Las violencias del maestro ignorante de Rancière
The Ignorant Schoolmaster: Five Lessons in Intellectual Emancipation of Rancière is an innovative text that proposes a singular reflection on the practice of teaching. The book's thesis claim that the teacher's explanation act as a serious obstacle for a genuine learning. As well as an obs...
Guardado en:
Autor principal: | |
---|---|
Formato: | Artículo publishedVersion |
Lenguaje: | Español |
Publicado: |
Universidad de Buenos Aires. Facultad de Derecho. Departamento de Publicaciones
2012
|
Materias: | |
Acceso en línea: | http://www.derecho.uba.ar/publicaciones/rev_academia/revistas/19/las-violencias-del-maestro-ignorante-de-rancire.pdf http://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=academia&cl=CL1&d=HWA_3438 http://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/collect/academia/index/assoc/HWA_3438.dir/3438.PDF |
Aporte de: |
id |
I28-R145-HWA_3438 |
---|---|
record_format |
dspace |
spelling |
I28-R145-HWA_34382020-09-29 The Ignorant Schoolmaster: Five Lessons in Intellectual Emancipation of Rancière is an innovative text that proposes a singular reflection on the practice of teaching. The book's thesis claim that the teacher's explanation act as a serious obstacle for a genuine learning. As well as an obstacle for the own emancipation of the student. The author develops the idea that from the education method of the explanation it's only result rude consequences on the student. Rancière's proposal, which is really interesting for academic debates, displays the logic of the pedagogic control close to theories of consciousness, the understanding, the correct competences, and the educational psychology. The critic perspective of this paper doesn't try to defend of what the text throws away but to cross-examine the violences and many suspects in the ways to expect learning. Also, to cross-examine the uses made by Ranciere of Jacotot, Fenelon, the benefits of writing against other way, and of the moral senses of emancipation. Finally it can be show upon Raciere's proposal learning without explanation, a classroom or any other as one space with more control and governess which is what it was pretended to cancel. Fil: Nózica, Gustavo. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Derecho. Buenos Aires, Argentina Francia Nózica, Gustavo 2012 El maestro ignorante de Rancière es un texto que propone una reflexión novedosa sobre la práctica de enseñar. La tesis del libro inscribe la explicación que hace el docente en clase en un obstáculo para un aprendizaje pleno. Así como también en un obstáculo para la propia emancipación del que aprende. En esta perspectiva el autor desarrolla la idea de un "embrutecimiento" del alumno que resultaría de su sometimiento a la explicación docente. La propuesta, que no deja de ser atractiva en el orden de los debates, patentiza una lógica del control pedagógico que no es ajena a las teorías de la conciencia, la comprensión, las competencias y las psicologías de la educación. La lectura crítica que intenta este trabajo no busca justificar ni "salir a defender" todo aquello que se "echa por tierra" en aquel texto, sino repreguntarse sobre algunas violencias y sospechas en los modos de pretender aprendizajes. Repreguntar los usos que hace el autor del pedagogo Jacotot, y de la obra de Fenelón, de los beneficios de la escritura, y de los sentidos morales de la emancipación. Recorrer, finalmente, en un régimen de clase ausente de explicaciones, como propone el autor, un espacio de controles que parecen venir a multiplicar aquello que querían suprimir. application/pdf 1667-4154 (impreso) 2422-7153 (en linea) http://www.derecho.uba.ar/publicaciones/rev_academia/revistas/19/las-violencias-del-maestro-ignorante-de-rancire.pdf Control Explicacion Rancière, Jacques Pedagogia Emancipacion Enseñanza Educacion Literatura Filosofia de la educacion Psicologia de la educacion Aprendizaje Control Explanation Pedagogy Emancipation spa Universidad de Buenos Aires. Facultad de Derecho. Departamento de Publicaciones info:eu-repo/semantics/openAccess https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/ar/ Academia, a. 10, no. 19 (Ene.-Jun.) Las violencias del maestro ignorante de Rancière info:eu-repo/semantics/article info:ar-repo/semantics/artículo info:eu-repo/semantics/publishedVersion http://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=academia&cl=CL1&d=HWA_3438 http://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/collect/academia/index/assoc/HWA_3438.dir/3438.PDF |
institution |
Universidad de Buenos Aires |
institution_str |
I-28 |
repository_str |
R-145 |
collection |
Repositorio Digital de la Universidad de Buenos Aires (UBA) |
language |
Español |
orig_language_str_mv |
spa |
topic |
Control Explicacion Rancière, Jacques Pedagogia Emancipacion Enseñanza Educacion Literatura Filosofia de la educacion Psicologia de la educacion Aprendizaje Control Explanation Pedagogy Emancipation |
spellingShingle |
Control Explicacion Rancière, Jacques Pedagogia Emancipacion Enseñanza Educacion Literatura Filosofia de la educacion Psicologia de la educacion Aprendizaje Control Explanation Pedagogy Emancipation Nózica, Gustavo Las violencias del maestro ignorante de Rancière |
topic_facet |
Control Explicacion Rancière, Jacques Pedagogia Emancipacion Enseñanza Educacion Literatura Filosofia de la educacion Psicologia de la educacion Aprendizaje Control Explanation Pedagogy Emancipation |
description |
The Ignorant Schoolmaster: Five Lessons in Intellectual Emancipation of Rancière is an innovative text that proposes a singular reflection on the practice of teaching. The book's thesis claim that the teacher's explanation act as a serious obstacle for a genuine learning. As well as an obstacle for the own emancipation of the student. The author develops the idea that from the education method of the explanation it's only result rude consequences on the student. Rancière's proposal, which is really interesting for academic debates, displays the logic of the pedagogic control close to theories of consciousness, the understanding, the correct competences, and the educational psychology. The critic perspective of this paper doesn't try to defend of what the text throws away but to cross-examine the violences and many suspects in the ways to expect learning. Also, to cross-examine the uses made by Ranciere of Jacotot, Fenelon, the benefits of writing against other way, and of the moral senses of emancipation. Finally it can be show upon Raciere's proposal learning without explanation, a classroom or any other as one space with more control and governess which is what it was pretended to cancel. |
format |
Artículo Artículo publishedVersion |
author |
Nózica, Gustavo |
author_facet |
Nózica, Gustavo |
author_sort |
Nózica, Gustavo |
title |
Las violencias del maestro ignorante de Rancière |
title_short |
Las violencias del maestro ignorante de Rancière |
title_full |
Las violencias del maestro ignorante de Rancière |
title_fullStr |
Las violencias del maestro ignorante de Rancière |
title_full_unstemmed |
Las violencias del maestro ignorante de Rancière |
title_sort |
las violencias del maestro ignorante de rancière |
publisher |
Universidad de Buenos Aires. Facultad de Derecho. Departamento de Publicaciones |
publishDate |
2012 |
url |
http://www.derecho.uba.ar/publicaciones/rev_academia/revistas/19/las-violencias-del-maestro-ignorante-de-rancire.pdf http://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=academia&cl=CL1&d=HWA_3438 http://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/collect/academia/index/assoc/HWA_3438.dir/3438.PDF |
work_keys_str_mv |
AT nozicagustavo lasviolenciasdelmaestroignorantederanciere |
_version_ |
1766024912117432320 |