Consideraciones metodológicas sobre la enseñanza del Derecho y la filosofía
The main purpose of the present paper is to propose the employment of the "stepped method", already applied by the author at Philosophy classes, as a possible model to be followed at the teaching of law. I assert that the first step of the method -which consists in the introduction of the...
Guardado en:
| Autor principal: | |
|---|---|
| Formato: | Artículo publishedVersion |
| Lenguaje: | Español |
| Publicado: |
Universidad de Buenos Aires. Facultad de Derecho. Departamento de Publicaciones
2014
|
| Materias: | |
| Acceso en línea: | http://revistas.derecho.uba.ar/index.php/academia/article/view/579/506 http://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=academia&cl=CL1&d=HWA_3372 https://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/collect/academia/index/assoc/HWA_3372.dir/3372.PDF |
| Aporte de: |
| id |
I28-R145-HWA_3372 |
|---|---|
| record_format |
dspace |
| spelling |
I28-R145-HWA_33722025-10-03 The main purpose of the present paper is to propose the employment of the "stepped method", already applied by the author at Philosophy classes, as a possible model to be followed at the teaching of law. I assert that the first step of the method -which consists in the introduction of the problems that the theory seeks to resolve-, should be adopted in the teaching process. Thus, the starting point in the learning process is a number of questions posed by the students. The answers to them are expected to be found in the content of the curricula. In this way, students achieve a stronger base to understand the contents of the subject and, at the same time, they become able to evaluate in a scientifically and critically way if the discipline or the theory provides the corresponding answers and solutions to the problems initially identified or if it needs to be reformulated. Fil: Herszenbaun, Miguel Alejandro. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Derecho. Departamento de Filosofía del Derecho. Buenos Aires, Argentina Fil: Herszenbaun, Miguel Alejandro. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Derecho. Departamento de Derecho Penal. Buenos Aires, Argentina Fil: Herszenbaun, Miguel Alejandro. CONICET. Buenos Aires, Argentina Fil: Herszenbaun, Miguel Alejandro. Centro de Investigaciones Filosóficas. Instituto de Filosofía "Ezequiel de Olaso". Buenos Aires, Argentina Jurisdicción Internacional Herszenbaun, Miguel Alejandro 2014 El principal objetivo del presente trabajo consiste en proponer la traspolación de un método que el autor ha utilizado en la enseñanza de la filosofía a la enseñanza del Derecho. Haciendo un paralelismo entre la enseñanza de estas dos disciplinas, se propone considerar el "método escalonado" que el autor ha utilizado en la enseñanza de la filosofía como un posible modelo a aplicarse en la enseñanza del Derecho. Particularmente, se sostiene que se debe tomar el primer momento del método, la presentación de los problemas a los que la teoría jurídica debe responder, para así lograr que el estudiante parta en su proceso de aprendizaje de una pregunta o serie de preguntas a las que el contenido por aprender deberá dar respuestas. De esta manera, el estudiante posee una base más sólida para comprender los contenidos de la disciplina y, a la vez, se vuelve capaz de evaluar científica y críticamente la teoría estudiada, pues puede juzgar si ésta resuelve los problemas que debería resolver o si requiere ser reelaborada. application/pdf 1667-4154 (impreso) 2422-7153 (en linea) http://revistas.derecho.uba.ar/index.php/academia/article/view/579/506 Metodo Problema Filosofia Derecho Estudiantes de derecho Metodos de enseñanza Universidades Enseñanza del derecho Method Problem Philosophy Law Teaching Law Students Teaching methods Universities Teaching Law spa Universidad de Buenos Aires. Facultad de Derecho. Departamento de Publicaciones info:eu-repo/semantics/openAccess https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/ar/ Academia, a. 12, no. 23 (Ene.-Jun.) Consideraciones metodológicas sobre la enseñanza del Derecho y la filosofía Methodological considerations about teaching law and philosophy info:eu-repo/semantics/article info:ar-repo/semantics/artículo info:eu-repo/semantics/publishedVersion http://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=academia&cl=CL1&d=HWA_3372 https://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/collect/academia/index/assoc/HWA_3372.dir/3372.PDF |
| institution |
Universidad de Buenos Aires |
| institution_str |
I-28 |
| repository_str |
R-145 |
| collection |
Repositorio Digital de la Universidad de Buenos Aires (UBA) |
| language |
Español |
| orig_language_str_mv |
spa |
| topic |
Metodo Problema Filosofia Derecho Estudiantes de derecho Metodos de enseñanza Universidades Enseñanza del derecho Method Problem Philosophy Law Teaching Law Students Teaching methods Universities Teaching Law |
| spellingShingle |
Metodo Problema Filosofia Derecho Estudiantes de derecho Metodos de enseñanza Universidades Enseñanza del derecho Method Problem Philosophy Law Teaching Law Students Teaching methods Universities Teaching Law Herszenbaun, Miguel Alejandro Consideraciones metodológicas sobre la enseñanza del Derecho y la filosofía |
| topic_facet |
Metodo Problema Filosofia Derecho Estudiantes de derecho Metodos de enseñanza Universidades Enseñanza del derecho Method Problem Philosophy Law Teaching Law Students Teaching methods Universities Teaching Law |
| description |
The main purpose of the present paper is to propose the employment of the "stepped method", already applied by the author at Philosophy classes, as a possible model to be followed at the teaching of law. I assert that the first step of the method -which consists in the introduction of the problems that the theory seeks to resolve-, should be adopted in the teaching process. Thus, the starting point in the learning process is a number of questions posed by the students. The answers to them are expected to be found in the content of the curricula. In this way, students achieve a stronger base to understand the contents of the subject and, at the same time, they become able to evaluate in a scientifically and critically way if the discipline or the theory provides the corresponding answers and solutions to the problems initially identified or if it needs to be reformulated. |
| format |
Artículo Artículo publishedVersion |
| author |
Herszenbaun, Miguel Alejandro |
| author_facet |
Herszenbaun, Miguel Alejandro |
| author_sort |
Herszenbaun, Miguel Alejandro |
| title |
Consideraciones metodológicas sobre la enseñanza del Derecho y la filosofía |
| title_short |
Consideraciones metodológicas sobre la enseñanza del Derecho y la filosofía |
| title_full |
Consideraciones metodológicas sobre la enseñanza del Derecho y la filosofía |
| title_fullStr |
Consideraciones metodológicas sobre la enseñanza del Derecho y la filosofía |
| title_full_unstemmed |
Consideraciones metodológicas sobre la enseñanza del Derecho y la filosofía |
| title_sort |
consideraciones metodológicas sobre la enseñanza del derecho y la filosofía |
| publisher |
Universidad de Buenos Aires. Facultad de Derecho. Departamento de Publicaciones |
| publishDate |
2014 |
| url |
http://revistas.derecho.uba.ar/index.php/academia/article/view/579/506 http://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=academia&cl=CL1&d=HWA_3372 https://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/collect/academia/index/assoc/HWA_3372.dir/3372.PDF |
| work_keys_str_mv |
AT herszenbaunmiguelalejandro consideracionesmetodologicassobrelaensenanzadelderechoylafilosofia AT herszenbaunmiguelalejandro methodologicalconsiderationsaboutteachinglawandphilosophy |
| _version_ |
1845843842136276992 |