La innovacion en la forma de evaluar y la inteligencia artificial

This article focuses on the relationship between technological innovation, artificial intelligence (AI) and the way of evaluating. It begins by highlighting that evaluation is an integral part of the learning process and that the emergence of AI requires innovations in both teaching methods and form...

Descripción completa

Guardado en:
Detalles Bibliográficos
Autor principal: Cardoso, Nicolas Ezequiel
Formato: Artículo publishedVersion
Lenguaje:Español
Publicado: Universidad de Buenos Aires. Facultad de Derecho. Departamento de Publicaciones 2023
Materias:
IA
AI
Acceso en línea:http://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=cfdocente&cl=CL1&d=HWA_7787
https://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/collect/cfdocente/index/assoc/HWA_7787.dir/7787.PDF
Aporte de:
id I28-R145-HWA_7787
record_format dspace
spelling I28-R145-HWA_77872025-04-07 This article focuses on the relationship between technological innovation, artificial intelligence (AI) and the way of evaluating. It begins by highlighting that evaluation is an integral part of the learning process and that the emergence of AI requires innovations in both teaching methods and forms of evaluation. The text analyzes the impact of AI on education in the Ibero-American region and highlights that AI is a global phenomenon with a significant impact on education. The importance of educational institutions developing skills that allow students to enter or remain in the productive process is also supported. Likewise, the importance of changing the traditional way of evaluating, which is based on memorization, is emphasized, and an approach that encourages student creativity is proposed. This proposal seeks for students to develop their own thinking skills, deep understanding of the content and their creative capacity. Finally, the article concludes by underlining the need to innovate in education without necessarily depending on new technologies, focusing on making significant and justified changes in teaching and assessment Fil: Cardoso, Nicolas Ezequiel. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Derecho. Cátedra Teoría General del Derecho del Trabajo. Buenos Aires, Argentina Fil: Cardoso, Nicolas Ezequiel. Universidad de Buenos Aires. Ciclo Básico Común. Cátedra Principio del Derecho Constitucional y Derechos Humanos. Buenos Aires, Argentina America Latina Cardoso, Nicolas Ezequiel 2023 Este artículo se centra en la relación entre la innovación tecnológica, la inteligencia artificial (IA) y la forma de evaluar. Destaca que la evaluación es parte integral del proceso de aprendizaje y que la irrupción de la IA requiere innovaciones tanto en los métodos de enseñanza como en las formas de evaluación. El texto analiza el impacto de la IA en la educación en la región iberoamericana y destaca que la IA es un fenómeno global con un impacto significativo en la educación. También se sostiene la importancia de que las instituciones educativas desarrollen habilidades que permitan a los estudiantes ingresar o mantenerse en el proceso productivo. Asimismo, se enfatiza la importancia de cambiar la forma tradicional de evaluar, que se basa en la memorización, y se propone un enfoque que fomente la creatividad de los estudiantes. Esta propuesta busca que los estudiantes desarrollen habilidades de pensamiento propio, comprensión profunda del contenido y su capacidad creativa. Finalmente, concluye subrayando la necesidad de innovar en la educación sin depender necesariamente de nuevas tecnologías, enfocándose en hacer cambios significativos y justificados en la enseñanza y la evaluación. application/pdf 2362-423X (en linea) Evaluacion Inteligencia artificial Innovar Educacion. Metodos de enseñanza Enseñanza del derecho Universidades Pensamiento critico IA Assessment Artificial intelligence Innovate Education Teaching methods Teaching Law Universities Critical Thinking AI spa Universidad de Buenos Aires. Facultad de Derecho. Departamento de Publicaciones info:eu-repo/semantics/openAccess https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/ar/ Carrera y Formación Docente. Revista del Centro para el Desarrollo Docente a.11, no. 13 (Primavera) La innovacion en la forma de evaluar y la inteligencia artificial info:eu-repo/semantics/article info:ar-repo/semantics/artículo info:eu-repo/semantics/publishedVersion http://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=cfdocente&cl=CL1&d=HWA_7787 https://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/collect/cfdocente/index/assoc/HWA_7787.dir/7787.PDF
institution Universidad de Buenos Aires
institution_str I-28
repository_str R-145
collection Repositorio Digital de la Universidad de Buenos Aires (UBA)
language Español
orig_language_str_mv spa
topic Evaluacion
Inteligencia artificial
Innovar
Educacion.
Metodos de enseñanza
Enseñanza del derecho
Universidades
Pensamiento critico
IA
Assessment
Artificial intelligence
Innovate
Education
Teaching methods
Teaching Law
Universities
Critical Thinking
AI
spellingShingle Evaluacion
Inteligencia artificial
Innovar
Educacion.
Metodos de enseñanza
Enseñanza del derecho
Universidades
Pensamiento critico
IA
Assessment
Artificial intelligence
Innovate
Education
Teaching methods
Teaching Law
Universities
Critical Thinking
AI
Cardoso, Nicolas Ezequiel
La innovacion en la forma de evaluar y la inteligencia artificial
topic_facet Evaluacion
Inteligencia artificial
Innovar
Educacion.
Metodos de enseñanza
Enseñanza del derecho
Universidades
Pensamiento critico
IA
Assessment
Artificial intelligence
Innovate
Education
Teaching methods
Teaching Law
Universities
Critical Thinking
AI
description This article focuses on the relationship between technological innovation, artificial intelligence (AI) and the way of evaluating. It begins by highlighting that evaluation is an integral part of the learning process and that the emergence of AI requires innovations in both teaching methods and forms of evaluation. The text analyzes the impact of AI on education in the Ibero-American region and highlights that AI is a global phenomenon with a significant impact on education. The importance of educational institutions developing skills that allow students to enter or remain in the productive process is also supported. Likewise, the importance of changing the traditional way of evaluating, which is based on memorization, is emphasized, and an approach that encourages student creativity is proposed. This proposal seeks for students to develop their own thinking skills, deep understanding of the content and their creative capacity. Finally, the article concludes by underlining the need to innovate in education without necessarily depending on new technologies, focusing on making significant and justified changes in teaching and assessment
format Artículo
Artículo
publishedVersion
author Cardoso, Nicolas Ezequiel
author_facet Cardoso, Nicolas Ezequiel
author_sort Cardoso, Nicolas Ezequiel
title La innovacion en la forma de evaluar y la inteligencia artificial
title_short La innovacion en la forma de evaluar y la inteligencia artificial
title_full La innovacion en la forma de evaluar y la inteligencia artificial
title_fullStr La innovacion en la forma de evaluar y la inteligencia artificial
title_full_unstemmed La innovacion en la forma de evaluar y la inteligencia artificial
title_sort la innovacion en la forma de evaluar y la inteligencia artificial
publisher Universidad de Buenos Aires. Facultad de Derecho. Departamento de Publicaciones
publishDate 2023
url http://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=cfdocente&cl=CL1&d=HWA_7787
https://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/collect/cfdocente/index/assoc/HWA_7787.dir/7787.PDF
work_keys_str_mv AT cardosonicolasezequiel lainnovacionenlaformadeevaluarylainteligenciaartificial
_version_ 1831984256862126080