En relación con los sujetos en investigación biográfica en educación

This contribution intends to interrogate the researcher's relationship with the actors-subjects of the research, in relation to the specificities of biographical research in education and the effects of the devices that it puts into operation. For this, it will be supported by research carried...

Descripción completa

Guardado en:
Detalles Bibliográficos
Autor principal: Dizerbo, Anne
Formato: Artículo revista
Lenguaje:Español
Publicado: Subsecretaría de publicaciones. Facultad de Filosofía y Letras. UBA 2022
Materias:
Acceso en línea:http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/iice/article/view/12053
Aporte de:
id I28-R262-article-12053
record_format ojs
spelling I28-R262-article-120532022-11-09T12:13:58Z En relación con los sujetos en investigación biográfica en educación Dizerbo, Anne investigación biográfica en educación postura sujeto poder de actuar This contribution intends to interrogate the researcher's relationship with the actors-subjects of the research, in relation to the specificities of biographical research in education and the effects of the devices that it puts into operation. For this, it will be supported by research carried out with various groups of high school students, based on collective and individual biographical interviews and written accounts of their school journeys. This research had two purposes: to understand the modes of subjectivation of these school and orientation routes, and to transform a situation in which the students had difficulties in appropriating that orientation route and cooperating. The device put into practice and its epistemological and methodological framework will be presented after analyzing its effects to understand the crossroads of the researcher's relationship with the actors-subjects in biographical research. It will be shown that the specificities of this field of research invite, on the one hand, to inscribe the research in a symmetrical meeting space, a space of authorization, conducive to the development of the actors' power to act and, on the other, to develop an empathetic posture that guarantees the respect of the actors and their autonomy process. Keywords: biographical research in education; position; subject; power to act. Esta contribución se propone interrogar la relación del investigador con los actores-sujetos de la investigación, en lo relativo a las especificidades de la investigación biográfica en educación y los efectos de los dispositivos que pone en funcionamiento. Para esto se apoyará en una investigación llevada a cabo junto a diversos grupos de estudiantes secundarios, a partir de entrevistas biográficas colectivas e individuales y de relatos escritos sobre sus recorridos escolares. Esta investigación tuvo dos finalidades: comprender los modos de subjetivación de dichos recorridos escolares y de orientación, y transformar una situación en la que los alumnos tenían dificultades para apropiarse de ese recorrido de orientación y cooperar. Se presentará el dispositivo puesto en práctica y su marco epistemológico y metodológico luego de analizar sus efectos para comprender las encrucijadas de la relación del investigador con los actores-sujetos en investigación biográfica. Se pondrá en evidencia que las especificidades de este campo de investigación invitan, por una parte, a inscribir la investigación en un espacio de encuentro simétrico, espacio de autorización, propicio al desarrollo del poder de actuar de los actores y, por otra, a desarrollar una postura empática garante del respeto de los actores y de su proceso de autonomía.   Subsecretaría de publicaciones. Facultad de Filosofía y Letras. UBA 2022-11-03 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/iice/article/view/12053 10.34096/iice.n52.12053 Revista del IICE; Núm. 52 (2022) 2451-5434 0327-7763 spa http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/iice/article/view/12053/10635 Derechos de autor 2022 Revista del IICE
institution Universidad de Buenos Aires
institution_str I-28
repository_str R-262
container_title_str Revista del Instituto de Investigaciones en Ciencias de la Educación
language Español
format Artículo revista
topic investigación biográfica en educación
postura
sujeto
poder de actuar
spellingShingle investigación biográfica en educación
postura
sujeto
poder de actuar
Dizerbo, Anne
En relación con los sujetos en investigación biográfica en educación
topic_facet investigación biográfica en educación
postura
sujeto
poder de actuar
author Dizerbo, Anne
author_facet Dizerbo, Anne
author_sort Dizerbo, Anne
title En relación con los sujetos en investigación biográfica en educación
title_short En relación con los sujetos en investigación biográfica en educación
title_full En relación con los sujetos en investigación biográfica en educación
title_fullStr En relación con los sujetos en investigación biográfica en educación
title_full_unstemmed En relación con los sujetos en investigación biográfica en educación
title_sort en relación con los sujetos en investigación biográfica en educación
description This contribution intends to interrogate the researcher's relationship with the actors-subjects of the research, in relation to the specificities of biographical research in education and the effects of the devices that it puts into operation. For this, it will be supported by research carried out with various groups of high school students, based on collective and individual biographical interviews and written accounts of their school journeys. This research had two purposes: to understand the modes of subjectivation of these school and orientation routes, and to transform a situation in which the students had difficulties in appropriating that orientation route and cooperating. The device put into practice and its epistemological and methodological framework will be presented after analyzing its effects to understand the crossroads of the researcher's relationship with the actors-subjects in biographical research. It will be shown that the specificities of this field of research invite, on the one hand, to inscribe the research in a symmetrical meeting space, a space of authorization, conducive to the development of the actors' power to act and, on the other, to develop an empathetic posture that guarantees the respect of the actors and their autonomy process. Keywords: biographical research in education; position; subject; power to act.
publisher Subsecretaría de publicaciones. Facultad de Filosofía y Letras. UBA
publishDate 2022
url http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/iice/article/view/12053
work_keys_str_mv AT dizerboanne enrelacionconlossujetoseninvestigacionbiograficaeneducacion
first_indexed 2023-06-27T21:20:49Z
last_indexed 2023-06-27T21:20:49Z
_version_ 1769892321586839552