La inteligencia artificial (IA) en la Enseñanza del Derecho. Memoria del II Conversatorio sobre Innovación en la Enseñanza

"The 2024 academic year concluded with a discussion where faculty and students reflected on innovation in teaching, entitled "Artificial Intelligence (AI) in Legal Education." The event took place at the Faculty of Law of the University of Buenos Aires on December 11, 2024, and was or...

Descripción completa

Guardado en:
Detalles Bibliográficos
Autores principales: Ali Pini, Cecilia V., Marotta, julieta, Parise, Agustin
Formato: Artículo publishedVersion
Lenguaje:Español
Publicado: Universidad de Buenos Aires. Facultad de Derecho. Departamento de Publicaciones 2024
Materias:
IA
AI
Acceso en línea:http://revistas.derecho.uba.ar/index.php/academia/article/view/2851/2490
http://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=academia&cl=CL1&d=HWA_8041
https://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/collect/academia/index/assoc/HWA_8041.dir/8041.PDF
Aporte de:
id I28-R145-HWA_8041
record_format dspace
institution Universidad de Buenos Aires
institution_str I-28
repository_str R-145
collection Repositorio Digital de la Universidad de Buenos Aires (UBA)
language Español
orig_language_str_mv spa
topic Enseñanza del derecho
Inteligencia artificial
IA
Metodos de enseñanza
Arte pictorico
Etica
Universidades
Innovaciones pedagogicas
Legal education
Artificial intelligence
AI
Teaching methods
Pictorial art
Ethics
Universities
Pedagogical innovations
spellingShingle Enseñanza del derecho
Inteligencia artificial
IA
Metodos de enseñanza
Arte pictorico
Etica
Universidades
Innovaciones pedagogicas
Legal education
Artificial intelligence
AI
Teaching methods
Pictorial art
Ethics
Universities
Pedagogical innovations
Ali Pini, Cecilia V.
Marotta, julieta
Parise, Agustin
La inteligencia artificial (IA) en la Enseñanza del Derecho. Memoria del II Conversatorio sobre Innovación en la Enseñanza
topic_facet Enseñanza del derecho
Inteligencia artificial
IA
Metodos de enseñanza
Arte pictorico
Etica
Universidades
Innovaciones pedagogicas
Legal education
Artificial intelligence
AI
Teaching methods
Pictorial art
Ethics
Universities
Pedagogical innovations
description "The 2024 academic year concluded with a discussion where faculty and students reflected on innovation in teaching, entitled "Artificial Intelligence (AI) in Legal Education." The event took place at the Faculty of Law of the University of Buenos Aires on December 11, 2024, and was organized by the Permanent Seminar on Theory and History of International Law of the "Ambrosio L. Gioja" Institute of Legal and Social Research, the Master's Program in International Relations, and the Department of Social Sciences. Emiliano J. Buis moderated the discussion, and Ricardo D. Rabinovich-Berkman gave the presentation. This academic meeting addressed the challenges and opportunities that Artificial Intelligence (AI) presents in the field of legal education. The discussion focused on three central areas: (i) Cecilia V. Ali Pini discussed the intervention of AI in pictorial works for teaching and learning, (ii) Julieta Marotta spoke about the impact (iii) Agustín Parise reflected on the use of AI in personalized education, and (iii) Agustín Parise reflected on the use of AI in developing academic writing skills. The need to reflect on the responsible use of these technologies was highlighted, as well as their potential to transform legal education. The speakers analyzed topics ranging from the global education crisis to the possibilities of personalizing learning processes and fostering ethical research. They also explored changes in the perception of AI-generated pictorial art and the challenges of incorporating these tools into academic training. The meeting concluded with a call to continue the debate on how to integrate AI into teaching in a critical and effective way."
format Artículo
Artículo
publishedVersion
author Ali Pini, Cecilia V.
Marotta, julieta
Parise, Agustin
author_facet Ali Pini, Cecilia V.
Marotta, julieta
Parise, Agustin
author_sort Ali Pini, Cecilia V.
title La inteligencia artificial (IA) en la Enseñanza del Derecho. Memoria del II Conversatorio sobre Innovación en la Enseñanza
title_short La inteligencia artificial (IA) en la Enseñanza del Derecho. Memoria del II Conversatorio sobre Innovación en la Enseñanza
title_full La inteligencia artificial (IA) en la Enseñanza del Derecho. Memoria del II Conversatorio sobre Innovación en la Enseñanza
title_fullStr La inteligencia artificial (IA) en la Enseñanza del Derecho. Memoria del II Conversatorio sobre Innovación en la Enseñanza
title_full_unstemmed La inteligencia artificial (IA) en la Enseñanza del Derecho. Memoria del II Conversatorio sobre Innovación en la Enseñanza
title_sort la inteligencia artificial (ia) en la enseñanza del derecho. memoria del ii conversatorio sobre innovación en la enseñanza
publisher Universidad de Buenos Aires. Facultad de Derecho. Departamento de Publicaciones
publishDate 2024
url http://revistas.derecho.uba.ar/index.php/academia/article/view/2851/2490
http://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=academia&cl=CL1&d=HWA_8041
https://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/collect/academia/index/assoc/HWA_8041.dir/8041.PDF
work_keys_str_mv AT alipiniceciliav lainteligenciaartificialiaenlaensenanzadelderechomemoriadeliiconversatoriosobreinnovacionenlaensenanza
AT marottajulieta lainteligenciaartificialiaenlaensenanzadelderechomemoriadeliiconversatoriosobreinnovacionenlaensenanza
AT pariseagustin lainteligenciaartificialiaenlaensenanzadelderechomemoriadeliiconversatoriosobreinnovacionenlaensenanza
AT alipiniceciliav artificialintelligenceaiinlegaleducationproceedingsoftheiicolloquiumoninnovationineducation
AT marottajulieta artificialintelligenceaiinlegaleducationproceedingsoftheiicolloquiumoninnovationineducation
AT pariseagustin artificialintelligenceaiinlegaleducationproceedingsoftheiicolloquiumoninnovationineducation
_version_ 1851374253180452864
spelling I28-R145-HWA_80412025-11-17 "The 2024 academic year concluded with a discussion where faculty and students reflected on innovation in teaching, entitled "Artificial Intelligence (AI) in Legal Education." The event took place at the Faculty of Law of the University of Buenos Aires on December 11, 2024, and was organized by the Permanent Seminar on Theory and History of International Law of the "Ambrosio L. Gioja" Institute of Legal and Social Research, the Master's Program in International Relations, and the Department of Social Sciences. Emiliano J. Buis moderated the discussion, and Ricardo D. Rabinovich-Berkman gave the presentation. This academic meeting addressed the challenges and opportunities that Artificial Intelligence (AI) presents in the field of legal education. The discussion focused on three central areas: (i) Cecilia V. Ali Pini discussed the intervention of AI in pictorial works for teaching and learning, (ii) Julieta Marotta spoke about the impact (iii) Agustín Parise reflected on the use of AI in personalized education, and (iii) Agustín Parise reflected on the use of AI in developing academic writing skills. The need to reflect on the responsible use of these technologies was highlighted, as well as their potential to transform legal education. The speakers analyzed topics ranging from the global education crisis to the possibilities of personalizing learning processes and fostering ethical research. They also explored changes in the perception of AI-generated pictorial art and the challenges of incorporating these tools into academic training. The meeting concluded with a call to continue the debate on how to integrate AI into teaching in a critical and effective way." Fil: Ali Pini, Cecilia V. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Derecho. Buenos Aires, Argentina Fil: Marotta, Julieta. Universidad de Maastricht. Faculty of Law. Maastricht, Paises Bajos Fil: Parise, Agustin. Universidad de Maastricht. Faculty of Law. Maastricht, Paises Bajos Jurisdiccion internacional Ali Pini, Cecilia V. Marotta, julieta Parise, Agustin 2024 "El año académico 2024 cerró con un conversatorio donde docentes y estudiantes reflexionaron sobre innovación en la enseñanza intitulado "La inteligencia artificial (IA) en la enseñanza del derecho". El evento se llevó a cabo en la Facultad de Derecho de la Universidad de Buenos Aires el 11 de diciembre de 2024 y fue organizado por el Seminario Permanente de Teoría e Historia del Derecho International del Instituto de Investigaciones Jurídicas y Sociales "Ambrosio L. Gioja," por la Maestría en Relaciones Internacionales y por el Departamento de Ciencias Sociales. Moderó el intercambio Emiliano J. Buis y la presentación estuvo a cargo de Ricardo D. Rabinovich-Berkman. En esta reunión académica se abordaron desafíos y oportunidades que plantea la Inteligencia Artificial (IA) en el ámbito de la enseñanza del derecho. La discusión se focalizó en tres áreas centrales: (i) Cecilia V. Ali Pini se refirió a la intervención de la IA en las obras pictóricas para la enseñanza y el aprendizaje, (ii)Julieta Marotta expuso sobre el impacto de la IA en la educación personalizada, y (iii) Agustín Parise reflexionó sobre el uso de la IA en el desarrollo de habilidades de escritura académica. Se destacó la necesidad de reflexionar sobre el uso responsable de estas tecnologías, así como su potencial para transformar la enseñanza del derecho. Los expositores analizaron desde la crisis educativa global hasta las posibilidades de personalizar los procesos de aprendizaje y fomentar investigaciones éticas. Asimismo, se exploraron los cambios en la percepción del arte pictórico generado por IA y los retos de incorporar estas herramientas en la formación académica. El encuentro concluyó con un llamado a continuar el debate sobre cómo integrar la IA en la enseñanza de manera crítica y efectiva" application/pdf 1667-4154 (impreso) 2422-7153 (en linea) http://revistas.derecho.uba.ar/index.php/academia/article/view/2851/2490 Enseñanza del derecho Inteligencia artificial IA Metodos de enseñanza Arte pictorico Etica Universidades Innovaciones pedagogicas Legal education Artificial intelligence AI Teaching methods Pictorial art Ethics Universities Pedagogical innovations spa Universidad de Buenos Aires. Facultad de Derecho. Departamento de Publicaciones info:eu-repo/semantics/openAccess https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/ar/ Academia, a. 22, no. 44 (Jul.-Dic.) La inteligencia artificial (IA) en la Enseñanza del Derecho. Memoria del II Conversatorio sobre Innovación en la Enseñanza Artificial intelligence (AI) in Legal Education. Proceedings of the II Colloquium on Innovation in Education info:eu-repo/semantics/article info:ar-repo/semantics/artículo info:eu-repo/semantics/publishedVersion http://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=academia&cl=CL1&d=HWA_8041 https://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/collect/academia/index/assoc/HWA_8041.dir/8041.PDF