La feminización de la Licenciatura en Derecho en México : una mirada a los indicadores de género

Abstract: The feminization of the law degree in Mexico was a gradual process that began during the second half of the 20th century. Gender parity was reached during the first decade of the 21st century, as a result of feminine inclusion in legal education. This research paper statistically describes...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor principal: García-Corral, Paulina
Formato: Artículo publishedVersion
Lenguaje:Español
Publicado: Universidad de Buenos Aires. Facultad de Derecho. Departamento de Publicaciones 2019
Materias:
Acceso en línea:http://www.derecho.uba.ar/publicaciones/rev_academia/revistas/34/la-feminizacion-de-la-licenciatura-en-derecho-en-mexico.pdf
http://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=academia&cl=CL1&d=HWA_4064
http://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/collect/academia/index/assoc/HWA_4064.dir/4064.PDF
Aporte de:
id I28-R145-HWA_4064
record_format dspace
spelling I28-R145-HWA_40642023-08-17 Abstract: The feminization of the law degree in Mexico was a gradual process that began during the second half of the 20th century. Gender parity was reached during the first decade of the 21st century, as a result of feminine inclusion in legal education. This research paper statistically describes the participation of women in law schools through five categories: new enrollments, students, students who completed their studies, students that hold a diploma, and licensed attorneys. Then, a comparative analysis was done between the feminization of law schools and the feminization of higher education in general; and second, between law schools and the disciplinary area of social sciences and management. After the analysis, it was concluded that women gradually won spaces in legal education as a result of their high performance and achievements, transforming what once was a totally masculine sphere, into a space where women can thrive.\n Fil: García-Corral, Paulina. Universidad de Monterrey (UDEM). Facultad de Ciencias Sociales y Humanidades. Monterrey, México Fil: García-Corral, Paulina. Centro de Estudios sobre la Enseñanza y el Aprendizaje del Derecho (CEEAD). Monterrey, México México García-Corral, Paulina 2019 Sección Estudios e Investigaciones. -- Resumen: La feminización de la Licenciatura en Derecho en México ha sido un proceso paulatino que comenzó a mediados del siglo XX. Debido a la integración de mujeres a la educación jurídica, la paridad de género se alcanzó en la primera década del siglo XXI. Esta investigación describe estadísticamente la participación de las mujeres en la carrera de Derecho a través de cinco categorías: primer ingreso, matrícula, egreso, titulación y cédulas profesionales. Posteriormente, se realizaron comparaciones entrela feminización del derecho; la educación superior en general y el área disciplinar de ciencias sociales y administrativas en particular. Así, se concluye que las mujeres fueron ganando lugar en la Licenciatura en Derecho de manera progresiva y gracias a su alto rendimiento y buen desempeño. Las estudiantes de derecho han logrado transformar lo que era un campo de acción totalmente masculino, en un espacio donde las mujeres pueden prosperar. application/pdf 1667-4154 (impreso) 2422-7153 (en linea) http://www.derecho.uba.ar/publicaciones/rev_academia/revistas/34/la-feminizacion-de-la-licenciatura-en-derecho-en-mexico.pdf Enseñanza del derecho Paridad de genero Investigacion juridica Feminizacion Abogadas Educacion juridica Indicadores de genero Feminization Women lawyers Legal education Gender indicators Legal research Gender parity spa Universidad de Buenos Aires. Facultad de Derecho. Departamento de Publicaciones info:eu-repo/semantics/openAccess https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/ar/ Academia, a. 17, no. 34 (Jul.-Dic.) La feminización de la Licenciatura en Derecho en México : una mirada a los indicadores de género The feminization of law schools in Mexico: a glance at gender indicators info:eu-repo/semantics/article info:ar-repo/semantics/artículo info:eu-repo/semantics/publishedVersion http://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=academia&cl=CL1&d=HWA_4064 http://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/collect/academia/index/assoc/HWA_4064.dir/4064.PDF
institution Universidad de Buenos Aires
institution_str I-28
repository_str R-145
collection Repositorio Digital de la Universidad de Buenos Aires (UBA)
language Español
orig_language_str_mv spa
topic Enseñanza del derecho
Paridad de genero
Investigacion juridica
Feminizacion
Abogadas
Educacion juridica
Indicadores de genero
Feminization
Women lawyers
Legal education
Gender indicators
Legal research
Gender parity
spellingShingle Enseñanza del derecho
Paridad de genero
Investigacion juridica
Feminizacion
Abogadas
Educacion juridica
Indicadores de genero
Feminization
Women lawyers
Legal education
Gender indicators
Legal research
Gender parity
García-Corral, Paulina
La feminización de la Licenciatura en Derecho en México : una mirada a los indicadores de género
topic_facet Enseñanza del derecho
Paridad de genero
Investigacion juridica
Feminizacion
Abogadas
Educacion juridica
Indicadores de genero
Feminization
Women lawyers
Legal education
Gender indicators
Legal research
Gender parity
description Abstract: The feminization of the law degree in Mexico was a gradual process that began during the second half of the 20th century. Gender parity was reached during the first decade of the 21st century, as a result of feminine inclusion in legal education. This research paper statistically describes the participation of women in law schools through five categories: new enrollments, students, students who completed their studies, students that hold a diploma, and licensed attorneys. Then, a comparative analysis was done between the feminization of law schools and the feminization of higher education in general; and second, between law schools and the disciplinary area of social sciences and management. After the analysis, it was concluded that women gradually won spaces in legal education as a result of their high performance and achievements, transforming what once was a totally masculine sphere, into a space where women can thrive.\n
format Artículo
Artículo
publishedVersion
author García-Corral, Paulina
author_facet García-Corral, Paulina
author_sort García-Corral, Paulina
title La feminización de la Licenciatura en Derecho en México : una mirada a los indicadores de género
title_short La feminización de la Licenciatura en Derecho en México : una mirada a los indicadores de género
title_full La feminización de la Licenciatura en Derecho en México : una mirada a los indicadores de género
title_fullStr La feminización de la Licenciatura en Derecho en México : una mirada a los indicadores de género
title_full_unstemmed La feminización de la Licenciatura en Derecho en México : una mirada a los indicadores de género
title_sort la feminización de la licenciatura en derecho en méxico : una mirada a los indicadores de género
publisher Universidad de Buenos Aires. Facultad de Derecho. Departamento de Publicaciones
publishDate 2019
url http://www.derecho.uba.ar/publicaciones/rev_academia/revistas/34/la-feminizacion-de-la-licenciatura-en-derecho-en-mexico.pdf
http://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=academia&cl=CL1&d=HWA_4064
http://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/collect/academia/index/assoc/HWA_4064.dir/4064.PDF
work_keys_str_mv AT garciacorralpaulina lafeminizaciondelalicenciaturaenderechoenmexicounamiradaalosindicadoresdegenero
AT garciacorralpaulina thefeminizationoflawschoolsinmexicoaglanceatgenderindicators
_version_ 1782033701430886400