Docencia-investigación : ¿una relación antagónica, inexistente o necesaria?
There is an extensive international literature problematized referred to the teaching-research relationship multiplying approaches and approaches, from the 70s. In Argentina since the 90s the above subject is of concern to educational researchers. However, attempts to unravel the nature of this rela...
Guardado en:
| Autor principal: | |
|---|---|
| Formato: | Artículo publishedVersion |
| Lenguaje: | Español |
| Publicado: |
Universidad de Buenos Aires. Facultad de Derecho. Departamento de Publicaciones
2012
|
| Materias: | |
| Acceso en línea: | http://revistas.derecho.uba.ar/index.php/academia/article/view/652/566 http://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=academia&cl=CL1&d=HWA_3439 https://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/collect/academia/index/assoc/HWA_3439.dir/3439.PDF |
| Aporte de: |
| id |
I28-R145-HWA_3439 |
|---|---|
| record_format |
dspace |
| spelling |
I28-R145-HWA_34392025-10-22 There is an extensive international literature problematized referred to the teaching-research relationship multiplying approaches and approaches, from the 70s. In Argentina since the 90s the above subject is of concern to educational researchers. However, attempts to unravel the nature of this relationship are far from admitting some kind of conclusion, and even the starting assumptions and postulates are agreed. This is the topic that, as part of research aimed to study higher education, attempts to stop the look on how they occur and the two activities constitute the central and university teaching and research: how they relate, are added, enrich, complement, overlap, oppose, compete and tense, and how actors are assumed by academics and by the institutions themselves. This exposed and focused from the particular disciplinary field of law. Fil: Orler, José. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Derecho. Buenos Aires, Argentina Fil: Orler, José. Universidad Nacional de La Plata. Facultad de Ciencias Jurídicas y Sociales. La Plata, Argentina Argentina Orler, José 2012 Existe una amplia literatura internacional que problematiza la cuestión referida a la relación docencia-investigación multiplicando enfoques y abordajes, desde los años 70. En Argentina, a partir de la década del 90, el mencionado tema viene preocupando a los investigadores educativos. Sin embargo, los intentos por desentrañar la naturaleza de esta relación se hallan lejos de admitir algún tipo de conclusión, y ni siquiera los presupuestos y postulados de partida resultan consensuados. Se trata del tópico que -en el marco de las investigaciones que tienen por objeto de estudio a la Educación Superior- intenta detener la mirada sobre el modo en que ocurren y concurren las dos actividades centrales y constitutivas de la Universidad -docencia e investigación-: cómo se relacionan -se añaden, se enriquecen, se complementan, se superponen, se oponen, compiten y se tensan- y cómo son asumidas por los actores académicos y por las propias instituciones. Todo ello expuesto y enfocado desde el particular campo disciplinar del Derecho. application/pdf 1667-4154 (impreso) 2422-7153 (en linea) http://revistas.derecho.uba.ar/index.php/academia/article/view/652/566 Docencia Investigacion Educacion superior Enseñanza superior Enseñanza del derecho Investigacion cientifica Universidades Docentes de derecho Carrera docente Teaching Investigation Higher education Teaching law Scientific research Universities law Law teachers Teaching Career spa Universidad de Buenos Aires. Facultad de Derecho. Departamento de Publicaciones info:eu-repo/semantics/openAccess https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/ar/ Academia, a. 10, no. 19 (Ene.-Jun.) Docencia-investigación : ¿una relación antagónica, inexistente o necesaria? Teaching-Investigation: ¿a conflicting, non-existing or neccesary relationship? info:eu-repo/semantics/article info:ar-repo/semantics/artículo info:eu-repo/semantics/publishedVersion http://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=academia&cl=CL1&d=HWA_3439 https://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/collect/academia/index/assoc/HWA_3439.dir/3439.PDF |
| institution |
Universidad de Buenos Aires |
| institution_str |
I-28 |
| repository_str |
R-145 |
| collection |
Repositorio Digital de la Universidad de Buenos Aires (UBA) |
| language |
Español |
| orig_language_str_mv |
spa |
| topic |
Docencia Investigacion Educacion superior Enseñanza superior Enseñanza del derecho Investigacion cientifica Universidades Docentes de derecho Carrera docente Teaching Investigation Higher education Teaching law Scientific research Universities law Law teachers Teaching Career |
| spellingShingle |
Docencia Investigacion Educacion superior Enseñanza superior Enseñanza del derecho Investigacion cientifica Universidades Docentes de derecho Carrera docente Teaching Investigation Higher education Teaching law Scientific research Universities law Law teachers Teaching Career Orler, José Docencia-investigación : ¿una relación antagónica, inexistente o necesaria? |
| topic_facet |
Docencia Investigacion Educacion superior Enseñanza superior Enseñanza del derecho Investigacion cientifica Universidades Docentes de derecho Carrera docente Teaching Investigation Higher education Teaching law Scientific research Universities law Law teachers Teaching Career |
| description |
There is an extensive international literature problematized referred to the teaching-research relationship multiplying approaches and approaches, from the 70s. In Argentina since the 90s the above subject is of concern to educational researchers. However, attempts to unravel the nature of this relationship are far from admitting some kind of conclusion, and even the starting assumptions and postulates are agreed. This is the topic that, as part of research aimed to study higher education, attempts to stop the look on how they occur and the two activities constitute the central and university teaching and research: how they relate, are added, enrich, complement, overlap, oppose, compete and tense, and how actors are assumed by academics and by the institutions themselves. This exposed and focused from the particular disciplinary field of law. |
| format |
Artículo Artículo publishedVersion |
| author |
Orler, José |
| author_facet |
Orler, José |
| author_sort |
Orler, José |
| title |
Docencia-investigación : ¿una relación antagónica, inexistente o necesaria? |
| title_short |
Docencia-investigación : ¿una relación antagónica, inexistente o necesaria? |
| title_full |
Docencia-investigación : ¿una relación antagónica, inexistente o necesaria? |
| title_fullStr |
Docencia-investigación : ¿una relación antagónica, inexistente o necesaria? |
| title_full_unstemmed |
Docencia-investigación : ¿una relación antagónica, inexistente o necesaria? |
| title_sort |
docencia-investigación : ¿una relación antagónica, inexistente o necesaria? |
| publisher |
Universidad de Buenos Aires. Facultad de Derecho. Departamento de Publicaciones |
| publishDate |
2012 |
| url |
http://revistas.derecho.uba.ar/index.php/academia/article/view/652/566 http://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=academia&cl=CL1&d=HWA_3439 https://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/collect/academia/index/assoc/HWA_3439.dir/3439.PDF |
| work_keys_str_mv |
AT orlerjose docenciainvestigacionunarelacionantagonicainexistenteonecesaria AT orlerjose teachinginvestigationaconflictingnonexistingorneccesaryrelationship |
| _version_ |
1848652771124838400 |