La feminización de la Licenciatura en Derecho en México : una mirada a los indicadores de género
Abstract: The feminization of the law degree in Mexico was a gradual process that began during the second half of the 20th century. Gender parity was reached during the first decade of the 21st century, as a result of feminine inclusion in legal education. This research paper statistically describes...
Autor principal: | |
---|---|
Formato: | Artículo publishedVersion |
Lenguaje: | Español |
Publicado: |
Universidad de Buenos Aires. Facultad de Derecho. Departamento de Publicaciones
2019
|
Materias: | |
Acceso en línea: | http://www.derecho.uba.ar/publicaciones/rev_academia/revistas/34/la-feminizacion-de-la-licenciatura-en-derecho-en-mexico.pdf http://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=academia&cl=CL1&d=HWA_4064 http://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/collect/academia/index/assoc/HWA_4064.dir/4064.PDF |
Aporte de: |
id |
I28-R145-HWA_4064 |
---|---|
record_format |
dspace |
spelling |
I28-R145-HWA_40642023-08-17 Abstract: The feminization of the law degree in Mexico was a gradual process that began during the second half of the 20th century. Gender parity was reached during the first decade of the 21st century, as a result of feminine inclusion in legal education. This research paper statistically describes the participation of women in law schools through five categories: new enrollments, students, students who completed their studies, students that hold a diploma, and licensed attorneys. Then, a comparative analysis was done between the feminization of law schools and the feminization of higher education in general; and second, between law schools and the disciplinary area of social sciences and management. After the analysis, it was concluded that women gradually won spaces in legal education as a result of their high performance and achievements, transforming what once was a totally masculine sphere, into a space where women can thrive.\n Fil: García-Corral, Paulina. Universidad de Monterrey (UDEM). Facultad de Ciencias Sociales y Humanidades. Monterrey, México Fil: García-Corral, Paulina. Centro de Estudios sobre la Enseñanza y el Aprendizaje del Derecho (CEEAD). Monterrey, México México García-Corral, Paulina 2019 Sección Estudios e Investigaciones. -- Resumen: La feminización de la Licenciatura en Derecho en México ha sido un proceso paulatino que comenzó a mediados del siglo XX. Debido a la integración de mujeres a la educación jurídica, la paridad de género se alcanzó en la primera década del siglo XXI. Esta investigación describe estadísticamente la participación de las mujeres en la carrera de Derecho a través de cinco categorías: primer ingreso, matrícula, egreso, titulación y cédulas profesionales. Posteriormente, se realizaron comparaciones entrela feminización del derecho; la educación superior en general y el área disciplinar de ciencias sociales y administrativas en particular. Así, se concluye que las mujeres fueron ganando lugar en la Licenciatura en Derecho de manera progresiva y gracias a su alto rendimiento y buen desempeño. Las estudiantes de derecho han logrado transformar lo que era un campo de acción totalmente masculino, en un espacio donde las mujeres pueden prosperar. application/pdf 1667-4154 (impreso) 2422-7153 (en linea) http://www.derecho.uba.ar/publicaciones/rev_academia/revistas/34/la-feminizacion-de-la-licenciatura-en-derecho-en-mexico.pdf Enseñanza del derecho Paridad de genero Investigacion juridica Feminizacion Abogadas Educacion juridica Indicadores de genero Feminization Women lawyers Legal education Gender indicators Legal research Gender parity spa Universidad de Buenos Aires. Facultad de Derecho. Departamento de Publicaciones info:eu-repo/semantics/openAccess https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/ar/ Academia, a. 17, no. 34 (Jul.-Dic.) La feminización de la Licenciatura en Derecho en México : una mirada a los indicadores de género The feminization of law schools in Mexico: a glance at gender indicators info:eu-repo/semantics/article info:ar-repo/semantics/artículo info:eu-repo/semantics/publishedVersion http://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=academia&cl=CL1&d=HWA_4064 http://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/collect/academia/index/assoc/HWA_4064.dir/4064.PDF |
institution |
Universidad de Buenos Aires |
institution_str |
I-28 |
repository_str |
R-145 |
collection |
Repositorio Digital de la Universidad de Buenos Aires (UBA) |
language |
Español |
orig_language_str_mv |
spa |
topic |
Enseñanza del derecho Paridad de genero Investigacion juridica Feminizacion Abogadas Educacion juridica Indicadores de genero Feminization Women lawyers Legal education Gender indicators Legal research Gender parity |
spellingShingle |
Enseñanza del derecho Paridad de genero Investigacion juridica Feminizacion Abogadas Educacion juridica Indicadores de genero Feminization Women lawyers Legal education Gender indicators Legal research Gender parity García-Corral, Paulina La feminización de la Licenciatura en Derecho en México : una mirada a los indicadores de género |
topic_facet |
Enseñanza del derecho Paridad de genero Investigacion juridica Feminizacion Abogadas Educacion juridica Indicadores de genero Feminization Women lawyers Legal education Gender indicators Legal research Gender parity |
description |
Abstract: The feminization of the law degree in Mexico was a gradual process that began during the second half of the 20th century. Gender parity was reached during the first decade of the 21st century, as a result of feminine inclusion in legal education. This research paper statistically describes the participation of women in law schools through five categories: new enrollments, students, students who completed their studies, students that hold a diploma, and licensed attorneys. Then, a comparative analysis was done between the feminization of law schools and the feminization of higher education in general; and second, between law schools and the disciplinary area of social sciences and management. After the analysis, it was concluded that women gradually won spaces in legal education as a result of their high performance and achievements, transforming what once was a totally masculine sphere, into a space where women can thrive.\n |
format |
Artículo Artículo publishedVersion |
author |
García-Corral, Paulina |
author_facet |
García-Corral, Paulina |
author_sort |
García-Corral, Paulina |
title |
La feminización de la Licenciatura en Derecho en México : una mirada a los indicadores de género |
title_short |
La feminización de la Licenciatura en Derecho en México : una mirada a los indicadores de género |
title_full |
La feminización de la Licenciatura en Derecho en México : una mirada a los indicadores de género |
title_fullStr |
La feminización de la Licenciatura en Derecho en México : una mirada a los indicadores de género |
title_full_unstemmed |
La feminización de la Licenciatura en Derecho en México : una mirada a los indicadores de género |
title_sort |
la feminización de la licenciatura en derecho en méxico : una mirada a los indicadores de género |
publisher |
Universidad de Buenos Aires. Facultad de Derecho. Departamento de Publicaciones |
publishDate |
2019 |
url |
http://www.derecho.uba.ar/publicaciones/rev_academia/revistas/34/la-feminizacion-de-la-licenciatura-en-derecho-en-mexico.pdf http://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=academia&cl=CL1&d=HWA_4064 http://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/collect/academia/index/assoc/HWA_4064.dir/4064.PDF |
work_keys_str_mv |
AT garciacorralpaulina lafeminizaciondelalicenciaturaenderechoenmexicounamiradaalosindicadoresdegenero AT garciacorralpaulina thefeminizationoflawschoolsinmexicoaglanceatgenderindicators |
_version_ |
1782033701430886400 |