One hundred years of Librarianship and Information Science at the Facultad de Filosofía y Letras. Reflections on an anniversary

In this editorial, on the occasion of the one-hundred anniversary of the creation of the Librarianship and Information Science Career at the Universidad de Buenos Aires, we reflect on various aspects of the teaching of the profession and its relationship with research. Some of the topics analyzed ar...

Descripción completa

Guardado en:
Detalles Bibliográficos
Autor principal: Parada, Alejandro E.
Formato: Artículo revista
Lenguaje:Español
Publicado: Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires 2022
Materias:
Acceso en línea:http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/ICS/article/view/11381
Aporte de:
id I28-R256-article-11381
record_format ojs
spelling I28-R256-article-113812022-09-29T11:46:57Z One hundred years of Librarianship and Information Science at the Facultad de Filosofía y Letras. Reflections on an anniversary Cien años de Bibliotecología en la Facultad de Filosofía y Letras. Reflexiones en torno a un aniversario Parada, Alejandro E. Teaching Librarianship and Information Science Trends Research Librarianship and Information Science Career Facultad de Filosofía y Letras Universidad de Buenos Aires Enseñanza de la Bibliotecología y Ciencia de la Información Tendencias Investigación Carrera de Bibliotecología y Ciencia de la Información Facultad de Filosofía y Letras Universidad de Buenos Aires In this editorial, on the occasion of the one-hundred anniversary of the creation of the Librarianship and Information Science Career at the Universidad de Buenos Aires, we reflect on various aspects of the teaching of the profession and its relationship with research. Some of the topics analyzed are the following: the need to abandon traditional Library Science, the incorporation of subjects such as mathematics, intensive computer programming and digital expertise into the curriculum, the discussion of the postgraduate academic training in the profession, the inclusion of anthropological and social studies in our careers, among other issues. Finally, we address the articulation of these new challenges with research as an integrating element to redefine the identity and new delimitation of the discipline. En este editorial, con motivo de los cien años de la creación de la Carrera de Bibliotecología y Ciencia de la Información en la Universidad de Buenos Aires, se reflexiona sobre varios aspectos de la enseñanza de la profesión y su relación con la investigación. Algunos de los temas analizados son los siguientes: la necesidad de abandonar la Bibliotecología tradicional, incorporar a los planes de estudio materias como matemáticas, programación informática intensiva y experticia digital, debatir sobre la formación académica de posgrado en la profesión, inclusión de estudios antropológicos y sociales en nuestras carreras, entre otros temas. Finalmente, se aborda la articulación de estos nuevos desafíos con la investigación como un elemento integrador para redefinir la identidad y nueva delimitación de la disciplina Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires 2022-06-01 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf text/html http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/ICS/article/view/11381 10.34096/ics.i46.11381 Información, cultura y sociedad; Núm. 46 (2022): Junio; 5-12 Información, cultura y sociedad; No 46 (2022): Junio; 5-12 1851-1740 1514-8327 spa http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/ICS/article/view/11381/10153 http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/ICS/article/view/11381/10158 Derechos de autor 2022 Información, cultura y sociedad
institution Universidad de Buenos Aires
institution_str I-28
repository_str R-256
container_title_str Información, cultura y sociedad
language Español
format Artículo revista
topic Teaching
Librarianship and Information Science
Trends
Research
Librarianship and Information Science Career
Facultad de Filosofía y Letras
Universidad de Buenos Aires
Enseñanza de la Bibliotecología y Ciencia de la Información
Tendencias
Investigación
Carrera de Bibliotecología y Ciencia de la Información
Facultad de Filosofía y Letras
Universidad de Buenos Aires
spellingShingle Teaching
Librarianship and Information Science
Trends
Research
Librarianship and Information Science Career
Facultad de Filosofía y Letras
Universidad de Buenos Aires
Enseñanza de la Bibliotecología y Ciencia de la Información
Tendencias
Investigación
Carrera de Bibliotecología y Ciencia de la Información
Facultad de Filosofía y Letras
Universidad de Buenos Aires
Parada, Alejandro E.
One hundred years of Librarianship and Information Science at the Facultad de Filosofía y Letras. Reflections on an anniversary
topic_facet Teaching
Librarianship and Information Science
Trends
Research
Librarianship and Information Science Career
Facultad de Filosofía y Letras
Universidad de Buenos Aires
Enseñanza de la Bibliotecología y Ciencia de la Información
Tendencias
Investigación
Carrera de Bibliotecología y Ciencia de la Información
Facultad de Filosofía y Letras
Universidad de Buenos Aires
author Parada, Alejandro E.
author_facet Parada, Alejandro E.
author_sort Parada, Alejandro E.
title One hundred years of Librarianship and Information Science at the Facultad de Filosofía y Letras. Reflections on an anniversary
title_short One hundred years of Librarianship and Information Science at the Facultad de Filosofía y Letras. Reflections on an anniversary
title_full One hundred years of Librarianship and Information Science at the Facultad de Filosofía y Letras. Reflections on an anniversary
title_fullStr One hundred years of Librarianship and Information Science at the Facultad de Filosofía y Letras. Reflections on an anniversary
title_full_unstemmed One hundred years of Librarianship and Information Science at the Facultad de Filosofía y Letras. Reflections on an anniversary
title_sort one hundred years of librarianship and information science at the facultad de filosofía y letras. reflections on an anniversary
description In this editorial, on the occasion of the one-hundred anniversary of the creation of the Librarianship and Information Science Career at the Universidad de Buenos Aires, we reflect on various aspects of the teaching of the profession and its relationship with research. Some of the topics analyzed are the following: the need to abandon traditional Library Science, the incorporation of subjects such as mathematics, intensive computer programming and digital expertise into the curriculum, the discussion of the postgraduate academic training in the profession, the inclusion of anthropological and social studies in our careers, among other issues. Finally, we address the articulation of these new challenges with research as an integrating element to redefine the identity and new delimitation of the discipline.
publisher Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires
publishDate 2022
url http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/ICS/article/view/11381
work_keys_str_mv AT paradaalejandroe onehundredyearsoflibrarianshipandinformationscienceatthefacultaddefilosofiayletrasreflectionsonananniversary
AT paradaalejandroe cienanosdebibliotecologiaenlafacultaddefilosofiayletrasreflexionesentornoaunaniversario
first_indexed 2023-06-27T21:10:37Z
last_indexed 2023-06-27T21:10:37Z
_version_ 1769891679084478464