¿Inteligencia artificial o natural? : los humanos y el Chat GPT: un examen a la inteligencia humana

Artificial or natural intelligence? Those dystopian futures that some novels, series or movies plan are closer tan we think. Without abandoning the humanist principles that guide our professional and teaching work, we raise the risks of ceding control of institutions to AI. A risk that puts the very...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor principal: Gaitan Hairabedian, Carlos Federico
Formato: Artículo publishedVersion
Lenguaje:Español
Publicado: Universidad de Buenos Aires. Facultad de Derecho. Departamento de Publicaciones 2023
Materias:
IA
AI
Acceso en línea:http://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=cfdocente&cl=CL1&d=HWA_7788
https://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/collect/cfdocente/index/assoc/HWA_7788.dir/7788.PDF
Aporte de:
id I28-R145-HWA_7788
record_format dspace
spelling I28-R145-HWA_77882025-04-07 Artificial or natural intelligence? Those dystopian futures that some novels, series or movies plan are closer tan we think. Without abandoning the humanist principles that guide our professional and teaching work, we raise the risks of ceding control of institutions to AI. A risk that puts the very foundations of our institutions at stake. The irruption of the GPT Chat in the classrooms of schools and universities modified the way of studying and examining. How can we think of a home exam about a subject having a digital algorithm at hand (or smartphone, its modern extension) that simply with a few brief indications can solve them by oneself? What risks does this imply for the educational system? We have no alternative but to incorporate it based on those lessons that Litwin provides us, in which she associates technology with good educational practices. For this reason, inspired by a holistic conception of the educational process, in this essay I want to share a novel way of dealing with this reality and adopting the GPT Chat to the home exam, including it, and at the same time submitting it to the student's analysis. I try this not only to achieve "cognitive change" but as an expression of an instinct for supervenience, a resistance perhaps, of the human over the virtual Fil: Gaitan Hairabedian, Carlos Federico. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Derecho. Cátedra Derechos Humanos y Garantías. Buenos Aires, Argentina Argentina Gaitan Hairabedian, Carlos Federico 2023 ¿Inteligencia artificial (IA) o natural? Aquellos futuros distópicos que planean algunas novelas, series o películas están más cerca de lo que se piensa. Sin abandonar los principios humanistas que guían el quehacer profesional y docente, planteamos los riesgos de ceder el control de las instituciones a la IA. Un riesgo que pone en juego los mismos cimientos de nuestras instituciones. La irrupción del Chat GPT en las aulas de la Facultad de Derecho modificó la forma de estudiar y de examinar. ¿Cómo se puede pensar en un examen domiciliario acerca de tal o cual tema teniendo un algoritmo digital al alcance de la mano (o del smartphone, su extensión moderna) que simplemente con unas breves indicaciones puede resolverlos por uno mismo? ¿Qué riesgos implica para el sistema educativo? No nos queda más alternativa que incorporar la tecnología basándonos en aquellas lecciones que nos proporciona Litwin, en las que asocia la tecnología a las buenas prácticas educativas. Por esa razón inspirados en una concepción holística del proceso educativo en este artículo, queremos compartir una forma novedosa de lidiar con esta realidad y adoptar el Chat GPT al examen domiciliario y al mismo tiempo someterlo al análisis del estudiante. Esto no solo como forma de lograr el "cambio cognitivo" sino como expresión de un instinto de supervivencia, una resistencia tal vez, de lo humano por sobre lo virtual application/pdf 2362-423X (en linea) Educación Universidades Tecnologia Inteligencia artificial Democracia Humanismo Docencia IA Enseñanza del derecho Evaluacion Education Universities Technology Artificial Intelligence Democracy Humanism Teaching AI Teaching Law Assessment spa Universidad de Buenos Aires. Facultad de Derecho. Departamento de Publicaciones info:eu-repo/semantics/openAccess https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/ar/ Carrera y Formación Docente. Revista del Centro para el Desarrollo Docente a.11, no. 13 (Primavera) ¿Inteligencia artificial o natural? : los humanos y el Chat GPT: un examen a la inteligencia humana info:eu-repo/semantics/article info:ar-repo/semantics/artículo info:eu-repo/semantics/publishedVersion http://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=cfdocente&cl=CL1&d=HWA_7788 https://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/collect/cfdocente/index/assoc/HWA_7788.dir/7788.PDF
institution Universidad de Buenos Aires
institution_str I-28
repository_str R-145
collection Repositorio Digital de la Universidad de Buenos Aires (UBA)
language Español
orig_language_str_mv spa
topic Educación
Universidades
Tecnologia
Inteligencia artificial
Democracia
Humanismo
Docencia
IA
Enseñanza del derecho
Evaluacion
Education
Universities
Technology
Artificial Intelligence
Democracy
Humanism
Teaching
AI
Teaching Law
Assessment
spellingShingle Educación
Universidades
Tecnologia
Inteligencia artificial
Democracia
Humanismo
Docencia
IA
Enseñanza del derecho
Evaluacion
Education
Universities
Technology
Artificial Intelligence
Democracy
Humanism
Teaching
AI
Teaching Law
Assessment
Gaitan Hairabedian, Carlos Federico
¿Inteligencia artificial o natural? : los humanos y el Chat GPT: un examen a la inteligencia humana
topic_facet Educación
Universidades
Tecnologia
Inteligencia artificial
Democracia
Humanismo
Docencia
IA
Enseñanza del derecho
Evaluacion
Education
Universities
Technology
Artificial Intelligence
Democracy
Humanism
Teaching
AI
Teaching Law
Assessment
description Artificial or natural intelligence? Those dystopian futures that some novels, series or movies plan are closer tan we think. Without abandoning the humanist principles that guide our professional and teaching work, we raise the risks of ceding control of institutions to AI. A risk that puts the very foundations of our institutions at stake. The irruption of the GPT Chat in the classrooms of schools and universities modified the way of studying and examining. How can we think of a home exam about a subject having a digital algorithm at hand (or smartphone, its modern extension) that simply with a few brief indications can solve them by oneself? What risks does this imply for the educational system? We have no alternative but to incorporate it based on those lessons that Litwin provides us, in which she associates technology with good educational practices. For this reason, inspired by a holistic conception of the educational process, in this essay I want to share a novel way of dealing with this reality and adopting the GPT Chat to the home exam, including it, and at the same time submitting it to the student's analysis. I try this not only to achieve "cognitive change" but as an expression of an instinct for supervenience, a resistance perhaps, of the human over the virtual
format Artículo
Artículo
publishedVersion
author Gaitan Hairabedian, Carlos Federico
author_facet Gaitan Hairabedian, Carlos Federico
author_sort Gaitan Hairabedian, Carlos Federico
title ¿Inteligencia artificial o natural? : los humanos y el Chat GPT: un examen a la inteligencia humana
title_short ¿Inteligencia artificial o natural? : los humanos y el Chat GPT: un examen a la inteligencia humana
title_full ¿Inteligencia artificial o natural? : los humanos y el Chat GPT: un examen a la inteligencia humana
title_fullStr ¿Inteligencia artificial o natural? : los humanos y el Chat GPT: un examen a la inteligencia humana
title_full_unstemmed ¿Inteligencia artificial o natural? : los humanos y el Chat GPT: un examen a la inteligencia humana
title_sort ¿inteligencia artificial o natural? : los humanos y el chat gpt: un examen a la inteligencia humana
publisher Universidad de Buenos Aires. Facultad de Derecho. Departamento de Publicaciones
publishDate 2023
url http://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=cfdocente&cl=CL1&d=HWA_7788
https://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/collect/cfdocente/index/assoc/HWA_7788.dir/7788.PDF
work_keys_str_mv AT gaitanhairabediancarlosfederico inteligenciaartificialonaturalloshumanosyelchatgptunexamenalainteligenciahumana
_version_ 1831984192673546240