7578

The purpose of this article is to show, through examples taken fromtheoretical and literary texts, how interpretation can constitute a didacticway or path to develop a broader understanding of law based on lite-rature. In order to illustrate this purpose, a short story by Luigi Pirandell...

Descripción completa

Guardado en:
Detalles Bibliográficos
Autor principal: Astwood, Ivan
Formato: Artículo publishedVersion
Lenguaje:Español
Publicado: Universidad de Buenos Aires. Facultad de Derecho. Departamento de Publicaciones 2023
Materias:
Acceso en línea:http://revistas.derecho.uba.ar/index.php/academia/article/view/790/695
http://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=academia&cl=CL1&d=HWA_7578
https://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/collect/academia/index/assoc/HWA_7578.dir/7578.PDF
Aporte de:
id I28-R145-HWA_7578
record_format dspace
spelling I28-R145-HWA_75782024-10-09 7578 The purpose of this article is to show, through examples taken fromtheoretical and literary texts, how interpretation can constitute a didacticway or path to develop a broader understanding of law based on lite-rature. In order to illustrate this purpose, a short story by Luigi PirandelloentitledThe Truthwill be analyzed from the point of view of the ideaof interpretation put forward by Ronald Dworkin in the articleHow arelaw and literature alike?, and then a text by Alf Ross (Tû-Tû) will be usedto show how this interpretation can serve as a didactic path toward sunderstanding law. Finally, there is an appendix containing examplesof hypothetical didactic activities aimed at developing understanding ofa legal topic proposed in one of the studied texts Fil: Astwood, Ivan. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Derecho. Buenos Aires, Argentina Jurisdiccion internacional Astwood, Ivan 2023 El propósito de este artículo es evidenciar, mediante ejemplos tomados de textos teóricos y literarios, de qué manera la interpretación puede constituir una vía didáctica para desarrollar una comprensión más amplia del derecho a partir de la literatura. Para ilustrar este propósito señalizará un cuento de Luigi Pirandello (1999), denominado La verdad, desde la idea de interpretación expuesta por Ronald Dworkin (2012)en el artículo ¿En qué se parecen el derecho y la literatura? para luego mostrar, mediante un texto de Alf Ross (Tû-Tû), la forma en que esta interpretación puede servir como camino didáctico hacia la comprensión del derecho. Finalmente, se presentará un anexo con indicaciones que ejemplifican actividades didácticas hipotéticas encaminadas a desarrollar comprensión de un tema de derecho propuesto en uno de los textos estudiados application/pdf 1667-4154 (impreso) 2422-7153 (en linea) http://revistas.derecho.uba.ar/index.php/academia/article/view/790/695 Interpretacion Didactica Pedagogia Creacion Enseñanza del derecho Literatura Metodos de enseñanza Interpretation Didactics Pedagogy Creation Teaching of law Literature Teaching methods spa Universidad de Buenos Aires. Facultad de Derecho. Departamento de Publicaciones info:eu-repo/semantics/openAccess https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/ar/ Academia, a.21, no. 41 (Ene.-Jun.) La interpretación como vía didáctica hacia la comprensión del derecho:análisis y propuesta a partir deltexto literario La Verdadde Luigi Pirandello Interpretation as a didactic way to under-stand the law: analysis and proposal fromthe literary text TheTruthby Luigi Pirandello info:eu-repo/semantics/article info:ar-repo/semantics/artículo info:eu-repo/semantics/publishedVersion http://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=academia&cl=CL1&d=HWA_7578 https://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/collect/academia/index/assoc/HWA_7578.dir/7578.PDF
institution Universidad de Buenos Aires
institution_str I-28
repository_str R-145
collection Repositorio Digital de la Universidad de Buenos Aires (UBA)
language Español
orig_language_str_mv spa
topic Interpretacion
Didactica
Pedagogia
Creacion
Enseñanza del derecho
Literatura
Metodos de enseñanza
Interpretation
Didactics
Pedagogy
Creation
Teaching of law
Literature
Teaching methods
spellingShingle Interpretacion
Didactica
Pedagogia
Creacion
Enseñanza del derecho
Literatura
Metodos de enseñanza
Interpretation
Didactics
Pedagogy
Creation
Teaching of law
Literature
Teaching methods
Astwood, Ivan
7578
topic_facet Interpretacion
Didactica
Pedagogia
Creacion
Enseñanza del derecho
Literatura
Metodos de enseñanza
Interpretation
Didactics
Pedagogy
Creation
Teaching of law
Literature
Teaching methods
description The purpose of this article is to show, through examples taken fromtheoretical and literary texts, how interpretation can constitute a didacticway or path to develop a broader understanding of law based on lite-rature. In order to illustrate this purpose, a short story by Luigi PirandelloentitledThe Truthwill be analyzed from the point of view of the ideaof interpretation put forward by Ronald Dworkin in the articleHow arelaw and literature alike?, and then a text by Alf Ross (Tû-Tû) will be usedto show how this interpretation can serve as a didactic path toward sunderstanding law. Finally, there is an appendix containing examplesof hypothetical didactic activities aimed at developing understanding ofa legal topic proposed in one of the studied texts
format Artículo
Artículo
publishedVersion
author Astwood, Ivan
author_facet Astwood, Ivan
author_sort Astwood, Ivan
title 7578
title_short 7578
title_full 7578
title_fullStr 7578
title_full_unstemmed 7578
title_sort 7578
publisher Universidad de Buenos Aires. Facultad de Derecho. Departamento de Publicaciones
publishDate 2023
url http://revistas.derecho.uba.ar/index.php/academia/article/view/790/695
http://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=academia&cl=CL1&d=HWA_7578
https://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/collect/academia/index/assoc/HWA_7578.dir/7578.PDF
work_keys_str_mv AT astwoodivan 7578
AT astwoodivan lainterpretacioncomoviadidacticahacialacomprensiondelderechoanalisisypropuestaapartirdeltextoliterariolaverdaddeluigipirandello
AT astwoodivan interpretationasadidacticwaytounderstandthelawanalysisandproposalfromtheliterarytextthetruthbyluigipirandello
_version_ 1824358466986180608