El derecho al error en el proceso universitario de enseñanza y aprendizaje

In the framework of higher education and especially in the teaching of law, the error of those who study has frequently been looked at from a punitive perspective, associated with the punishment they deserve, giving rise to a teacher reaction that generates scenarios of violence and discrimination....

Descripción completa

Guardado en:
Detalles Bibliográficos
Autor principal: Timpanaro, Berenice L.
Formato: Artículo publishedVersion
Lenguaje:Español
Publicado: Universidad de Buenos Aires. Facultad de Derecho. Centro para el Desarrollo Docente 2024
Materias:
Acceso en línea:http://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=cfdocente&cl=CL1&d=HWA_7836
https://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/collect/cfdocente/index/assoc/HWA_7836.dir/7836.PDF
Aporte de:
id I28-R145-HWA_7836
record_format dspace
spelling I28-R145-HWA_78362025-04-07 In the framework of higher education and especially in the teaching of law, the error of those who study has frequently been looked at from a punitive perspective, associated with the punishment they deserve, giving rise to a teacher reaction that generates scenarios of violence and discrimination. The article begins by exploring the notion of evaluation, as a strategy related to the purposes of teaching and then, its relationship with error, valuing it as raw material of the didactic process in the construction of a classroom feedback dialogue. From a rights perspective, we seek to deepen the recognition of the right to error that students have in higher education classrooms, which, far from holding punitively responsible those who make mistakes from the logic of punishment, seeks at enshrine a series of challenges and obligations in the teaching strategy on the part of those of us in charge of the classrooms Fil: Timpanaro, Berenice L. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Derecho. Cátedra Elementos de Derecho Penal y Procesal Penal. Buenos Aires, Argentina Fil: Timpanaro, Berenice L. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Ciencias Sociales. Cátedra Trabajo, Género y Economía del Cuidado. Buenos Aires, Argentina Timpanaro, Berenice L. 2024 En el marco de la educación superior y, en especial, en la enseñanza del derecho, el error de quienes estudian ha sido visto con frecuencia desde una mirada punitivista, asociado al castigo que merece, desprendiéndose una reacción docente que genera escenarios de violencia y discriminación. El artículo comienza explorando la noción de evaluación, en tanto estrategia relacionada con los propósitos de la enseñanza y, luego, su relación con el error, valorándolo como materia prima del proceso didáctico en la construcción de un diálogo de retroalimentación áulico. Desde una perspectiva de derechos, se busca profundizar en el reconocimiento del ?derecho al error? que tienen los/as estudiantes en las aulas de la educación superior, que lejos de responsabilizar punitivamente a quien se equivoca desde la lógica del castigo, busca, al contrario, consagrar una serie de desafíos y obligaciones en la estrategia didáctica por parte de quienes estamos al frente de las aulas application/pdf 2362-423X (en linea) Didactica Enseñanza del derecho Evaluación Error Examen Violencias Discriminacion Universidades Didactics Legal education Assessment Mistake Violence Discrimination Exam Universities spa Universidad de Buenos Aires. Facultad de Derecho. Centro para el Desarrollo Docente info:eu-repo/semantics/openAccess https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/ar/ Carrera y Formación Docente. Revista del Centro para el Desarrollo Docente a.12, no. 14 (Otoño) El derecho al error en el proceso universitario de enseñanza y aprendizaje info:eu-repo/semantics/article info:ar-repo/semantics/artículo info:eu-repo/semantics/publishedVersion http://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=cfdocente&cl=CL1&d=HWA_7836 https://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/collect/cfdocente/index/assoc/HWA_7836.dir/7836.PDF
institution Universidad de Buenos Aires
institution_str I-28
repository_str R-145
collection Repositorio Digital de la Universidad de Buenos Aires (UBA)
language Español
orig_language_str_mv spa
topic Didactica
Enseñanza del derecho
Evaluación
Error
Examen
Violencias
Discriminacion
Universidades
Didactics
Legal education
Assessment
Mistake
Violence
Discrimination
Exam
Universities
spellingShingle Didactica
Enseñanza del derecho
Evaluación
Error
Examen
Violencias
Discriminacion
Universidades
Didactics
Legal education
Assessment
Mistake
Violence
Discrimination
Exam
Universities
Timpanaro, Berenice L.
El derecho al error en el proceso universitario de enseñanza y aprendizaje
topic_facet Didactica
Enseñanza del derecho
Evaluación
Error
Examen
Violencias
Discriminacion
Universidades
Didactics
Legal education
Assessment
Mistake
Violence
Discrimination
Exam
Universities
description In the framework of higher education and especially in the teaching of law, the error of those who study has frequently been looked at from a punitive perspective, associated with the punishment they deserve, giving rise to a teacher reaction that generates scenarios of violence and discrimination. The article begins by exploring the notion of evaluation, as a strategy related to the purposes of teaching and then, its relationship with error, valuing it as raw material of the didactic process in the construction of a classroom feedback dialogue. From a rights perspective, we seek to deepen the recognition of the right to error that students have in higher education classrooms, which, far from holding punitively responsible those who make mistakes from the logic of punishment, seeks at enshrine a series of challenges and obligations in the teaching strategy on the part of those of us in charge of the classrooms
format Artículo
Artículo
publishedVersion
author Timpanaro, Berenice L.
author_facet Timpanaro, Berenice L.
author_sort Timpanaro, Berenice L.
title El derecho al error en el proceso universitario de enseñanza y aprendizaje
title_short El derecho al error en el proceso universitario de enseñanza y aprendizaje
title_full El derecho al error en el proceso universitario de enseñanza y aprendizaje
title_fullStr El derecho al error en el proceso universitario de enseñanza y aprendizaje
title_full_unstemmed El derecho al error en el proceso universitario de enseñanza y aprendizaje
title_sort el derecho al error en el proceso universitario de enseñanza y aprendizaje
publisher Universidad de Buenos Aires. Facultad de Derecho. Centro para el Desarrollo Docente
publishDate 2024
url http://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=cfdocente&cl=CL1&d=HWA_7836
https://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/collect/cfdocente/index/assoc/HWA_7836.dir/7836.PDF
work_keys_str_mv AT timpanaroberenicel elderechoalerrorenelprocesouniversitariodeensenanzayaprendizaje
_version_ 1831984258369978368