Theater and Acting during the Sociedad del Buen Gusto por el Teatro: Censorship, Pedagogy and Other Disruptive Elements

In the present article we will analyze the two specific acting methodologies of the early nineteenth century: the cultured and the popular, to observe how the actor's work did not escape the censorship exercised by the Sociedad del Buen Gusto por el Teatro (1817-1821). This organism, made up of...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor principal: Correa Vázquez, Lucía
Formato: Artículo revista
Lenguaje:Español
Publicado: Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires 2022
Materias:
Acceso en línea:http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/telondefondo/article/view/11528
Aporte de:
id I28-R267-article-11528
record_format ojs
spelling I28-R267-article-115282023-10-02T14:13:46Z Theater and Acting during the Sociedad del Buen Gusto por el Teatro: Censorship, Pedagogy and Other Disruptive Elements El teatro y la actuación durante la Sociedad del Buen Gusto por el Teatro: censura, pedagogía y otros elementos disruptivos Correa Vázquez, Lucía Sociedad del Buen Gusto por el Teatro Actor Popular Theater Censorship Teatro Actor Popular Censura Sociedad del Buen Gusto por el Teatro In the present article we will analyze the two specific acting methodologies of the early nineteenth century: the cultured and the popular, to observe how the actor's work did not escape the censorship exercised by the Sociedad del Buen Gusto por el Teatro (1817-1821). This organism, made up of the Buenos Aires elite belonging to the intellectual and power fields, disapproved of the actor's gestures and grotesque corporality, as well as the representation of sainetes and other popular genres of the time, for not responding to the objectives of the civilizing and pedagogical project that this organism had for the incipient Argentine nation. En el presente trabajo analizaremos las dos metodologías específicas de actuación de principios del siglo XIX: la culta y la popular, para observar como el trabajo del actor no escapó a la censura ejercida por la Sociedad del Buen Gusto por el Teatro (1817-1821). Este organismo compuesto por la élite porteña perteneciente al campo intelectual y de poder, reprobaba los gestos y la corporalidad grotesca del actor, así como la representación de los sainetes y otros géneros populares de la época, por no responder a los objetivos del proyecto civilizador y pedagógico que este organismo tenía para la incipiente nación argentina.  Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires 2022-10-13 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/telondefondo/article/view/11528 10.34096/tdf.n36.11528 telondefondo. Revista de Teoría y Crítica Teatral; Núm. 36 (2022) 1669-6301 spa http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/telondefondo/article/view/11528/11067 Derechos de autor 2022 telondefondo. Revista de Teoría y Crítica Teatral https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0
institution Universidad de Buenos Aires
institution_str I-28
repository_str R-267
container_title_str telondefondo
language Español
format Artículo revista
topic Sociedad del Buen Gusto por el Teatro
Actor
Popular
Theater
Censorship
Teatro
Actor
Popular
Censura
Sociedad del Buen Gusto por el Teatro
spellingShingle Sociedad del Buen Gusto por el Teatro
Actor
Popular
Theater
Censorship
Teatro
Actor
Popular
Censura
Sociedad del Buen Gusto por el Teatro
Correa Vázquez, Lucía
Theater and Acting during the Sociedad del Buen Gusto por el Teatro: Censorship, Pedagogy and Other Disruptive Elements
topic_facet Sociedad del Buen Gusto por el Teatro
Actor
Popular
Theater
Censorship
Teatro
Actor
Popular
Censura
Sociedad del Buen Gusto por el Teatro
author Correa Vázquez, Lucía
author_facet Correa Vázquez, Lucía
author_sort Correa Vázquez, Lucía
title Theater and Acting during the Sociedad del Buen Gusto por el Teatro: Censorship, Pedagogy and Other Disruptive Elements
title_short Theater and Acting during the Sociedad del Buen Gusto por el Teatro: Censorship, Pedagogy and Other Disruptive Elements
title_full Theater and Acting during the Sociedad del Buen Gusto por el Teatro: Censorship, Pedagogy and Other Disruptive Elements
title_fullStr Theater and Acting during the Sociedad del Buen Gusto por el Teatro: Censorship, Pedagogy and Other Disruptive Elements
title_full_unstemmed Theater and Acting during the Sociedad del Buen Gusto por el Teatro: Censorship, Pedagogy and Other Disruptive Elements
title_sort theater and acting during the sociedad del buen gusto por el teatro: censorship, pedagogy and other disruptive elements
description In the present article we will analyze the two specific acting methodologies of the early nineteenth century: the cultured and the popular, to observe how the actor's work did not escape the censorship exercised by the Sociedad del Buen Gusto por el Teatro (1817-1821). This organism, made up of the Buenos Aires elite belonging to the intellectual and power fields, disapproved of the actor's gestures and grotesque corporality, as well as the representation of sainetes and other popular genres of the time, for not responding to the objectives of the civilizing and pedagogical project that this organism had for the incipient Argentine nation.
publisher Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires
publishDate 2022
url http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/telondefondo/article/view/11528
work_keys_str_mv AT correavazquezlucia theaterandactingduringthesociedaddelbuengustoporelteatrocensorshippedagogyandotherdisruptiveelements
AT correavazquezlucia elteatroylaactuaciondurantelasociedaddelbuengustoporelteatrocensurapedagogiayotroselementosdisruptivos
first_indexed 2023-06-27T21:36:29Z
last_indexed 2023-11-08T21:11:59Z
_version_ 1782031759113715712