Teatro del siglo XXI: Pared, una experiencia multisensorial

Itzial Pascual’s dramatic play Pared integrates music, visual arts, advertising and poetry to create an atmosphere full of connotations, alluding to the fear and paralysis of the main characters due to gender violence. In this paper, I discuss how the playwright goes beyond the traditional dramatic...

Descripción completa

Guardado en:
Detalles Bibliográficos
Autor principal: Raventós Pons, Esther
Formato: Artículo revista
Lenguaje:Español
Publicado: Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires 2016
Materias:
Acceso en línea:http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/telondefondo/article/view/2497
Aporte de:
id I28-R267-article-2497
record_format ojs
spelling I28-R267-article-24972023-06-27T21:30:13Z Teatro del siglo XXI: Pared, una experiencia multisensorial Raventós Pons, Esther Pascual Pared intermediality gender violence transdisciplinary Pascual Pared intermedialidad violencia de género transdisciplinario Itzial Pascual’s dramatic play Pared integrates music, visual arts, advertising and poetry to create an atmosphere full of connotations, alluding to the fear and paralysis of the main characters due to gender violence. In this paper, I discuss how the playwright goes beyond the traditional dramatic representation in this play, establishing co-relations between different media, in order to invite the viewer to become aware, to get involved, and not to close his/her eyes to violence. Moreover, intermediality allows for new dimensions of perception and experience, and promotes an analysis and interpretation that is transdisciplinary and multidimensional. La obra dramática de Itziar Pascual, Pared, amalgama en un todo música, arte visual, publicidad y poesía para crear un ambiente lleno de connotaciones en el que se alude el miedo y la parálisis de las protagonistas debido a la violencia de género. En este trabajo, analizo cómo la dramaturga logra un teatro integral que sobrepasa lo meramente teatral y se instala dentro de la intermedialidad para invitar al espectador a que tome conciencia, intervenga y no se limite simplemente a cerrar los ojos ante la violencia. Asimismo, el diálogo intermedial permite nuevas dimensiones de percepción y experiencia, y fomenta un análisis e interpretación transdisciplinario y multidimensional. Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires 2016-07-26 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/telondefondo/article/view/2497 10.34096/tdf.n23.2497 telondefondo. Revista de Teoría y Crítica Teatral; Núm. 23 (2016); 180-192 1669-6301 spa http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/telondefondo/article/view/2497/2144
institution Universidad de Buenos Aires
institution_str I-28
repository_str R-267
container_title_str telondefondo
language Español
format Artículo revista
topic Pascual
Pared
intermediality
gender violence
transdisciplinary
Pascual
Pared
intermedialidad
violencia de género
transdisciplinario
spellingShingle Pascual
Pared
intermediality
gender violence
transdisciplinary
Pascual
Pared
intermedialidad
violencia de género
transdisciplinario
Raventós Pons, Esther
Teatro del siglo XXI: Pared, una experiencia multisensorial
topic_facet Pascual
Pared
intermediality
gender violence
transdisciplinary
Pascual
Pared
intermedialidad
violencia de género
transdisciplinario
author Raventós Pons, Esther
author_facet Raventós Pons, Esther
author_sort Raventós Pons, Esther
title Teatro del siglo XXI: Pared, una experiencia multisensorial
title_short Teatro del siglo XXI: Pared, una experiencia multisensorial
title_full Teatro del siglo XXI: Pared, una experiencia multisensorial
title_fullStr Teatro del siglo XXI: Pared, una experiencia multisensorial
title_full_unstemmed Teatro del siglo XXI: Pared, una experiencia multisensorial
title_sort teatro del siglo xxi: pared, una experiencia multisensorial
description Itzial Pascual’s dramatic play Pared integrates music, visual arts, advertising and poetry to create an atmosphere full of connotations, alluding to the fear and paralysis of the main characters due to gender violence. In this paper, I discuss how the playwright goes beyond the traditional dramatic representation in this play, establishing co-relations between different media, in order to invite the viewer to become aware, to get involved, and not to close his/her eyes to violence. Moreover, intermediality allows for new dimensions of perception and experience, and promotes an analysis and interpretation that is transdisciplinary and multidimensional.
publisher Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires
publishDate 2016
url http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/telondefondo/article/view/2497
work_keys_str_mv AT raventosponsesther teatrodelsigloxxiparedunaexperienciamultisensorial
first_indexed 2023-06-27T21:33:50Z
last_indexed 2023-06-27T21:33:50Z
_version_ 1769893140631650304