Transición de la enseñanza del Derecho en México : del modelo tradicional al modelo integral

The purpose of the article is to analyze the transition from traditional teaching of law in Mexico to a comprehensive model consistent with the human right paradigm, incorporating into the teaching-learning process the advances in pedagogy, didactics and information and communication technologies. F...

Descripción completa

Guardado en:
Detalles Bibliográficos
Autor principal: Martínez Pichardo, Pascacio José
Formato: Artículo publishedVersion
Lenguaje:Español
Publicado: Universidad de Buenos Aires. Facultad de Derecho. Departamento de Publicaciones 2020
Materias:
Acceso en línea:http://www.derecho.uba.ar/publicaciones/rev_academia/revistas/36/transicion-de-la-ensenanza-del-derecho-en-mexico.pdf
http://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=academia&cl=CL1&d=HWA_6891
http://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/collect/academia/index/assoc/HWA_6891.dir/6891.PDF
Aporte de:
id I28-R145-HWA_6891
record_format dspace
spelling I28-R145-HWA_68912022-11-18 The purpose of the article is to analyze the transition from traditional teaching of law in Mexico to a comprehensive model consistent with the human right paradigm, incorporating into the teaching-learning process the advances in pedagogy, didactics and information and communication technologies. For that purpose, we engage in a historical review of the most representative aspects of law teaching from Rome until the late 20th century and the early 21st century, analyzing the traditional law teaching model and a transition towards a comprehensive teaching model to address social and legal-political changes. In particular, the constitutional reform of 2011 as regards human rights, which called for the incorporation of a human rights course in the course of studies for the Law degree. Thus, we analyze the case of the law degree from the Autonomous University of the State of Mexico. Lastly, we suggest that human right teaching requires a transition from a regulatory approach to a holistic approach, involving knowledge not only of human rights regulations, but also about the understanding of sociocultural processes and the context of human rights, thus connecting Law with other disciplines. Fil: Martínez Pichardo, Pascacio José . Universidad Autónoma de México. México D.F., México Fil: Martínez Pichardo, Pascacio José . CONACyT. México D.F., México México Martínez Pichardo, Pascacio José 2020 El objetivo de este artículo es analizar la transición del modelo de enseñanza tradicional del Derecho en México, a un modelo integral que sea acorde con el paradigma de los derechos humanos e incorpore en el proceso de enseñanza-aprendizaje los avances de la pedagogía, la didáctica y las tecnologías de la información y la comunicación. Para ello, se hace un recorrido histórico de los aspectos más representativos de la enseñanza del Derecho desde Roma hasta finales del siglo XX y principios del siglo XXI, examinando el modelo de enseñanza tradicional del Derecho y la transición hacia un modelo de enseñanza integral para atender a los cambios del contexto social y jurídico-político. En particular, la reforma constitucional de 2011 en materia de derechos humanos, que hizo necesaria la incorporación de una asignatura de Derechos humanos en los planes de estudio de la licenciatura en Derecho. En ese sentido, se analiza el caso de la licenciatura en Derecho de la Universidad Autónoma del Estado de México. Por último, se plantea que la enseñanza de los Derechos humanos requiere transitar de una visión normativista a una visión holística que\nimplica, no solo el conocimiento de las disposiciones normativas de los Derechos humanos y los textos jurídicos, sino además la comprensión de los procesos socioculturales del contexto en el que se ubican los Derechos humanos, que implica vincular al Derecho con otras disciplinas application/pdf 1667-4154 (papel) 2422-7153 (en linea) http://www.derecho.uba.ar/publicaciones/rev_academia/revistas/36/transicion-de-la-ensenanza-del-derecho-en-mexico.pdf Enseñanza tradicional del Derecho Enseñanza integral del Derecho Enseñanza de los Derechos humanos Enseñanza del derecho Pedagogia Didactica TICs Tecnologia de la informacion Traditional teaching of Law Comprehensive teaching of Law Pedagogy Human Rights Teaching Law education Didactic Information technology spa Universidad de Buenos Aires. Facultad de Derecho. Departamento de Publicaciones info:eu-repo/semantics/openAccess https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/ar/ Academia, a. 18, no. 36 (Jul.-Dic.) Transición de la enseñanza del Derecho en México : del modelo tradicional al modelo integral info:eu-repo/semantics/article info:ar-repo/semantics/artículo info:eu-repo/semantics/publishedVersion http://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=academia&cl=CL1&d=HWA_6891 http://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/collect/academia/index/assoc/HWA_6891.dir/6891.PDF
institution Universidad de Buenos Aires
institution_str I-28
repository_str R-145
collection Repositorio Digital de la Universidad de Buenos Aires (UBA)
language Español
orig_language_str_mv spa
topic Enseñanza tradicional del Derecho
Enseñanza integral del Derecho
Enseñanza de los Derechos humanos
Enseñanza del derecho
Pedagogia
Didactica
TICs
Tecnologia de la informacion
Traditional teaching of Law
Comprehensive teaching of Law
Pedagogy
Human Rights Teaching
Law education
Didactic
Information technology
spellingShingle Enseñanza tradicional del Derecho
Enseñanza integral del Derecho
Enseñanza de los Derechos humanos
Enseñanza del derecho
Pedagogia
Didactica
TICs
Tecnologia de la informacion
Traditional teaching of Law
Comprehensive teaching of Law
Pedagogy
Human Rights Teaching
Law education
Didactic
Information technology
Martínez Pichardo, Pascacio José
Transición de la enseñanza del Derecho en México : del modelo tradicional al modelo integral
topic_facet Enseñanza tradicional del Derecho
Enseñanza integral del Derecho
Enseñanza de los Derechos humanos
Enseñanza del derecho
Pedagogia
Didactica
TICs
Tecnologia de la informacion
Traditional teaching of Law
Comprehensive teaching of Law
Pedagogy
Human Rights Teaching
Law education
Didactic
Information technology
description The purpose of the article is to analyze the transition from traditional teaching of law in Mexico to a comprehensive model consistent with the human right paradigm, incorporating into the teaching-learning process the advances in pedagogy, didactics and information and communication technologies. For that purpose, we engage in a historical review of the most representative aspects of law teaching from Rome until the late 20th century and the early 21st century, analyzing the traditional law teaching model and a transition towards a comprehensive teaching model to address social and legal-political changes. In particular, the constitutional reform of 2011 as regards human rights, which called for the incorporation of a human rights course in the course of studies for the Law degree. Thus, we analyze the case of the law degree from the Autonomous University of the State of Mexico. Lastly, we suggest that human right teaching requires a transition from a regulatory approach to a holistic approach, involving knowledge not only of human rights regulations, but also about the understanding of sociocultural processes and the context of human rights, thus connecting Law with other disciplines.
format Artículo
Artículo
publishedVersion
author Martínez Pichardo, Pascacio José
author_facet Martínez Pichardo, Pascacio José
author_sort Martínez Pichardo, Pascacio José
title Transición de la enseñanza del Derecho en México : del modelo tradicional al modelo integral
title_short Transición de la enseñanza del Derecho en México : del modelo tradicional al modelo integral
title_full Transición de la enseñanza del Derecho en México : del modelo tradicional al modelo integral
title_fullStr Transición de la enseñanza del Derecho en México : del modelo tradicional al modelo integral
title_full_unstemmed Transición de la enseñanza del Derecho en México : del modelo tradicional al modelo integral
title_sort transición de la enseñanza del derecho en méxico : del modelo tradicional al modelo integral
publisher Universidad de Buenos Aires. Facultad de Derecho. Departamento de Publicaciones
publishDate 2020
url http://www.derecho.uba.ar/publicaciones/rev_academia/revistas/36/transicion-de-la-ensenanza-del-derecho-en-mexico.pdf
http://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=academia&cl=CL1&d=HWA_6891
http://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/collect/academia/index/assoc/HWA_6891.dir/6891.PDF
work_keys_str_mv AT martinezpichardopascaciojose transiciondelaensenanzadelderechoenmexicodelmodelotradicionalalmodelointegral
_version_ 1766024985859588096