Arde "Copi" (2017-2018, dirección Di Fonzo Bo)

The following essay focuses on Marcial Di Fonzo Bo’s staging entitled "Copi" (2017-2018), presented at the Teatro Nacional Cervantes and conceived as a posthumous tribute to the author mentioned in the title. The texts that composed it (two complete works, "Eva Perón" and "E...

Descripción completa

Guardado en:
Detalles Bibliográficos
Autor principal: Lozano, Ezequiel
Formato: Artículo revista
Lenguaje:Español
Publicado: Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires 2019
Materias:
Acceso en línea:http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/telondefondo/article/view/7252
Aporte de:
id I28-R267-article-7252
record_format ojs
spelling I28-R267-article-72522021-01-05T15:00:39Z Arde "Copi" (2017-2018, dirección Di Fonzo Bo) "Copi" (2017-2018, stage by Di Fonzo Bo) is burning Lozano, Ezequiel Copi gender image staging Di Fonzo Bo Copi género imagen puesta en escena Di Fonzo Bo The following essay focuses on Marcial Di Fonzo Bo’s staging entitled "Copi" (2017-2018), presented at the Teatro Nacional Cervantes and conceived as a posthumous tribute to the author mentioned in the title. The texts that composed it (two complete works, "Eva Perón" and "El homosexual o la dificultad de expresarse", together with other fragments of Copi’s varied creations as writer, perfomer and strip cartoonist) are studied here in order to reflect on this theatrical unit on the basis of a reading of images supported by conceptualizations of Georges Didi-Huberman. The article explores Copi’s links with the Creole archive, with the history of drag performances in the country, with the questioning of fixed identities and, also, with the history of Eva Perón, a textuality which was prohibited for many years in Argentina. El presente artículo se centra en la puesta en escena de Marcial Di Fonzo Bo titulada "Copi" (2017-2018), programada por el Teatro Nacional Cervantes como homenaje póstumo al autor mencionado en el título de la misma. Para indagar sobre la unidad teatral buscada por la puesta en su conjunto, desde una lectura de imágenes apoyada en conceptualizaciones de Georges Didi-Huberman, el artículo analiza los textos que la componen (dos obras completas, "Eva Perón" y "El homosexual o la dificultad de expresarse", junto a otros fragmentos de obras variadas del dramaturgo, historietista, escritor y performer). En ese camino, el artículo explora los vínculos de Copi con el archivo criollo, con la historia del transformismo en el país, con el cuestionamiento a las identidades sexo-genéricas fijas, así como con el historial de la textualidad prohibida durante tantos años en Argentina, Eva Perón. Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires 2019-11-01 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/telondefondo/article/view/7252 telondefondo. Revista de Teoría y Crítica Teatral; Núm. 30 (2019); 143-157 1669-6301 spa http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/telondefondo/article/view/7252/6506
institution Universidad de Buenos Aires
institution_str I-28
repository_str R-267
container_title_str telondefondo
language Español
format Artículo revista
topic Copi
gender
image
staging
Di Fonzo Bo
Copi
género
imagen
puesta en escena
Di Fonzo Bo
spellingShingle Copi
gender
image
staging
Di Fonzo Bo
Copi
género
imagen
puesta en escena
Di Fonzo Bo
Lozano, Ezequiel
Arde "Copi" (2017-2018, dirección Di Fonzo Bo)
topic_facet Copi
gender
image
staging
Di Fonzo Bo
Copi
género
imagen
puesta en escena
Di Fonzo Bo
author Lozano, Ezequiel
author_facet Lozano, Ezequiel
author_sort Lozano, Ezequiel
title Arde "Copi" (2017-2018, dirección Di Fonzo Bo)
title_short Arde "Copi" (2017-2018, dirección Di Fonzo Bo)
title_full Arde "Copi" (2017-2018, dirección Di Fonzo Bo)
title_fullStr Arde "Copi" (2017-2018, dirección Di Fonzo Bo)
title_full_unstemmed Arde "Copi" (2017-2018, dirección Di Fonzo Bo)
title_sort arde "copi" (2017-2018, dirección di fonzo bo)
description The following essay focuses on Marcial Di Fonzo Bo’s staging entitled "Copi" (2017-2018), presented at the Teatro Nacional Cervantes and conceived as a posthumous tribute to the author mentioned in the title. The texts that composed it (two complete works, "Eva Perón" and "El homosexual o la dificultad de expresarse", together with other fragments of Copi’s varied creations as writer, perfomer and strip cartoonist) are studied here in order to reflect on this theatrical unit on the basis of a reading of images supported by conceptualizations of Georges Didi-Huberman. The article explores Copi’s links with the Creole archive, with the history of drag performances in the country, with the questioning of fixed identities and, also, with the history of Eva Perón, a textuality which was prohibited for many years in Argentina.
publisher Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires
publishDate 2019
url http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/telondefondo/article/view/7252
work_keys_str_mv AT lozanoezequiel ardecopi20172018direcciondifonzobo
AT lozanoezequiel copi20172018stagebydifonzoboisburning
first_indexed 2023-06-27T21:34:37Z
last_indexed 2023-06-27T21:34:37Z
_version_ 1769893189275090944