La construcción del conocimiento en Ciencias Jurídicas y su valor para la enseñanza
This article shows the potentiality, for civic education in high school, implied in the psychological studies about specific youth learning processes in Legal Sciences. From our own experience in teacher training, we highlight the value of giving the future professor a solid knowledge in "domai...
Guardado en:
| Autores principales: | , , , , , |
|---|---|
| Formato: | Artículo publishedVersion |
| Lenguaje: | Español |
| Publicado: |
Universidad de Buenos Aires. Facultad de Derecho. Departamento de Publicaciones
2014
|
| Materias: | |
| Acceso en línea: | http://revistas.derecho.uba.ar/index.php/academia/article/view/616/538 http://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=academia&cl=CL1&d=HWA_3379 https://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/collect/academia/index/assoc/HWA_3379.dir/3379.PDF |
| Aporte de: |
| id |
I28-R145-HWA_3379 |
|---|---|
| record_format |
dspace |
| spelling |
I28-R145-HWA_33792025-10-03 This article shows the potentiality, for civic education in high school, implied in the psychological studies about specific youth learning processes in Legal Sciences. From our own experience in teacher training, we highlight the value of giving the future professor a solid knowledge in "domain learning". First, from the perspective of Constructivist Educational Psychology, we present the fundamentals of such studies as well as some of its main contributions. In particular, we outline studies on social knowledge construction about political and legal concepts. Second, we analyze the value of such studies for the Law teaching to youth. In this sense, we propose and evaluate the potential teaching uses of these studies, enhancing their scope and limitations. Fil: Scavino, N. Carolina. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Derecho. Cátedra Psicología Educacional. Buenos Aires, Argentina Fil: Duhalde, Mariela C. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Derecho. Cátedra Psicología Educacional. Buenos Aires, Argentina Fil: Torre, Valeria A. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Derecho. Buenos Aires, Argentina Fil: Fairstein, Gabriela A. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Derecho. Buenos Aires, Argentina Fil: Frontini, M. Patricia. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Derecho. Buenos Aires, Argentina Fil: Potenze, Mercedes. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Derecho. Buenos Aires, Argentina Argentina Fairstein, Gabriela A. Scavino, Carolina N. Frontini, M. Patricia Torre, Valeria A. Duhalde, Mariela C. Potenze, Mercedes 2014 Este trabajo analiza la potencialidad, para la enseñanza del Derecho en la escuela secundaria, de los estudios psicológicos relativos a los procesos de aprendizaje específicos de las Ciencias Jurídicas en adolescentes. A partir de la experiencia en la formación docente, se destaca el valor de brindar, al futuro profesor, sólidos conocimientos acerca del aprendizaje "de dominio". En una primera parte, y desde la perspectiva de la Psicología Educacional de base constructivista, se exponen los fundamentos de tales estudios así como algunos de sus principales aportes. En particular, se reseñan trabajos sobre construcción del conocimiento social en relación con nociones políticas y jurídicas. En segundo lugar, se analiza el valor de este tipo de estudios para el desarrollo de la enseñanza de contenidos de Derecho a adolescentes y jóvenes. En esta línea, se proponen y evalúan sus potenciales usos didácticos, destacando sus alcances y limitaciones. application/pdf 1667-4154 (impreso) 2422-7153 (en linea) http://revistas.derecho.uba.ar/index.php/academia/article/view/616/538 Aprendizaje Derecho Enseñanza Investigacion psicologica Formacion docente Enseñanza del derecho Educacion secundaria Carrera docente Didactica Psicologia del adolescente Learning Law Teaching Psychological research Teacher training Legal education Secondary education Teaching career Didactics Adolescent psychology spa Universidad de Buenos Aires. Facultad de Derecho. Departamento de Publicaciones info:eu-repo/semantics/openAccess https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/ar/ Academia, a. 12, no. 23 (Ene.-Jun.) La construcción del conocimiento en Ciencias Jurídicas y su valor para la enseñanza Knowledge construction in Legal sciences and its value for teaching info:eu-repo/semantics/article info:ar-repo/semantics/artículo info:eu-repo/semantics/publishedVersion http://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=academia&cl=CL1&d=HWA_3379 https://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/collect/academia/index/assoc/HWA_3379.dir/3379.PDF |
| institution |
Universidad de Buenos Aires |
| institution_str |
I-28 |
| repository_str |
R-145 |
| collection |
Repositorio Digital de la Universidad de Buenos Aires (UBA) |
| language |
Español |
| orig_language_str_mv |
spa |
| topic |
Aprendizaje Derecho Enseñanza Investigacion psicologica Formacion docente Enseñanza del derecho Educacion secundaria Carrera docente Didactica Psicologia del adolescente Learning Law Teaching Psychological research Teacher training Legal education Secondary education Teaching career Didactics Adolescent psychology |
| spellingShingle |
Aprendizaje Derecho Enseñanza Investigacion psicologica Formacion docente Enseñanza del derecho Educacion secundaria Carrera docente Didactica Psicologia del adolescente Learning Law Teaching Psychological research Teacher training Legal education Secondary education Teaching career Didactics Adolescent psychology Fairstein, Gabriela A. Scavino, Carolina N. Frontini, M. Patricia Torre, Valeria A. Duhalde, Mariela C. Potenze, Mercedes La construcción del conocimiento en Ciencias Jurídicas y su valor para la enseñanza |
| topic_facet |
Aprendizaje Derecho Enseñanza Investigacion psicologica Formacion docente Enseñanza del derecho Educacion secundaria Carrera docente Didactica Psicologia del adolescente Learning Law Teaching Psychological research Teacher training Legal education Secondary education Teaching career Didactics Adolescent psychology |
| description |
This article shows the potentiality, for civic education in high school, implied in the psychological studies about specific youth learning processes in Legal Sciences. From our own experience in teacher training, we highlight the value of giving the future professor a solid knowledge in "domain learning". First, from the perspective of Constructivist Educational Psychology, we present the fundamentals of such studies as well as some of its main contributions. In particular, we outline studies on social knowledge construction about political and legal concepts. Second, we analyze the value of such studies for the Law teaching to youth. In this sense, we propose and evaluate the potential teaching uses of these studies, enhancing their scope and limitations. |
| format |
Artículo Artículo publishedVersion |
| author |
Fairstein, Gabriela A. Scavino, Carolina N. Frontini, M. Patricia Torre, Valeria A. Duhalde, Mariela C. Potenze, Mercedes |
| author_facet |
Fairstein, Gabriela A. Scavino, Carolina N. Frontini, M. Patricia Torre, Valeria A. Duhalde, Mariela C. Potenze, Mercedes |
| author_sort |
Fairstein, Gabriela A. |
| title |
La construcción del conocimiento en Ciencias Jurídicas y su valor para la enseñanza |
| title_short |
La construcción del conocimiento en Ciencias Jurídicas y su valor para la enseñanza |
| title_full |
La construcción del conocimiento en Ciencias Jurídicas y su valor para la enseñanza |
| title_fullStr |
La construcción del conocimiento en Ciencias Jurídicas y su valor para la enseñanza |
| title_full_unstemmed |
La construcción del conocimiento en Ciencias Jurídicas y su valor para la enseñanza |
| title_sort |
la construcción del conocimiento en ciencias jurídicas y su valor para la enseñanza |
| publisher |
Universidad de Buenos Aires. Facultad de Derecho. Departamento de Publicaciones |
| publishDate |
2014 |
| url |
http://revistas.derecho.uba.ar/index.php/academia/article/view/616/538 http://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=academia&cl=CL1&d=HWA_3379 https://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/collect/academia/index/assoc/HWA_3379.dir/3379.PDF |
| work_keys_str_mv |
AT fairsteingabrielaa laconstrucciondelconocimientoencienciasjuridicasysuvalorparalaensenanza AT scavinocarolinan laconstrucciondelconocimientoencienciasjuridicasysuvalorparalaensenanza AT frontinimpatricia laconstrucciondelconocimientoencienciasjuridicasysuvalorparalaensenanza AT torrevaleriaa laconstrucciondelconocimientoencienciasjuridicasysuvalorparalaensenanza AT duhaldemarielac laconstrucciondelconocimientoencienciasjuridicasysuvalorparalaensenanza AT potenzemercedes laconstrucciondelconocimientoencienciasjuridicasysuvalorparalaensenanza AT fairsteingabrielaa knowledgeconstructioninlegalsciencesanditsvalueforteaching AT scavinocarolinan knowledgeconstructioninlegalsciencesanditsvalueforteaching AT frontinimpatricia knowledgeconstructioninlegalsciencesanditsvalueforteaching AT torrevaleriaa knowledgeconstructioninlegalsciencesanditsvalueforteaching AT duhaldemarielac knowledgeconstructioninlegalsciencesanditsvalueforteaching AT potenzemercedes knowledgeconstructioninlegalsciencesanditsvalueforteaching |
| _version_ |
1845843843783589888 |