id I28-R145-HWA_3418
record_format dspace
spelling I28-R145-HWA_34182020-09-16 The goal of this essay is to outline a didactic vision about the concept of State as proposed by the critical theory. In order to achieve this, I am going to focus on the critical narration of the State, trying to express it as simply as possible, and then to explain the problem posed by this theory from the point of view of education. The issue is the following: if criticism to social and political order assumed an active positioning of those who analyze it, and form a part of it; how do we build a bond of learning or education aimed at mobilizing law students to discover and explore the underlying social antagonisms beyond legal institutions? Finally, I will try to explain some lines of resolution for this problematic knot. Fil: Álvarez, Raúl N. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Derecho. Buenos Aires, Argentina Fil: Álvarez, Raúl N. Universidad Tecnológica Nacional. Buenos Aires, Argentina Argentina Álvarez, Raúl N. 2012 En este artículo me propongo esbozar una mirada didáctica del concepto de Estado tal como lo propone la teoría crítica. Para ello voy a retomar la narración crítica del Estado, tratando de expresarla con la mayor simplicidad posible para después explicar el problema que plantea desde el punto de vista de la enseñanza. La cuestión es la siguiente: si la crítica al orden social y político establecido supone un posicionamiento activo de quienes lo analizan y forman parte de él, ¿cómo construir un vínculo de aprendizaje/enseñanza que movilice a los alumnos de la carrera de Abogacía a descubrir e indagar los antagonismos sociales subyacentes más allá de la institucionalidad jurídica? Sobre el final intentaré trazar algunas líneas de resolución de este nudo problemático. application/pdf 1667-4154 (impreso) 2422-7153 (en linea) http://www.derecho.uba.ar/publicaciones/rev_academia/revistas/20/como-ensenar-teoria-critica-del-estado.pdf Estado Teoria critica Educacion politica Relacion social de dominacion Fetichismo Problematizacion Teoria del Estado Enseñanza superior Instruccion civica Politicas publicas Enseñanza del derecho Metodos de enseñanza Poder State Theory criticism Political education Social relations of domination Fetish Problematization spa Universidad de Buenos Aires. Facultad de Derecho. Departamento de Publicaciones info:eu-repo/semantics/openAccess https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/ar/ Academia, a. 10, no. 20 (Jul.-Dic.) Cómo enseñar Teoría Crítica del Estado info:eu-repo/semantics/article info:ar-repo/semantics/artículo info:eu-repo/semantics/publishedVersion http://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=academia&cl=CL1&d=HWA_3418 http://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/collect/academia/index/assoc/HWA_3418.dir/3418.PDF
institution Universidad de Buenos Aires
institution_str I-28
repository_str R-145
collection Repositorio Digital de la Universidad de Buenos Aires (UBA)
language Español
orig_language_str_mv spa
topic Estado
Teoria critica
Educacion politica
Relacion social de dominacion
Fetichismo
Problematizacion
Teoria del Estado
Enseñanza superior
Instruccion civica
Politicas publicas
Enseñanza del derecho
Metodos de enseñanza
Poder
State
Theory criticism
Political education
Social relations of domination
Fetish
Problematization
spellingShingle Estado
Teoria critica
Educacion politica
Relacion social de dominacion
Fetichismo
Problematizacion
Teoria del Estado
Enseñanza superior
Instruccion civica
Politicas publicas
Enseñanza del derecho
Metodos de enseñanza
Poder
State
Theory criticism
Political education
Social relations of domination
Fetish
Problematization
Álvarez, Raúl N.
Cómo enseñar Teoría Crítica del Estado
topic_facet Estado
Teoria critica
Educacion politica
Relacion social de dominacion
Fetichismo
Problematizacion
Teoria del Estado
Enseñanza superior
Instruccion civica
Politicas publicas
Enseñanza del derecho
Metodos de enseñanza
Poder
State
Theory criticism
Political education
Social relations of domination
Fetish
Problematization
description The goal of this essay is to outline a didactic vision about the concept of State as proposed by the critical theory. In order to achieve this, I am going to focus on the critical narration of the State, trying to express it as simply as possible, and then to explain the problem posed by this theory from the point of view of education. The issue is the following: if criticism to social and political order assumed an active positioning of those who analyze it, and form a part of it; how do we build a bond of learning or education aimed at mobilizing law students to discover and explore the underlying social antagonisms beyond legal institutions? Finally, I will try to explain some lines of resolution for this problematic knot.
format Artículo
Artículo
publishedVersion
author Álvarez, Raúl N.
author_facet Álvarez, Raúl N.
author_sort Álvarez, Raúl N.
title Cómo enseñar Teoría Crítica del Estado
title_short Cómo enseñar Teoría Crítica del Estado
title_full Cómo enseñar Teoría Crítica del Estado
title_fullStr Cómo enseñar Teoría Crítica del Estado
title_full_unstemmed Cómo enseñar Teoría Crítica del Estado
title_sort cómo enseñar teoría crítica del estado
publisher Universidad de Buenos Aires. Facultad de Derecho. Departamento de Publicaciones
publishDate 2012
url http://www.derecho.uba.ar/publicaciones/rev_academia/revistas/20/como-ensenar-teoria-critica-del-estado.pdf
http://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=academia&cl=CL1&d=HWA_3418
http://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/collect/academia/index/assoc/HWA_3418.dir/3418.PDF
work_keys_str_mv AT alvarezrauln comoensenarteoriacriticadelestado
_version_ 1766024908406521856