Evaluar para transformar: fundamentos para repensar la evaluación en derecho
This article examines assessment as a fundamental component of the teaching and learning process in higher education, emphasizing its formative value beyond grading. It outlines various functions of assessment, its coherence with instructional planning, and the role of the teacher as a designer of m...
Guardado en:
| Autor principal: | |
|---|---|
| Formato: | Artículo publishedVersion |
| Lenguaje: | Español |
| Publicado: |
Universidad de Buenos Aires. Facultad de Derecho. Departamento de Publicaciones
2025
|
| Materias: | |
| Acceso en línea: | http://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=cfdocente&cl=CL1&d=HWA_7968 https://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/collect/cfdocente/index/assoc/HWA_7968.dir/7968.PDF |
| Aporte de: |
| id |
I28-R145-HWA_7968 |
|---|---|
| record_format |
dspace |
| spelling |
I28-R145-HWA_79682025-08-21 This article examines assessment as a fundamental component of the teaching and learning process in higher education, emphasizing its formative value beyond grading. It outlines various functions of assessment, its coherence with instructional planning, and the role of the teacher as a designer of meaningful learning experiences. From a situated perspective, it proposes a midterm exam based on the analysis of legal cases as an assessment tool that fosters critical thinking and connects theory with practice. Assessment is presented as a pedagogical opportunity, both for teaching and for learning. Fil: Guerreiro, Lucila Anahí. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Derecho. Cátedra Elementos de Derecho del Trabajo y de la Seguridad Social. Buenos Aires, Argentina Jurisdiccion internacional Guerreiro, Lucila Anahí 2025 Este artículo analiza la evaluación como parte fundamental del proceso de enseñanza y aprendizaje en el nivel superior, destacando su valor formativo más allá de la calificación. Se exponen las distintas funciones de la evaluación, su coherencia con la planificación docente y el rol del docente como diseñador de experiencias significativas. Desde una perspectiva situada, se propone como instrumento un examen parcial basado en el análisis de casos jurídicos, que fomente el pensamiento crítico y que vincule teoría con práctica. La evaluación se plantea como una oportunidad pedagógica, tanto para enseñar como para aprender application/pdf 2362-423X (en linea) Evaluación Enseñanza del derecho Aprendizaje significativo Resolución de casos Universidades Evaluation Legal teaching Meaningful Learning Cases Resolution Universities spa Universidad de Buenos Aires. Facultad de Derecho. Departamento de Publicaciones info:eu-repo/semantics/openAccess https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/ar/ Carrera y Formación Docente. Revista del Centro para el Desarrollo Docente a.13, no. 16 (Otoño) Evaluar para transformar: fundamentos para repensar la evaluación en derecho Evaluate to transform: foundations for rethinking evaluation in law info:eu-repo/semantics/article info:ar-repo/semantics/artículo info:eu-repo/semantics/publishedVersion http://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=cfdocente&cl=CL1&d=HWA_7968 https://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/collect/cfdocente/index/assoc/HWA_7968.dir/7968.PDF |
| institution |
Universidad de Buenos Aires |
| institution_str |
I-28 |
| repository_str |
R-145 |
| collection |
Repositorio Digital de la Universidad de Buenos Aires (UBA) |
| language |
Español |
| orig_language_str_mv |
spa |
| topic |
Evaluación Enseñanza del derecho Aprendizaje significativo Resolución de casos Universidades Evaluation Legal teaching Meaningful Learning Cases Resolution Universities |
| spellingShingle |
Evaluación Enseñanza del derecho Aprendizaje significativo Resolución de casos Universidades Evaluation Legal teaching Meaningful Learning Cases Resolution Universities Guerreiro, Lucila Anahí Evaluar para transformar: fundamentos para repensar la evaluación en derecho |
| topic_facet |
Evaluación Enseñanza del derecho Aprendizaje significativo Resolución de casos Universidades Evaluation Legal teaching Meaningful Learning Cases Resolution Universities |
| description |
This article examines assessment as a fundamental component of the teaching and learning process in higher education, emphasizing its formative value beyond grading. It outlines various functions of assessment, its coherence with instructional planning, and the role of the teacher as a designer of meaningful learning experiences. From a situated perspective, it proposes a midterm exam based on the analysis of legal cases as an assessment tool that fosters critical thinking and connects theory with practice. Assessment is presented as a pedagogical opportunity, both for teaching and for learning. |
| format |
Artículo Artículo publishedVersion |
| author |
Guerreiro, Lucila Anahí |
| author_facet |
Guerreiro, Lucila Anahí |
| author_sort |
Guerreiro, Lucila Anahí |
| title |
Evaluar para transformar: fundamentos para repensar la evaluación en derecho |
| title_short |
Evaluar para transformar: fundamentos para repensar la evaluación en derecho |
| title_full |
Evaluar para transformar: fundamentos para repensar la evaluación en derecho |
| title_fullStr |
Evaluar para transformar: fundamentos para repensar la evaluación en derecho |
| title_full_unstemmed |
Evaluar para transformar: fundamentos para repensar la evaluación en derecho |
| title_sort |
evaluar para transformar: fundamentos para repensar la evaluación en derecho |
| publisher |
Universidad de Buenos Aires. Facultad de Derecho. Departamento de Publicaciones |
| publishDate |
2025 |
| url |
http://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=cfdocente&cl=CL1&d=HWA_7968 https://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/collect/cfdocente/index/assoc/HWA_7968.dir/7968.PDF |
| work_keys_str_mv |
AT guerreirolucilaanahi evaluarparatransformarfundamentospararepensarlaevaluacionenderecho AT guerreirolucilaanahi evaluatetotransformfoundationsforrethinkingevaluationinlaw |
| _version_ |
1843126893304348672 |