Configuraciones cotidianas del trabajo docente. Un análisis desde las políticas educativas en pandemia
This article deals with the senses constructed from the educational policies during the pandemic around teaching work. It also explores traces of such guidelines and resolutions in the heterogeneous everyday configurations of teaching work. It starts from the assumption that teaching work is configu...
Guardado en:
| Autor principal: | |
|---|---|
| Formato: | Artículo revista |
| Lenguaje: | Español |
| Publicado: |
Universidad Nacional del Litoral
2023
|
| Materias: | |
| Acceso en línea: | https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/Itinerarios/article/view/12889 |
| Aporte de: |
| id |
I26-R133-article-12889 |
|---|---|
| record_format |
ojs |
| spelling |
I26-R133-article-128892023-07-14T13:31:28Z Configuraciones cotidianas del trabajo docente. Un análisis desde las políticas educativas en pandemia Everyday configurations of teaching work. An analysis from the educational policies in pandemic Pavesio, María Victoria teaching work everyday configurations educational policies pandemic trabajo docente configuraciones cotidianas políticas educativas pandemia This article deals with the senses constructed from the educational policies during the pandemic around teaching work. It also explores traces of such guidelines and resolutions in the heterogeneous everyday configurations of teaching work. It starts from the assumption that teaching work is configured relationally in the interweaving of multiple dimensions. One of them refers to educational policies fields. From the analysis of the state resolutions surveyed during the pandemic, we detach, as hypothesis, a series of senses and conceptions about teaching work. At the same time, we suggest that certain policies, rather than attending to the processes of content transmission, appealed to teaching work in two senses. On the one hand, as a «diffuser» or «socializer» of determined knowledge; on the other, as an indispensable «mediator» for the maintenance of the «educational link». This study is part of a broader socioanthropological research that began in 2016 that focuses, from a relational theoretical-methodological approach (Achilli, 2005) and based on ethnographic work (Rockwell, 2009), on teaching work in public primary schools in contexts of urban poverty in the city of Rosario (Santa Fe). Este artículo aborda los sentidos construidos desde las políticas educativas durante la pandemia en torno al trabajo docente. Además, explora en las heterogéneas configuraciones cotidianas del trabajo docente huellas de tales lineamientos y resoluciones. Se parte del supuesto de que el trabajo docente se configura relacionalmente en el entramado de múltiples dimensiones. Una de ellas refiere al ámbito de las políticas educativas. Del análisis de las disposiciones estatales relevadas durante la pandemia desprendemos, a modo de hipótesis, una serie de sentidos y concepciones acerca del trabajo docente. A su vez, planteamos que ciertas políticas, más que atender a los procesos de transmisión de contenidos, interpelaron al trabajo docente en dos sentidos. Por un lado, en tanto «difusor» o «socializador» de determinados saberes; por el otro, en tanto «mediador» indispensable para el sostenimiento del «vínculo educativo». El presente estudio forma parte de una investigación socioantropológica más amplia iniciada en el año 2016 que aborda, desde un enfoque teórico–metodológico relacional (Achilli, 2005) y en base a un trabajo de campo de tipo etnográfico (Rockwell, 2007), el trabajo docente en escuelas primarias públicas en contextos de pobreza urbana de la ciudad de Rosario (Santa Fe). Universidad Nacional del Litoral 2023-07-14 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artículos de investigación evaluados por doble ciego Research articles evaluated by double blind application/pdf text/html application/zip https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/Itinerarios/article/view/12889 10.14409/ie.2023.18.e0044 Itinerarios Educativos; Núm. 18 (2023): Itinerarios Educativos; e0044 Itinerarios Educativos; No. 18 (2023): Itinerarios Educativos; e0044 Itinerarios Educativos; n. 18 (2023): Itinerarios Educativos; e0044 2362-5554 1850-3853 10.14409/ie.2023.18 spa https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/Itinerarios/article/view/12889/17715 https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/Itinerarios/article/view/12889/17741 https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/Itinerarios/article/view/12889/17740 Derechos de autor 2023 Itinerarios Educativos |
| institution |
Universidad Nacional del Litoral |
| institution_str |
I-26 |
| repository_str |
R-133 |
| container_title_str |
Biblioteca Virtual - Publicaciones (UNL) |
| language |
Español |
| format |
Artículo revista |
| topic |
teaching work everyday configurations educational policies pandemic trabajo docente configuraciones cotidianas políticas educativas pandemia |
| spellingShingle |
teaching work everyday configurations educational policies pandemic trabajo docente configuraciones cotidianas políticas educativas pandemia Pavesio, María Victoria Configuraciones cotidianas del trabajo docente. Un análisis desde las políticas educativas en pandemia |
| topic_facet |
teaching work everyday configurations educational policies pandemic trabajo docente configuraciones cotidianas políticas educativas pandemia |
| author |
Pavesio, María Victoria |
| author_facet |
Pavesio, María Victoria |
| author_sort |
Pavesio, María Victoria |
| title |
Configuraciones cotidianas del trabajo docente. Un análisis desde las políticas educativas en pandemia |
| title_short |
Configuraciones cotidianas del trabajo docente. Un análisis desde las políticas educativas en pandemia |
| title_full |
Configuraciones cotidianas del trabajo docente. Un análisis desde las políticas educativas en pandemia |
| title_fullStr |
Configuraciones cotidianas del trabajo docente. Un análisis desde las políticas educativas en pandemia |
| title_full_unstemmed |
Configuraciones cotidianas del trabajo docente. Un análisis desde las políticas educativas en pandemia |
| title_sort |
configuraciones cotidianas del trabajo docente. un análisis desde las políticas educativas en pandemia |
| description |
This article deals with the senses constructed from the educational policies during the pandemic around teaching work. It also explores traces of such guidelines and resolutions in the heterogeneous everyday configurations of teaching work. It starts from the assumption that teaching work is configured relationally in the interweaving of multiple dimensions. One of them refers to educational policies fields. From the analysis of the state resolutions surveyed during the pandemic, we detach, as hypothesis, a series of senses and conceptions about teaching work. At the same time, we suggest that certain policies, rather than attending to the processes of content transmission, appealed to teaching work in two senses. On the one hand, as a «diffuser» or «socializer» of determined knowledge; on the other, as an indispensable «mediator» for the maintenance of the «educational link». This study is part of a broader socioanthropological research that began in 2016 that focuses, from a relational theoretical-methodological approach (Achilli, 2005) and based on ethnographic work (Rockwell, 2009), on teaching work in public primary schools in contexts of urban poverty in the city of Rosario (Santa Fe). |
| publisher |
Universidad Nacional del Litoral |
| publishDate |
2023 |
| url |
https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/Itinerarios/article/view/12889 |
| work_keys_str_mv |
AT pavesiomariavictoria configuracionescotidianasdeltrabajodocenteunanalisisdesdelaspoliticaseducativasenpandemia AT pavesiomariavictoria everydayconfigurationsofteachingworkananalysisfromtheeducationalpoliciesinpandemic |
| first_indexed |
2024-08-13T20:39:09Z |
| last_indexed |
2024-08-13T20:39:09Z |
| _version_ |
1807306246561202176 |