Los MOOC y su nivel de implementación en las bibliotecas universitarias de la Ciudad Autónoma de Buenos Aires y área metropolitana

 The participation of public and private academic libraries in the Ciudad Autónoma de Buenos Aires and its Área Metropolitana in the use and management of Massive and Open Online Courses (MOOCs) is analyzed. MOOCs1 present opportunities and challenges for libraries, such as partici...

Descripción completa

Guardado en:
Detalles Bibliográficos
Autores principales: Blanco, Nancy, Romagnoli, Sandra, De Pedro, Gabriela L., Gregui, Carolina, Barber, Elsa E., Pisano, Silvia Luisa
Formato: Artículo revista
Lenguaje:Español
Publicado: Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires 2022
Materias:
Acceso en línea:http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/ICS/article/view/11640
Aporte de:
id I28-R256-article-11640
record_format ojs
spelling I28-R256-article-116402022-12-07T15:22:22Z Los MOOC y su nivel de implementación en las bibliotecas universitarias de la Ciudad Autónoma de Buenos Aires y área metropolitana MOOCs and their level of implementation in academic libraries in the Autonomous City of Buenos Aires and metropolitan area Blanco, Nancy Romagnoli, Sandra De Pedro, Gabriela L. Gregui, Carolina Barber, Elsa E. Pisano, Silvia Luisa Massive open online courses MOOCs Academic Libraries Ciudad Autónoma de Buenos Aires (CABA) Área Metropolitana de Buenos Aires (AMBA) Cursos masivos y abiertos en línea MOOC Bibliotecas universitarias Ciudad Autónoma de Buenos Aires (CABA) Área Metropolitana de Buenos Aires (AMBA)  The participation of public and private academic libraries in the Ciudad Autónoma de Buenos Aires and its Área Metropolitana in the use and management of Massive and Open Online Courses (MOOCs) is analyzed. MOOCs1 present opportunities and challenges for libraries, such as participating in the implementation of courses, advising on and resolving issues related to copyright and licenses, providing massive access to information resources and 24/7 remote service for those enrolled in MOOCs. An exploratory methodology was adopted in order to prepare an initial diagnosis. The population consisted of 68 information units. The research instrument was designed to collect data with the purpose of exploring the state of development of the topic in the defined scope. The survey included 31 questions and was answered by 39 libraries. The analysis of the information obtained made it possible to produce an approximate idea of the importance of the topic today and the challenges it poses. Se analiza la participación de las bibliotecas de universidades públicas y privadas de la Ciudad Autónoma de Buenos Aires y su Área Metropolitana en el uso y gestión de Cursos Masivos y Abiertos en Línea (MOOC). Los MOOC plantean a las bibliotecas oportunidades y desafíos, tales como participar en la implementación de los cursos, asesorar y resolver temas vinculados a los derechos de autor y a las licencias, brindar acceso masivo a los recursos de información y el servicio remoto 24/7 para los inscriptos a los MOOC. Se adoptó una metodología de carácter exploratorio, a fin de elaborar un diagnóstico inicial. La población de análisis estuvo conformada por 68 unidades de información. Se diseñó el instrumento para recolectar los datos con el propósito de relevar el estado de desarrollo del tema en el ámbito definido. Se aplicó la encuesta que incluyó 31 preguntas y se trabajó con la información correspondiente a 39 unidades de información de las cuales se obtuvo respuesta. El análisis de los resultados obtenidos permite generar una aproximación a la importancia y a los desafíos del tema en la actualidad. Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires 2022-11-29 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf text/html http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/ICS/article/view/11640 10.34096/ics.i47.11640 Información, cultura y sociedad; Núm. 47 (2022): Diciembre; 27-43 Información, cultura y sociedad; No 47 (2022): Diciembre; 27-43 1851-1740 1514-8327 spa http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/ICS/article/view/11640/10801 http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/ICS/article/view/11640/10742 Derechos de autor 2022 Información, cultura y sociedad https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/
institution Universidad de Buenos Aires
institution_str I-28
repository_str R-256
container_title_str Información, cultura y sociedad
language Español
format Artículo revista
topic Massive open online courses
MOOCs
Academic Libraries
Ciudad Autónoma de Buenos Aires (CABA)
Área Metropolitana de Buenos Aires (AMBA)
Cursos masivos y abiertos en línea
MOOC
Bibliotecas universitarias
Ciudad Autónoma de Buenos Aires (CABA)
Área Metropolitana de Buenos Aires (AMBA)
spellingShingle Massive open online courses
MOOCs
Academic Libraries
Ciudad Autónoma de Buenos Aires (CABA)
Área Metropolitana de Buenos Aires (AMBA)
Cursos masivos y abiertos en línea
MOOC
Bibliotecas universitarias
Ciudad Autónoma de Buenos Aires (CABA)
Área Metropolitana de Buenos Aires (AMBA)
Blanco, Nancy
Romagnoli, Sandra
De Pedro, Gabriela L.
Gregui, Carolina
Barber, Elsa E.
Pisano, Silvia Luisa
Los MOOC y su nivel de implementación en las bibliotecas universitarias de la Ciudad Autónoma de Buenos Aires y área metropolitana
topic_facet Massive open online courses
MOOCs
Academic Libraries
Ciudad Autónoma de Buenos Aires (CABA)
Área Metropolitana de Buenos Aires (AMBA)
Cursos masivos y abiertos en línea
MOOC
Bibliotecas universitarias
Ciudad Autónoma de Buenos Aires (CABA)
Área Metropolitana de Buenos Aires (AMBA)
author Blanco, Nancy
Romagnoli, Sandra
De Pedro, Gabriela L.
Gregui, Carolina
Barber, Elsa E.
Pisano, Silvia Luisa
author_facet Blanco, Nancy
Romagnoli, Sandra
De Pedro, Gabriela L.
Gregui, Carolina
Barber, Elsa E.
Pisano, Silvia Luisa
author_sort Blanco, Nancy
title Los MOOC y su nivel de implementación en las bibliotecas universitarias de la Ciudad Autónoma de Buenos Aires y área metropolitana
title_short Los MOOC y su nivel de implementación en las bibliotecas universitarias de la Ciudad Autónoma de Buenos Aires y área metropolitana
title_full Los MOOC y su nivel de implementación en las bibliotecas universitarias de la Ciudad Autónoma de Buenos Aires y área metropolitana
title_fullStr Los MOOC y su nivel de implementación en las bibliotecas universitarias de la Ciudad Autónoma de Buenos Aires y área metropolitana
title_full_unstemmed Los MOOC y su nivel de implementación en las bibliotecas universitarias de la Ciudad Autónoma de Buenos Aires y área metropolitana
title_sort los mooc y su nivel de implementación en las bibliotecas universitarias de la ciudad autónoma de buenos aires y área metropolitana
description  The participation of public and private academic libraries in the Ciudad Autónoma de Buenos Aires and its Área Metropolitana in the use and management of Massive and Open Online Courses (MOOCs) is analyzed. MOOCs1 present opportunities and challenges for libraries, such as participating in the implementation of courses, advising on and resolving issues related to copyright and licenses, providing massive access to information resources and 24/7 remote service for those enrolled in MOOCs. An exploratory methodology was adopted in order to prepare an initial diagnosis. The population consisted of 68 information units. The research instrument was designed to collect data with the purpose of exploring the state of development of the topic in the defined scope. The survey included 31 questions and was answered by 39 libraries. The analysis of the information obtained made it possible to produce an approximate idea of the importance of the topic today and the challenges it poses.
publisher Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires
publishDate 2022
url http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/ICS/article/view/11640
work_keys_str_mv AT blanconancy losmoocysuniveldeimplementacionenlasbibliotecasuniversitariasdelaciudadautonomadebuenosairesyareametropolitana
AT romagnolisandra losmoocysuniveldeimplementacionenlasbibliotecasuniversitariasdelaciudadautonomadebuenosairesyareametropolitana
AT depedrogabrielal losmoocysuniveldeimplementacionenlasbibliotecasuniversitariasdelaciudadautonomadebuenosairesyareametropolitana
AT greguicarolina losmoocysuniveldeimplementacionenlasbibliotecasuniversitariasdelaciudadautonomadebuenosairesyareametropolitana
AT barberelsae losmoocysuniveldeimplementacionenlasbibliotecasuniversitariasdelaciudadautonomadebuenosairesyareametropolitana
AT pisanosilvialuisa losmoocysuniveldeimplementacionenlasbibliotecasuniversitariasdelaciudadautonomadebuenosairesyareametropolitana
AT blanconancy moocsandtheirlevelofimplementationinacademiclibrariesintheautonomouscityofbuenosairesandmetropolitanarea
AT romagnolisandra moocsandtheirlevelofimplementationinacademiclibrariesintheautonomouscityofbuenosairesandmetropolitanarea
AT depedrogabrielal moocsandtheirlevelofimplementationinacademiclibrariesintheautonomouscityofbuenosairesandmetropolitanarea
AT greguicarolina moocsandtheirlevelofimplementationinacademiclibrariesintheautonomouscityofbuenosairesandmetropolitanarea
AT barberelsae moocsandtheirlevelofimplementationinacademiclibrariesintheautonomouscityofbuenosairesandmetropolitanarea
AT pisanosilvialuisa moocsandtheirlevelofimplementationinacademiclibrariesintheautonomouscityofbuenosairesandmetropolitanarea
first_indexed 2023-06-27T21:10:37Z
last_indexed 2023-06-27T21:10:37Z
_version_ 1769891679931727872