Fragmentación y sentido en cuatro textos teatrales chilenos contemporáneos
Even if the contemporary theatrical text is numerous and multifaceted, the study of new playwriting has come to some agreement: we are facing a fragmentary text, that is not at the extreme of ceasing to exist at and for the scene, but that recognizes himself as a component among others in it and not...
Guardado en:
Autor principal: | |
---|---|
Formato: | Artículo revista |
Lenguaje: | Español |
Publicado: |
Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires
2016
|
Materias: | |
Acceso en línea: | http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/telondefondo/article/view/3143 |
Aporte de: |
id |
I28-R267-article-3143 |
---|---|
record_format |
ojs |
spelling |
I28-R267-article-31432023-06-27T21:30:13Z Fragmentación y sentido en cuatro textos teatrales chilenos contemporáneos Duarte, Coca Fragmentary playwriting Chilean theatre artistic procedure configuration of meaning Barrales Compañía la Re-sentida Infante Jara Fragmentario dramaturgia teatro chileno procedimiento artístico construcción de sentido Barrales Compañía la Re-sentida Infante Jara Even if the contemporary theatrical text is numerous and multifaceted, the study of new playwriting has come to some agreement: we are facing a fragmentary text, that is not at the extreme of ceasing to exist at and for the scene, but that recognizes himself as a component among others in it and not as the most decisive and fundamental element, as it was conceived for centuries.The paper examines some of the theoretical precedents of the procedure of fragmentation, its ideological suppositions and its features in four Chilean contemporary theatrical texts: H.P. (Hans Pozo) (2007) by Luis Barrales; Simulacro (2008) by La Re-sentida company; Cristo (2008) by Manuela Infante and Hombre acosado por demonios ante un espejo (2010) by Rolando Jara. I will suggest that the writing procedure of fragmentation, not only strengthens a new relationship between playwriting and stage, but it also represents a greater collaboration of the audience on the configuration of meaning of the play and deliberately breaks the mimetic bond between art and world, questioning it within the play. Aunque el texto teatral contemporáneo es múltiple y polifacético, el estudio de las nuevas escrituras ha llegado a ciertos acuerdos: nos encontramos ante un texto fragmentario, que no se encuentra en el extremo de dejar de existir en y por la escena, pero que se reconoce como un componente más dentro de ella y no como el elemento determinante y primordial, como fue concebido por siglos. El artículo revisa algunos antecedentes teóricos del procedimiento de fragmentación, sus presupuestos ideológicos y sus características en cuatro textos teatrales chilenos contemporáneos: H.P. (Hans Pozo) (2007) de Luis Barrales; Simulacro (2008) de la Compañía la Re-sentida; Cristo (2008) de Manuela Infante y Hombre acosado por demonios ante un espejo (2010) de Rolando Jara. Plantearé que el procedimiento de escritura de la fragmentación, no solo refuerza una nueva relación entre dramaturgia y escena, sino que presupone una mayor colaboración del espectador en la configuración de sentido de la obra y rompe deliberadamente con el vínculo mimético entre obra y mundo, poniéndolo en cuestión al interior de la misma obra. Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires 2016-12-27 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/telondefondo/article/view/3143 10.34096/tdf.n24.3143 telondefondo. Revista de Teoría y Crítica Teatral; Núm. 24 (2016); 42-52 1669-6301 spa http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/telondefondo/article/view/3143/2782 |
institution |
Universidad de Buenos Aires |
institution_str |
I-28 |
repository_str |
R-267 |
container_title_str |
telondefondo |
language |
Español |
format |
Artículo revista |
topic |
Fragmentary playwriting Chilean theatre artistic procedure configuration of meaning Barrales Compañía la Re-sentida Infante Jara Fragmentario dramaturgia teatro chileno procedimiento artístico construcción de sentido Barrales Compañía la Re-sentida Infante Jara |
spellingShingle |
Fragmentary playwriting Chilean theatre artistic procedure configuration of meaning Barrales Compañía la Re-sentida Infante Jara Fragmentario dramaturgia teatro chileno procedimiento artístico construcción de sentido Barrales Compañía la Re-sentida Infante Jara Duarte, Coca Fragmentación y sentido en cuatro textos teatrales chilenos contemporáneos |
topic_facet |
Fragmentary playwriting Chilean theatre artistic procedure configuration of meaning Barrales Compañía la Re-sentida Infante Jara Fragmentario dramaturgia teatro chileno procedimiento artístico construcción de sentido Barrales Compañía la Re-sentida Infante Jara |
author |
Duarte, Coca |
author_facet |
Duarte, Coca |
author_sort |
Duarte, Coca |
title |
Fragmentación y sentido en cuatro textos teatrales chilenos contemporáneos |
title_short |
Fragmentación y sentido en cuatro textos teatrales chilenos contemporáneos |
title_full |
Fragmentación y sentido en cuatro textos teatrales chilenos contemporáneos |
title_fullStr |
Fragmentación y sentido en cuatro textos teatrales chilenos contemporáneos |
title_full_unstemmed |
Fragmentación y sentido en cuatro textos teatrales chilenos contemporáneos |
title_sort |
fragmentación y sentido en cuatro textos teatrales chilenos contemporáneos |
description |
Even if the contemporary theatrical text is numerous and multifaceted, the study of new playwriting has come to some agreement: we are facing a fragmentary text, that is not at the extreme of ceasing to exist at and for the scene, but that recognizes himself as a component among others in it and not as the most decisive and fundamental element, as it was conceived for centuries.The paper examines some of the theoretical precedents of the procedure of fragmentation, its ideological suppositions and its features in four Chilean contemporary theatrical texts: H.P. (Hans Pozo) (2007) by Luis Barrales; Simulacro (2008) by La Re-sentida company; Cristo (2008) by Manuela Infante and Hombre acosado por demonios ante un espejo (2010) by Rolando Jara. I will suggest that the writing procedure of fragmentation, not only strengthens a new relationship between playwriting and stage, but it also represents a greater collaboration of the audience on the configuration of meaning of the play and deliberately breaks the mimetic bond between art and world, questioning it within the play. |
publisher |
Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires |
publishDate |
2016 |
url |
http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/telondefondo/article/view/3143 |
work_keys_str_mv |
AT duartecoca fragmentacionysentidoencuatrotextosteatraleschilenoscontemporaneos |
first_indexed |
2023-06-27T21:33:54Z |
last_indexed |
2023-06-27T21:33:54Z |
_version_ |
1769893144128651264 |