La tutoría como dispositivo de enseñanza

The instant work proposes the implementation of a mentoring system for the law courses at the School of Law of the University of Buenos Aires (FDUBA), in order to adjust teaching processes to the different contexts that students go through, in the light of a more humane teaching perspective and aime...

Descripción completa

Guardado en:
Detalles Bibliográficos
Autores principales: Colmegna, Pablo, Matalone, Noelia, Rosenblat, Katia
Formato: Artículo publishedVersion
Lenguaje:Español
Publicado: Universidad de Buenos Aires. Facultad de Derecho. Departamento de Publicaciones 2020
Materias:
UBA
Acceso en línea:http://revistas.derecho.uba.ar/index.php/academia/article/view/405/359
http://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=academia&cl=CL1&d=HWA_6893
https://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/collect/academia/index/assoc/HWA_6893.dir/6893.PDF
Aporte de:
id I28-R145-HWA_6893
record_format dspace
spelling I28-R145-HWA_68932025-06-17 The instant work proposes the implementation of a mentoring system for the law courses at the School of Law of the University of Buenos Aires (FDUBA), in order to adjust teaching processes to the different contexts that students go through, in the light of a more humane teaching perspective and aimed at training future lawyers with a social profile. The proposal arises as a result of the need to adapt to distance teaching and learning due to the COVID-19 pandemic, which reinforced (or should have reinforced) the professors' presence in monitoring student learning. Hence, the proposed strategies emphasize the need to innovate as regards teaching devices, their scientific and pedagogical relevance, the approach to tutorials and their institutional plausibility at the FDUBA, their advantages as promoters of skills and abilities, as well as the obstacles to their implementation. In conclusion, we present a project that, through flexibility and empathy, aims at improving and enhancing educational quality and at increasing retention rates. Fil: Colmegna, Pablo. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Derecho. Cátedra Derechos Humanos. Buenos Aires, Argentina Fil: Matalone, Noelia. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Derecho. Cátedra Derecho Penal. Buenos Aires, Argentina Fil: Matalone, Noelia. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Derecho. Cátedra Derecho Internacional Penal. Buenos Aires, Argentina Fil: Rosenblat, Katia. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Derecho. Cátedra Derecho Penal. Buenos Aires, Argentina Fil: Rosenblat, Katia. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Derecho. Cátedra Derecho Internacional. Buenos Aires, Argentina Argentina Colmegna, Pablo Matalone, Noelia Rosenblat, Katia 2020 El presente trabajo propone la implementación de un sistema de tutorías en los cursos de la carrera de abogacía de la Facultad de Derecho de la Universidad de Buenos Aires (FDUBA), con el fin de adecuar los procesos de enseñanza a los distintos contextos que atraviesa nuestra población estudiantil, a la luz de una perspectiva más humana de la docencia y con miras a la formación de futuros abogados y abogadas con un perfil de aprendiz social. El disparador surge a consecuencia de la adaptación de la continuidad pedagógica a distancia, debido a la pandemia por COVID-19, que reforzó (o debió reforzar) la presencia docente en el seguimiento del aprendizaje de las personas cursantes. Las estrategias para esta propuesta hacen énfasis en la necesidad de innovar los dispositivos didácticos, su relevancia científica y pedagógica, el abordaje de las tutorías y su plausibilidad institucional en la FDUBA, sus ventajas como promotoras de destrezas y habilidades, así como los obstáculos de su implementación. En conclusión, presentamos un proyecto que, a través de la flexibilidad y empatía, pretende mejorar y potenciar la calidad educativa y aumentar los índices de retención application/pdf 2314-0186 (impreso) 2314-0194 (en linea) http://revistas.derecho.uba.ar/index.php/academia/article/view/405/359 Tutoria Seguimiento Ayudantes Docentes de derecho UBA Universidad de Buenos Aires Educacion superior Metodos de enseñanza Enseñanza del derecho Mentoring - Follow-up - Teaching assistants Follow-up Teaching assistants Law teachers Buenos Aires' University Higher education Teaching methods Law education spa Universidad de Buenos Aires. Facultad de Derecho. Departamento de Publicaciones info:eu-repo/semantics/openAccess https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/ar/ Academia, a. 18, no. 36 (Jul.-Dic.) La tutoría como dispositivo de enseñanza Mentoring as a teaching device info:eu-repo/semantics/article info:ar-repo/semantics/artículo info:eu-repo/semantics/publishedVersion http://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=academia&cl=CL1&d=HWA_6893 https://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/collect/academia/index/assoc/HWA_6893.dir/6893.PDF
institution Universidad de Buenos Aires
institution_str I-28
repository_str R-145
collection Repositorio Digital de la Universidad de Buenos Aires (UBA)
language Español
orig_language_str_mv spa
topic Tutoria
Seguimiento
Ayudantes
Docentes de derecho
UBA
Universidad de Buenos Aires
Educacion superior
Metodos de enseñanza
Enseñanza del derecho
Mentoring - Follow-up - Teaching assistants
Follow-up
Teaching assistants
Law teachers
Buenos Aires' University
Higher education
Teaching methods
Law education
spellingShingle Tutoria
Seguimiento
Ayudantes
Docentes de derecho
UBA
Universidad de Buenos Aires
Educacion superior
Metodos de enseñanza
Enseñanza del derecho
Mentoring - Follow-up - Teaching assistants
Follow-up
Teaching assistants
Law teachers
Buenos Aires' University
Higher education
Teaching methods
Law education
Colmegna, Pablo
Matalone, Noelia
Rosenblat, Katia
La tutoría como dispositivo de enseñanza
topic_facet Tutoria
Seguimiento
Ayudantes
Docentes de derecho
UBA
Universidad de Buenos Aires
Educacion superior
Metodos de enseñanza
Enseñanza del derecho
Mentoring - Follow-up - Teaching assistants
Follow-up
Teaching assistants
Law teachers
Buenos Aires' University
Higher education
Teaching methods
Law education
description The instant work proposes the implementation of a mentoring system for the law courses at the School of Law of the University of Buenos Aires (FDUBA), in order to adjust teaching processes to the different contexts that students go through, in the light of a more humane teaching perspective and aimed at training future lawyers with a social profile. The proposal arises as a result of the need to adapt to distance teaching and learning due to the COVID-19 pandemic, which reinforced (or should have reinforced) the professors' presence in monitoring student learning. Hence, the proposed strategies emphasize the need to innovate as regards teaching devices, their scientific and pedagogical relevance, the approach to tutorials and their institutional plausibility at the FDUBA, their advantages as promoters of skills and abilities, as well as the obstacles to their implementation. In conclusion, we present a project that, through flexibility and empathy, aims at improving and enhancing educational quality and at increasing retention rates.
format Artículo
Artículo
publishedVersion
author Colmegna, Pablo
Matalone, Noelia
Rosenblat, Katia
author_facet Colmegna, Pablo
Matalone, Noelia
Rosenblat, Katia
author_sort Colmegna, Pablo
title La tutoría como dispositivo de enseñanza
title_short La tutoría como dispositivo de enseñanza
title_full La tutoría como dispositivo de enseñanza
title_fullStr La tutoría como dispositivo de enseñanza
title_full_unstemmed La tutoría como dispositivo de enseñanza
title_sort la tutoría como dispositivo de enseñanza
publisher Universidad de Buenos Aires. Facultad de Derecho. Departamento de Publicaciones
publishDate 2020
url http://revistas.derecho.uba.ar/index.php/academia/article/view/405/359
http://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=academia&cl=CL1&d=HWA_6893
https://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/collect/academia/index/assoc/HWA_6893.dir/6893.PDF
work_keys_str_mv AT colmegnapablo latutoriacomodispositivodeensenanza
AT matalonenoelia latutoriacomodispositivodeensenanza
AT rosenblatkatia latutoriacomodispositivodeensenanza
AT colmegnapablo mentoringasateachingdevice
AT matalonenoelia mentoringasateachingdevice
AT rosenblatkatia mentoringasateachingdevice
_version_ 1840330270383800320