7578
The purpose of this article is to show, through examples taken fromtheoretical and literary texts, how interpretation can constitute a didacticway or path to develop a broader understanding of law based on lite-rature. In order to illustrate this purpose, a short story by Luigi Pirandell...
Guardado en:
| Autor principal: | |
|---|---|
| Formato: | Artículo publishedVersion |
| Lenguaje: | Español |
| Publicado: |
Universidad de Buenos Aires. Facultad de Derecho. Departamento de Publicaciones
2023
|
| Materias: | |
| Acceso en línea: | http://revistas.derecho.uba.ar/index.php/academia/article/view/790/695 http://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=academia&cl=CL1&d=HWA_7578 https://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/collect/academia/index/assoc/HWA_7578.dir/7578.PDF |
| Aporte de: |
| id |
I28-R145-HWA_7578 |
|---|---|
| record_format |
dspace |
| spelling |
I28-R145-HWA_75782024-10-09 7578 The purpose of this article is to show, through examples taken fromtheoretical and literary texts, how interpretation can constitute a didacticway or path to develop a broader understanding of law based on lite-rature. In order to illustrate this purpose, a short story by Luigi PirandelloentitledThe Truthwill be analyzed from the point of view of the ideaof interpretation put forward by Ronald Dworkin in the articleHow arelaw and literature alike?, and then a text by Alf Ross (Tû-Tû) will be usedto show how this interpretation can serve as a didactic path toward sunderstanding law. Finally, there is an appendix containing examplesof hypothetical didactic activities aimed at developing understanding ofa legal topic proposed in one of the studied texts Fil: Astwood, Ivan. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Derecho. Buenos Aires, Argentina Jurisdiccion internacional Astwood, Ivan 2023 El propósito de este artículo es evidenciar, mediante ejemplos tomados de textos teóricos y literarios, de qué manera la interpretación puede constituir una vía didáctica para desarrollar una comprensión más amplia del derecho a partir de la literatura. Para ilustrar este propósito señalizará un cuento de Luigi Pirandello (1999), denominado La verdad, desde la idea de interpretación expuesta por Ronald Dworkin (2012)en el artículo ¿En qué se parecen el derecho y la literatura? para luego mostrar, mediante un texto de Alf Ross (Tû-Tû), la forma en que esta interpretación puede servir como camino didáctico hacia la comprensión del derecho. Finalmente, se presentará un anexo con indicaciones que ejemplifican actividades didácticas hipotéticas encaminadas a desarrollar comprensión de un tema de derecho propuesto en uno de los textos estudiados application/pdf 1667-4154 (impreso) 2422-7153 (en linea) http://revistas.derecho.uba.ar/index.php/academia/article/view/790/695 Interpretacion Didactica Pedagogia Creacion Enseñanza del derecho Literatura Metodos de enseñanza Interpretation Didactics Pedagogy Creation Teaching of law Literature Teaching methods spa Universidad de Buenos Aires. Facultad de Derecho. Departamento de Publicaciones info:eu-repo/semantics/openAccess https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/ar/ Academia, a.21, no. 41 (Ene.-Jun.) La interpretación como vía didáctica hacia la comprensión del derecho:análisis y propuesta a partir deltexto literario La Verdadde Luigi Pirandello Interpretation as a didactic way to under-stand the law: analysis and proposal fromthe literary text TheTruthby Luigi Pirandello info:eu-repo/semantics/article info:ar-repo/semantics/artículo info:eu-repo/semantics/publishedVersion http://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=academia&cl=CL1&d=HWA_7578 https://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/collect/academia/index/assoc/HWA_7578.dir/7578.PDF |
| institution |
Universidad de Buenos Aires |
| institution_str |
I-28 |
| repository_str |
R-145 |
| collection |
Repositorio Digital de la Universidad de Buenos Aires (UBA) |
| language |
Español |
| orig_language_str_mv |
spa |
| topic |
Interpretacion Didactica Pedagogia Creacion Enseñanza del derecho Literatura Metodos de enseñanza Interpretation Didactics Pedagogy Creation Teaching of law Literature Teaching methods |
| spellingShingle |
Interpretacion Didactica Pedagogia Creacion Enseñanza del derecho Literatura Metodos de enseñanza Interpretation Didactics Pedagogy Creation Teaching of law Literature Teaching methods Astwood, Ivan 7578 |
| topic_facet |
Interpretacion Didactica Pedagogia Creacion Enseñanza del derecho Literatura Metodos de enseñanza Interpretation Didactics Pedagogy Creation Teaching of law Literature Teaching methods |
| description |
The purpose of this article is to show, through examples taken fromtheoretical and literary texts, how interpretation can constitute a didacticway or path to develop a broader understanding of law based on lite-rature. In order to illustrate this purpose, a short story by Luigi PirandelloentitledThe Truthwill be analyzed from the point of view of the ideaof interpretation put forward by Ronald Dworkin in the articleHow arelaw and literature alike?, and then a text by Alf Ross (Tû-Tû) will be usedto show how this interpretation can serve as a didactic path toward sunderstanding law. Finally, there is an appendix containing examplesof hypothetical didactic activities aimed at developing understanding ofa legal topic proposed in one of the studied texts |
| format |
Artículo Artículo publishedVersion |
| author |
Astwood, Ivan |
| author_facet |
Astwood, Ivan |
| author_sort |
Astwood, Ivan |
| title |
7578 |
| title_short |
7578 |
| title_full |
7578 |
| title_fullStr |
7578 |
| title_full_unstemmed |
7578 |
| title_sort |
7578 |
| publisher |
Universidad de Buenos Aires. Facultad de Derecho. Departamento de Publicaciones |
| publishDate |
2023 |
| url |
http://revistas.derecho.uba.ar/index.php/academia/article/view/790/695 http://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=academia&cl=CL1&d=HWA_7578 https://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/collect/academia/index/assoc/HWA_7578.dir/7578.PDF |
| work_keys_str_mv |
AT astwoodivan 7578 AT astwoodivan lainterpretacioncomoviadidacticahacialacomprensiondelderechoanalisisypropuestaapartirdeltextoliterariolaverdaddeluigipirandello AT astwoodivan interpretationasadidacticwaytounderstandthelawanalysisandproposalfromtheliterarytextthetruthbyluigipirandello |
| _version_ |
1824358466986180608 |