Theater and Acting during the Sociedad del Buen Gusto por el Teatro: Censorship, Pedagogy and Other Disruptive Elements
In the present article we will analyze the two specific acting methodologies of the early nineteenth century: the cultured and the popular, to observe how the actor's work did not escape the censorship exercised by the Sociedad del Buen Gusto por el Teatro (1817-1821). This organism, made up of...
Autor principal: | |
---|---|
Formato: | Artículo revista |
Lenguaje: | Español |
Publicado: |
Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires
2022
|
Materias: | |
Acceso en línea: | http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/telondefondo/article/view/11528 |
Aporte de: |
id |
I28-R267-article-11528 |
---|---|
record_format |
ojs |
spelling |
I28-R267-article-115282023-10-02T14:13:46Z Theater and Acting during the Sociedad del Buen Gusto por el Teatro: Censorship, Pedagogy and Other Disruptive Elements El teatro y la actuación durante la Sociedad del Buen Gusto por el Teatro: censura, pedagogía y otros elementos disruptivos Correa Vázquez, Lucía Sociedad del Buen Gusto por el Teatro Actor Popular Theater Censorship Teatro Actor Popular Censura Sociedad del Buen Gusto por el Teatro In the present article we will analyze the two specific acting methodologies of the early nineteenth century: the cultured and the popular, to observe how the actor's work did not escape the censorship exercised by the Sociedad del Buen Gusto por el Teatro (1817-1821). This organism, made up of the Buenos Aires elite belonging to the intellectual and power fields, disapproved of the actor's gestures and grotesque corporality, as well as the representation of sainetes and other popular genres of the time, for not responding to the objectives of the civilizing and pedagogical project that this organism had for the incipient Argentine nation. En el presente trabajo analizaremos las dos metodologías específicas de actuación de principios del siglo XIX: la culta y la popular, para observar como el trabajo del actor no escapó a la censura ejercida por la Sociedad del Buen Gusto por el Teatro (1817-1821). Este organismo compuesto por la élite porteña perteneciente al campo intelectual y de poder, reprobaba los gestos y la corporalidad grotesca del actor, así como la representación de los sainetes y otros géneros populares de la época, por no responder a los objetivos del proyecto civilizador y pedagógico que este organismo tenía para la incipiente nación argentina. Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires 2022-10-13 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/telondefondo/article/view/11528 10.34096/tdf.n36.11528 telondefondo. Revista de Teoría y Crítica Teatral; Núm. 36 (2022) 1669-6301 spa http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/telondefondo/article/view/11528/11067 Derechos de autor 2022 telondefondo. Revista de Teoría y Crítica Teatral https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0 |
institution |
Universidad de Buenos Aires |
institution_str |
I-28 |
repository_str |
R-267 |
container_title_str |
telondefondo |
language |
Español |
format |
Artículo revista |
topic |
Sociedad del Buen Gusto por el Teatro Actor Popular Theater Censorship Teatro Actor Popular Censura Sociedad del Buen Gusto por el Teatro |
spellingShingle |
Sociedad del Buen Gusto por el Teatro Actor Popular Theater Censorship Teatro Actor Popular Censura Sociedad del Buen Gusto por el Teatro Correa Vázquez, Lucía Theater and Acting during the Sociedad del Buen Gusto por el Teatro: Censorship, Pedagogy and Other Disruptive Elements |
topic_facet |
Sociedad del Buen Gusto por el Teatro Actor Popular Theater Censorship Teatro Actor Popular Censura Sociedad del Buen Gusto por el Teatro |
author |
Correa Vázquez, Lucía |
author_facet |
Correa Vázquez, Lucía |
author_sort |
Correa Vázquez, Lucía |
title |
Theater and Acting during the Sociedad del Buen Gusto por el Teatro: Censorship, Pedagogy and Other Disruptive Elements |
title_short |
Theater and Acting during the Sociedad del Buen Gusto por el Teatro: Censorship, Pedagogy and Other Disruptive Elements |
title_full |
Theater and Acting during the Sociedad del Buen Gusto por el Teatro: Censorship, Pedagogy and Other Disruptive Elements |
title_fullStr |
Theater and Acting during the Sociedad del Buen Gusto por el Teatro: Censorship, Pedagogy and Other Disruptive Elements |
title_full_unstemmed |
Theater and Acting during the Sociedad del Buen Gusto por el Teatro: Censorship, Pedagogy and Other Disruptive Elements |
title_sort |
theater and acting during the sociedad del buen gusto por el teatro: censorship, pedagogy and other disruptive elements |
description |
In the present article we will analyze the two specific acting methodologies of the early nineteenth century: the cultured and the popular, to observe how the actor's work did not escape the censorship exercised by the Sociedad del Buen Gusto por el Teatro (1817-1821). This organism, made up of the Buenos Aires elite belonging to the intellectual and power fields, disapproved of the actor's gestures and grotesque corporality, as well as the representation of sainetes and other popular genres of the time, for not responding to the objectives of the civilizing and pedagogical project that this organism had for the incipient Argentine nation. |
publisher |
Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires |
publishDate |
2022 |
url |
http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/telondefondo/article/view/11528 |
work_keys_str_mv |
AT correavazquezlucia theaterandactingduringthesociedaddelbuengustoporelteatrocensorshippedagogyandotherdisruptiveelements AT correavazquezlucia elteatroylaactuaciondurantelasociedaddelbuengustoporelteatrocensurapedagogiayotroselementosdisruptivos |
first_indexed |
2023-06-27T21:36:29Z |
last_indexed |
2023-11-08T21:11:59Z |
_version_ |
1782031759113715712 |