educativas en pandemia
title_fullStr Configuraciones cotidianas del trabajo docente. Un análisis desde las políticas educativas en pandemia
title_full_unstemmed Configuraciones cotidianas del trabajo docente. Un análisis desde las políticas educativas en pandemia
title_sort configuraciones cotidianas del trabajo docente. un análisis desde las políticas educativas en pandemia
description This article deals with the senses constructed from the educational policies during the pandemic around teaching work. It also explores traces of such guidelines and resolutions in the heterogeneous everyday configurations of teaching work. It starts from the assumption that teaching work is configured relationally in the interweaving of multiple dimensions. One of them refers to educational policies fields. From the analysis of the state resolutions surveyed during the pandemic, we detach, as  hypothesis, a series of senses and conceptions about teaching work. At the same time, we suggest that certain policies, rather than attending to the processes of content transmission, appealed to teaching work in two senses. On the one hand, as a «diffuser» or «socializer» of determined knowledge; on the other, as an indispensable «mediator» for the maintenance of the «educational link». This study is part of a broader socioanthropological research that began in 2016 that focuses, from a relational theoretical-methodological approach (Achilli, 2005) and based on ethnographic work (Rockwell, 2009), on teaching work in public primary schools in contexts of urban poverty in the city of Rosario (Santa Fe).
publisher Universidad Nacional del Litoral
publishDate 2023
url https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/Itinerarios/article/view/12889
work_keys_str_mv AT pavesiomariavictoria configuracionescotidianasdeltrabajodocenteunanalisisdesdelaspoliticaseducativasenpandemia
AT pavesiomariavictoria everydayconfigurationsofteachingworkananalysisfromtheeducationalpoliciesinpandemic
first_indexed 2024-08-13T20:39:09Z
last_indexed 2024-08-13T20:39:09Z
_version_ 1807306246561202176