El derecho al error en el proceso universitario de enseñanza y aprendizaje
In the framework of higher education and especially in the teaching of law, the error of those who study has frequently been looked at from a punitive perspective, associated with the punishment they deserve, giving rise to a teacher reaction that generates scenarios of violence and discrimination....
Guardado en:
| Autor principal: | |
|---|---|
| Formato: | Artículo publishedVersion |
| Lenguaje: | Español |
| Publicado: |
Universidad de Buenos Aires. Facultad de Derecho. Centro para el Desarrollo Docente
2024
|
| Materias: | |
| Acceso en línea: | http://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=cfdocente&cl=CL1&d=HWA_7836 https://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/collect/cfdocente/index/assoc/HWA_7836.dir/7836.PDF |
| Aporte de: |
| id |
I28-R145-HWA_7836 |
|---|---|
| record_format |
dspace |
| spelling |
I28-R145-HWA_78362025-04-07 In the framework of higher education and especially in the teaching of law, the error of those who study has frequently been looked at from a punitive perspective, associated with the punishment they deserve, giving rise to a teacher reaction that generates scenarios of violence and discrimination. The article begins by exploring the notion of evaluation, as a strategy related to the purposes of teaching and then, its relationship with error, valuing it as raw material of the didactic process in the construction of a classroom feedback dialogue. From a rights perspective, we seek to deepen the recognition of the right to error that students have in higher education classrooms, which, far from holding punitively responsible those who make mistakes from the logic of punishment, seeks at enshrine a series of challenges and obligations in the teaching strategy on the part of those of us in charge of the classrooms Fil: Timpanaro, Berenice L. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Derecho. Cátedra Elementos de Derecho Penal y Procesal Penal. Buenos Aires, Argentina Fil: Timpanaro, Berenice L. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Ciencias Sociales. Cátedra Trabajo, Género y Economía del Cuidado. Buenos Aires, Argentina Timpanaro, Berenice L. 2024 En el marco de la educación superior y, en especial, en la enseñanza del derecho, el error de quienes estudian ha sido visto con frecuencia desde una mirada punitivista, asociado al castigo que merece, desprendiéndose una reacción docente que genera escenarios de violencia y discriminación. El artículo comienza explorando la noción de evaluación, en tanto estrategia relacionada con los propósitos de la enseñanza y, luego, su relación con el error, valorándolo como materia prima del proceso didáctico en la construcción de un diálogo de retroalimentación áulico. Desde una perspectiva de derechos, se busca profundizar en el reconocimiento del ?derecho al error? que tienen los/as estudiantes en las aulas de la educación superior, que lejos de responsabilizar punitivamente a quien se equivoca desde la lógica del castigo, busca, al contrario, consagrar una serie de desafíos y obligaciones en la estrategia didáctica por parte de quienes estamos al frente de las aulas application/pdf 2362-423X (en linea) Didactica Enseñanza del derecho Evaluación Error Examen Violencias Discriminacion Universidades Didactics Legal education Assessment Mistake Violence Discrimination Exam Universities spa Universidad de Buenos Aires. Facultad de Derecho. Centro para el Desarrollo Docente info:eu-repo/semantics/openAccess https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/ar/ Carrera y Formación Docente. Revista del Centro para el Desarrollo Docente a.12, no. 14 (Otoño) El derecho al error en el proceso universitario de enseñanza y aprendizaje info:eu-repo/semantics/article info:ar-repo/semantics/artículo info:eu-repo/semantics/publishedVersion http://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=cfdocente&cl=CL1&d=HWA_7836 https://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/collect/cfdocente/index/assoc/HWA_7836.dir/7836.PDF |
| institution |
Universidad de Buenos Aires |
| institution_str |
I-28 |
| repository_str |
R-145 |
| collection |
Repositorio Digital de la Universidad de Buenos Aires (UBA) |
| language |
Español |
| orig_language_str_mv |
spa |
| topic |
Didactica Enseñanza del derecho Evaluación Error Examen Violencias Discriminacion Universidades Didactics Legal education Assessment Mistake Violence Discrimination Exam Universities |
| spellingShingle |
Didactica Enseñanza del derecho Evaluación Error Examen Violencias Discriminacion Universidades Didactics Legal education Assessment Mistake Violence Discrimination Exam Universities Timpanaro, Berenice L. El derecho al error en el proceso universitario de enseñanza y aprendizaje |
| topic_facet |
Didactica Enseñanza del derecho Evaluación Error Examen Violencias Discriminacion Universidades Didactics Legal education Assessment Mistake Violence Discrimination Exam Universities |
| description |
In the framework of higher education and especially in the teaching of law, the error of those who study has frequently been looked at from a punitive perspective, associated with the punishment they deserve, giving rise to a teacher reaction that generates scenarios of violence and discrimination. The article begins by exploring the notion of evaluation, as a strategy related to the purposes of teaching and then, its relationship with error, valuing it as raw material of the didactic process in the construction of a classroom feedback dialogue. From a rights perspective, we seek to deepen the recognition of the right to error that students have in higher education classrooms, which, far from holding punitively responsible those who make mistakes from the logic of punishment, seeks at enshrine a series of challenges and obligations in the teaching strategy on the part of those of us in charge of the classrooms |
| format |
Artículo Artículo publishedVersion |
| author |
Timpanaro, Berenice L. |
| author_facet |
Timpanaro, Berenice L. |
| author_sort |
Timpanaro, Berenice L. |
| title |
El derecho al error en el proceso universitario de enseñanza y aprendizaje |
| title_short |
El derecho al error en el proceso universitario de enseñanza y aprendizaje |
| title_full |
El derecho al error en el proceso universitario de enseñanza y aprendizaje |
| title_fullStr |
El derecho al error en el proceso universitario de enseñanza y aprendizaje |
| title_full_unstemmed |
El derecho al error en el proceso universitario de enseñanza y aprendizaje |
| title_sort |
el derecho al error en el proceso universitario de enseñanza y aprendizaje |
| publisher |
Universidad de Buenos Aires. Facultad de Derecho. Centro para el Desarrollo Docente |
| publishDate |
2024 |
| url |
http://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=cfdocente&cl=CL1&d=HWA_7836 https://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/collect/cfdocente/index/assoc/HWA_7836.dir/7836.PDF |
| work_keys_str_mv |
AT timpanaroberenicel elderechoalerrorenelprocesouniversitariodeensenanzayaprendizaje |
| _version_ |
1831984258369978368 |