Educación, poder y emancipación : nuevas improntas contemporáneas
Education, power and emancipation: new contemporary marks. -- SUMMARY: Far from hindering knowledge, power does produce it. Foucault has written that it is not the Subject of Knowledge´s activity that causes any knowledge being useful or reluctant to power but the power-knowledge, the processes and...
Guardado en:
Autor principal: | |
---|---|
Formato: | Artículo publishedVersion |
Lenguaje: | Español |
Publicado: |
Universidad de Buenos Aires. Facultad de Derecho. Dirección Carrera y Formación Docente
2013
|
Materias: | |
Acceso en línea: | http://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=cfdocente&cl=CL1&d=HWA_4505 http://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/collect/cfdocente/index/assoc/HWA_4505.dir/4505.PDF |
Aporte de: |
id |
I28-R145-HWA_4505 |
---|---|
record_format |
dspace |
spelling |
I28-R145-HWA_45052021-06-18 Education, power and emancipation: new contemporary marks. -- SUMMARY: Far from hindering knowledge, power does produce it. Foucault has written that it is not the Subject of Knowledge´s activity that causes any knowledge being useful or reluctant to power but the power-knowledge, the processes and struggles going through and making up it effectively determine the forms as well as the possible fields of knowledge. The displacement of the subject as source of meaning, the objection to the concept of completeness and the insurrection of discursive identities following the logical unfeasibility of creating a closed system have resulted in the necessity of giving a new direction to a series of new ways of thinking and understanding education, power and emancipation- ways which allow to tackle the challenge to build up a teaching practice capable enough to burden with the load of its own limit. Fil: Gorali, Marina. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Derecho. Cátedra Filosofía del Derecho. Buenos Aires, Argentina Facultad de Derecho Argentina Gorali, Marina 2013 III Jornadas de Enseñanza del Derecho desarrolladas durante el mes de septiembre de 2013. -- Sección Dossier. -- RESUMEN: El poder lejos de estorbar al saber, lo produce. No es la actividad del sujeto de conocimiento lo que produce un saber, útil o reacio al poder -escribe Foucault- sino que el poder-saber, los procesos y las luchas que lo atraviesan y que lo constituyen, son los que determinan las formas, así como también los dominios posibles del conocimiento. El desplazamiento del sujeto como fuente de sentido, la puesta en tela de juicio de la noción de totalidad y la subversión de las identidades discursivas que siguen a la imposibilidad lógica de constituir un sistema cerrado instalan la necesidad de reorientar la reflexión hacia nuevos modos de pensar y comprender la educación, el poder y la emancipación. Modos que permitan abordar el desafío de forjar una práctica docente capaz de cargar con el peso de su propio límite. application/pdf 2362-423X (en linea) Enseñanza del derecho Educacion Poder Emancipacion Discurso Pos-estructuralismo Relaciones de poder Poder politico Red de poder Laclau, Ernesto Filosofía del derecho Etica Cambio Reflexion Filosofia del derecho Dossier File Report Collection of papers Education Power Emancipation Discourse Post-structuralism spa Universidad de Buenos Aires. Facultad de Derecho. Dirección Carrera y Formación Docente info:eu-repo/semantics/openAccess https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/ar/ Carrera y Formación Docente: revista digital a. 2, no. 3 (Diciembre) Educación, poder y emancipación : nuevas improntas contemporáneas info:eu-repo/semantics/article info:ar-repo/semantics/artículo info:eu-repo/semantics/publishedVersion http://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=cfdocente&cl=CL1&d=HWA_4505 http://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/collect/cfdocente/index/assoc/HWA_4505.dir/4505.PDF |
institution |
Universidad de Buenos Aires |
institution_str |
I-28 |
repository_str |
R-145 |
collection |
Repositorio Digital de la Universidad de Buenos Aires (UBA) |
language |
Español |
orig_language_str_mv |
spa |
topic |
Enseñanza del derecho Educacion Poder Emancipacion Discurso Pos-estructuralismo Relaciones de poder Poder politico Red de poder Laclau, Ernesto Filosofía del derecho Etica Cambio Reflexion Filosofia del derecho Dossier File Report Collection of papers Education Power Emancipation Discourse Post-structuralism |
spellingShingle |
Enseñanza del derecho Educacion Poder Emancipacion Discurso Pos-estructuralismo Relaciones de poder Poder politico Red de poder Laclau, Ernesto Filosofía del derecho Etica Cambio Reflexion Filosofia del derecho Dossier File Report Collection of papers Education Power Emancipation Discourse Post-structuralism Gorali, Marina Educación, poder y emancipación : nuevas improntas contemporáneas |
topic_facet |
Enseñanza del derecho Educacion Poder Emancipacion Discurso Pos-estructuralismo Relaciones de poder Poder politico Red de poder Laclau, Ernesto Filosofía del derecho Etica Cambio Reflexion Filosofia del derecho Dossier File Report Collection of papers Education Power Emancipation Discourse Post-structuralism |
description |
Education, power and emancipation: new contemporary marks. -- SUMMARY: Far from hindering knowledge, power does produce it. Foucault has written that it is not the Subject of Knowledge´s activity that causes any knowledge being useful or reluctant to power but the power-knowledge, the processes and struggles going through and making up it effectively determine the forms as well as the possible fields of knowledge. The displacement of the subject as source of meaning, the objection to the concept of completeness and the insurrection of discursive identities following the logical unfeasibility of creating a closed system have resulted in the necessity of giving a new direction to a series of new ways of thinking and understanding education, power and emancipation- ways which allow to tackle the challenge to build up a teaching practice capable enough to burden with the load of its own limit. |
format |
Artículo Artículo publishedVersion |
author |
Gorali, Marina |
author_facet |
Gorali, Marina |
author_sort |
Gorali, Marina |
title |
Educación, poder y emancipación : nuevas improntas contemporáneas |
title_short |
Educación, poder y emancipación : nuevas improntas contemporáneas |
title_full |
Educación, poder y emancipación : nuevas improntas contemporáneas |
title_fullStr |
Educación, poder y emancipación : nuevas improntas contemporáneas |
title_full_unstemmed |
Educación, poder y emancipación : nuevas improntas contemporáneas |
title_sort |
educación, poder y emancipación : nuevas improntas contemporáneas |
publisher |
Universidad de Buenos Aires. Facultad de Derecho. Dirección Carrera y Formación Docente |
publishDate |
2013 |
url |
http://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=cfdocente&cl=CL1&d=HWA_4505 http://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/collect/cfdocente/index/assoc/HWA_4505.dir/4505.PDF |
work_keys_str_mv |
AT goralimarina educacionpoderyemancipacionnuevasimprontascontemporaneas |
_version_ |
1766026314844733440 |