La tutoría como dispositivo de enseñanza
The instant work proposes the implementation of a mentoring system for the law courses at the School of Law of the University of Buenos Aires (FDUBA), in order to adjust teaching processes to the different contexts that students go through, in the light of a more humane teaching perspective and aime...
Guardado en:
| Autores principales: | , , |
|---|---|
| Formato: | Artículo publishedVersion |
| Lenguaje: | Español |
| Publicado: |
Universidad de Buenos Aires. Facultad de Derecho. Departamento de Publicaciones
2020
|
| Materias: | |
| Acceso en línea: | http://revistas.derecho.uba.ar/index.php/academia/article/view/405/359 http://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=academia&cl=CL1&d=HWA_6893 https://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/collect/academia/index/assoc/HWA_6893.dir/6893.PDF |
| Aporte de: |
| id |
I28-R145-HWA_6893 |
|---|---|
| record_format |
dspace |
| spelling |
I28-R145-HWA_68932025-06-17 The instant work proposes the implementation of a mentoring system for the law courses at the School of Law of the University of Buenos Aires (FDUBA), in order to adjust teaching processes to the different contexts that students go through, in the light of a more humane teaching perspective and aimed at training future lawyers with a social profile. The proposal arises as a result of the need to adapt to distance teaching and learning due to the COVID-19 pandemic, which reinforced (or should have reinforced) the professors' presence in monitoring student learning. Hence, the proposed strategies emphasize the need to innovate as regards teaching devices, their scientific and pedagogical relevance, the approach to tutorials and their institutional plausibility at the FDUBA, their advantages as promoters of skills and abilities, as well as the obstacles to their implementation. In conclusion, we present a project that, through flexibility and empathy, aims at improving and enhancing educational quality and at increasing retention rates. Fil: Colmegna, Pablo. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Derecho. Cátedra Derechos Humanos. Buenos Aires, Argentina Fil: Matalone, Noelia. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Derecho. Cátedra Derecho Penal. Buenos Aires, Argentina Fil: Matalone, Noelia. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Derecho. Cátedra Derecho Internacional Penal. Buenos Aires, Argentina Fil: Rosenblat, Katia. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Derecho. Cátedra Derecho Penal. Buenos Aires, Argentina Fil: Rosenblat, Katia. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Derecho. Cátedra Derecho Internacional. Buenos Aires, Argentina Argentina Colmegna, Pablo Matalone, Noelia Rosenblat, Katia 2020 El presente trabajo propone la implementación de un sistema de tutorías en los cursos de la carrera de abogacía de la Facultad de Derecho de la Universidad de Buenos Aires (FDUBA), con el fin de adecuar los procesos de enseñanza a los distintos contextos que atraviesa nuestra población estudiantil, a la luz de una perspectiva más humana de la docencia y con miras a la formación de futuros abogados y abogadas con un perfil de aprendiz social. El disparador surge a consecuencia de la adaptación de la continuidad pedagógica a distancia, debido a la pandemia por COVID-19, que reforzó (o debió reforzar) la presencia docente en el seguimiento del aprendizaje de las personas cursantes. Las estrategias para esta propuesta hacen énfasis en la necesidad de innovar los dispositivos didácticos, su relevancia científica y pedagógica, el abordaje de las tutorías y su plausibilidad institucional en la FDUBA, sus ventajas como promotoras de destrezas y habilidades, así como los obstáculos de su implementación. En conclusión, presentamos un proyecto que, a través de la flexibilidad y empatía, pretende mejorar y potenciar la calidad educativa y aumentar los índices de retención application/pdf 2314-0186 (impreso) 2314-0194 (en linea) http://revistas.derecho.uba.ar/index.php/academia/article/view/405/359 Tutoria Seguimiento Ayudantes Docentes de derecho UBA Universidad de Buenos Aires Educacion superior Metodos de enseñanza Enseñanza del derecho Mentoring - Follow-up - Teaching assistants Follow-up Teaching assistants Law teachers Buenos Aires' University Higher education Teaching methods Law education spa Universidad de Buenos Aires. Facultad de Derecho. Departamento de Publicaciones info:eu-repo/semantics/openAccess https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/ar/ Academia, a. 18, no. 36 (Jul.-Dic.) La tutoría como dispositivo de enseñanza Mentoring as a teaching device info:eu-repo/semantics/article info:ar-repo/semantics/artículo info:eu-repo/semantics/publishedVersion http://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=academia&cl=CL1&d=HWA_6893 https://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/collect/academia/index/assoc/HWA_6893.dir/6893.PDF |
| institution |
Universidad de Buenos Aires |
| institution_str |
I-28 |
| repository_str |
R-145 |
| collection |
Repositorio Digital de la Universidad de Buenos Aires (UBA) |
| language |
Español |
| orig_language_str_mv |
spa |
| topic |
Tutoria Seguimiento Ayudantes Docentes de derecho UBA Universidad de Buenos Aires Educacion superior Metodos de enseñanza Enseñanza del derecho Mentoring - Follow-up - Teaching assistants Follow-up Teaching assistants Law teachers Buenos Aires' University Higher education Teaching methods Law education |
| spellingShingle |
Tutoria Seguimiento Ayudantes Docentes de derecho UBA Universidad de Buenos Aires Educacion superior Metodos de enseñanza Enseñanza del derecho Mentoring - Follow-up - Teaching assistants Follow-up Teaching assistants Law teachers Buenos Aires' University Higher education Teaching methods Law education Colmegna, Pablo Matalone, Noelia Rosenblat, Katia La tutoría como dispositivo de enseñanza |
| topic_facet |
Tutoria Seguimiento Ayudantes Docentes de derecho UBA Universidad de Buenos Aires Educacion superior Metodos de enseñanza Enseñanza del derecho Mentoring - Follow-up - Teaching assistants Follow-up Teaching assistants Law teachers Buenos Aires' University Higher education Teaching methods Law education |
| description |
The instant work proposes the implementation of a mentoring system for the law courses at the School of Law of the University of Buenos Aires (FDUBA), in order to adjust teaching processes to the different contexts that students go through, in the light of a more humane teaching perspective and aimed at training future lawyers with a social profile. The proposal arises as a result of the need to adapt to distance teaching and learning due to the COVID-19 pandemic, which reinforced (or should have reinforced) the professors' presence in monitoring student learning. Hence, the proposed strategies emphasize the need to innovate as regards teaching devices, their scientific and pedagogical relevance, the approach to tutorials and their institutional plausibility at the FDUBA, their advantages as promoters of skills and abilities, as well as the obstacles to their implementation. In conclusion, we present a project that, through flexibility and empathy, aims at improving and enhancing educational quality and at increasing retention rates. |
| format |
Artículo Artículo publishedVersion |
| author |
Colmegna, Pablo Matalone, Noelia Rosenblat, Katia |
| author_facet |
Colmegna, Pablo Matalone, Noelia Rosenblat, Katia |
| author_sort |
Colmegna, Pablo |
| title |
La tutoría como dispositivo de enseñanza |
| title_short |
La tutoría como dispositivo de enseñanza |
| title_full |
La tutoría como dispositivo de enseñanza |
| title_fullStr |
La tutoría como dispositivo de enseñanza |
| title_full_unstemmed |
La tutoría como dispositivo de enseñanza |
| title_sort |
la tutoría como dispositivo de enseñanza |
| publisher |
Universidad de Buenos Aires. Facultad de Derecho. Departamento de Publicaciones |
| publishDate |
2020 |
| url |
http://revistas.derecho.uba.ar/index.php/academia/article/view/405/359 http://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=academia&cl=CL1&d=HWA_6893 https://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/collect/academia/index/assoc/HWA_6893.dir/6893.PDF |
| work_keys_str_mv |
AT colmegnapablo latutoriacomodispositivodeensenanza AT matalonenoelia latutoriacomodispositivodeensenanza AT rosenblatkatia latutoriacomodispositivodeensenanza AT colmegnapablo mentoringasateachingdevice AT matalonenoelia mentoringasateachingdevice AT rosenblatkatia mentoringasateachingdevice |
| _version_ |
1840330270383800320 |