Docencia-investigación : ¿una relación antagónica, inexistente o necesaria?

There is an extensive international literature problematized referred to the teaching-research relationship multiplying approaches and approaches, from the 70s. In Argentina since the 90s the above subject is of concern to educational researchers. However, attempts to unravel the nature of this rela...

Descripción completa

Guardado en:
Detalles Bibliográficos
Autor principal: Orler, José
Formato: Artículo publishedVersion
Lenguaje:Español
Publicado: Universidad de Buenos Aires. Facultad de Derecho. Departamento de Publicaciones 2012
Materias:
Acceso en línea:http://revistas.derecho.uba.ar/index.php/academia/article/view/652/566
http://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=academia&cl=CL1&d=HWA_3439
https://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/collect/academia/index/assoc/HWA_3439.dir/3439.PDF
Aporte de:
id I28-R145-HWA_3439
record_format dspace
spelling I28-R145-HWA_34392025-10-22 There is an extensive international literature problematized referred to the teaching-research relationship multiplying approaches and approaches, from the 70s. In Argentina since the 90s the above subject is of concern to educational researchers. However, attempts to unravel the nature of this relationship are far from admitting some kind of conclusion, and even the starting assumptions and postulates are agreed. This is the topic that, as part of research aimed to study higher education, attempts to stop the look on how they occur and the two activities constitute the central and university teaching and research: how they relate, are added, enrich, complement, overlap, oppose, compete and tense, and how actors are assumed by academics and by the institutions themselves. This exposed and focused from the particular disciplinary field of law. Fil: Orler, José. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Derecho. Buenos Aires, Argentina Fil: Orler, José. Universidad Nacional de La Plata. Facultad de Ciencias Jurídicas y Sociales. La Plata, Argentina Argentina Orler, José 2012 Existe una amplia literatura internacional que problematiza la cuestión referida a la relación docencia-investigación multiplicando enfoques y abordajes, desde los años 70. En Argentina, a partir de la década del 90, el mencionado tema viene preocupando a los investigadores educativos. Sin embargo, los intentos por desentrañar la naturaleza de esta relación se hallan lejos de admitir algún tipo de conclusión, y ni siquiera los presupuestos y postulados de partida resultan consensuados. Se trata del tópico que -en el marco de las investigaciones que tienen por objeto de estudio a la Educación Superior- intenta detener la mirada sobre el modo en que ocurren y concurren las dos actividades centrales y constitutivas de la Universidad -docencia e investigación-: cómo se relacionan -se añaden, se enriquecen, se complementan, se superponen, se oponen, compiten y se tensan- y cómo son asumidas por los actores académicos y por las propias instituciones. Todo ello expuesto y enfocado desde el particular campo disciplinar del Derecho. application/pdf 1667-4154 (impreso) 2422-7153 (en linea) http://revistas.derecho.uba.ar/index.php/academia/article/view/652/566 Docencia Investigacion Educacion superior Enseñanza superior Enseñanza del derecho Investigacion cientifica Universidades Docentes de derecho Carrera docente Teaching Investigation Higher education Teaching law Scientific research Universities law Law teachers Teaching Career spa Universidad de Buenos Aires. Facultad de Derecho. Departamento de Publicaciones info:eu-repo/semantics/openAccess https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/ar/ Academia, a. 10, no. 19 (Ene.-Jun.) Docencia-investigación : ¿una relación antagónica, inexistente o necesaria? Teaching-Investigation: ¿a conflicting, non-existing or neccesary relationship? info:eu-repo/semantics/article info:ar-repo/semantics/artículo info:eu-repo/semantics/publishedVersion http://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=academia&cl=CL1&d=HWA_3439 https://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/collect/academia/index/assoc/HWA_3439.dir/3439.PDF
institution Universidad de Buenos Aires
institution_str I-28
repository_str R-145
collection Repositorio Digital de la Universidad de Buenos Aires (UBA)
language Español
orig_language_str_mv spa
topic Docencia
Investigacion
Educacion superior
Enseñanza superior
Enseñanza del derecho
Investigacion cientifica
Universidades
Docentes de derecho
Carrera docente
Teaching
Investigation
Higher education
Teaching law
Scientific research
Universities law
Law teachers
Teaching Career
spellingShingle Docencia
Investigacion
Educacion superior
Enseñanza superior
Enseñanza del derecho
Investigacion cientifica
Universidades
Docentes de derecho
Carrera docente
Teaching
Investigation
Higher education
Teaching law
Scientific research
Universities law
Law teachers
Teaching Career
Orler, José
Docencia-investigación : ¿una relación antagónica, inexistente o necesaria?
topic_facet Docencia
Investigacion
Educacion superior
Enseñanza superior
Enseñanza del derecho
Investigacion cientifica
Universidades
Docentes de derecho
Carrera docente
Teaching
Investigation
Higher education
Teaching law
Scientific research
Universities law
Law teachers
Teaching Career
description There is an extensive international literature problematized referred to the teaching-research relationship multiplying approaches and approaches, from the 70s. In Argentina since the 90s the above subject is of concern to educational researchers. However, attempts to unravel the nature of this relationship are far from admitting some kind of conclusion, and even the starting assumptions and postulates are agreed. This is the topic that, as part of research aimed to study higher education, attempts to stop the look on how they occur and the two activities constitute the central and university teaching and research: how they relate, are added, enrich, complement, overlap, oppose, compete and tense, and how actors are assumed by academics and by the institutions themselves. This exposed and focused from the particular disciplinary field of law.
format Artículo
Artículo
publishedVersion
author Orler, José
author_facet Orler, José
author_sort Orler, José
title Docencia-investigación : ¿una relación antagónica, inexistente o necesaria?
title_short Docencia-investigación : ¿una relación antagónica, inexistente o necesaria?
title_full Docencia-investigación : ¿una relación antagónica, inexistente o necesaria?
title_fullStr Docencia-investigación : ¿una relación antagónica, inexistente o necesaria?
title_full_unstemmed Docencia-investigación : ¿una relación antagónica, inexistente o necesaria?
title_sort docencia-investigación : ¿una relación antagónica, inexistente o necesaria?
publisher Universidad de Buenos Aires. Facultad de Derecho. Departamento de Publicaciones
publishDate 2012
url http://revistas.derecho.uba.ar/index.php/academia/article/view/652/566
http://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=academia&cl=CL1&d=HWA_3439
https://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/collect/academia/index/assoc/HWA_3439.dir/3439.PDF
work_keys_str_mv AT orlerjose docenciainvestigacionunarelacionantagonicainexistenteonecesaria
AT orlerjose teachinginvestigationaconflictingnonexistingorneccesaryrelationship
_version_ 1848652771124838400