Modernidad, universidad y pensamiento crítico
In the first part of this paper (I-V), I cover the link between modernity, reason and critical thinking. In the second part (VI-IX), I analyze the role of university as a source of critical thinking within the complex contemporary civil society. I will argue two points: a) that the dialectics betwee...
Guardado en:
Autor principal: | |
---|---|
Formato: | Artículo publishedVersion |
Lenguaje: | Español |
Publicado: |
Universidad de Buenos Aires. Facultad de Derecho. Departamento de Publicaciones
2014
|
Materias: | |
Acceso en línea: | http://www.derecho.uba.ar/publicaciones/rev_academia/revistas/23/modernidad-universidad-y-pensamiento-critico.pdf http://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=academia&cl=CL1&d=HWA_3371 http://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/collect/academia/index/assoc/HWA_3371.dir/3371.PDF |
Aporte de: |
id |
I28-R145-HWA_3371 |
---|---|
record_format |
dspace |
spelling |
I28-R145-HWA_33712020-09-05 In the first part of this paper (I-V), I cover the link between modernity, reason and critical thinking. In the second part (VI-IX), I analyze the role of university as a source of critical thinking within the complex contemporary civil society. I will argue two points: a) that the dialectics between history and reason inaugurated by modernity is a necessary condition for any serious critical thinking; b) that only the model of autonomy can promote a real link between university, civil society and critical thinking. Fil: D'Auria, Aníbal. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Derecho. Cátedra Teoría del Estado. Buenos Aires, Argentina D'Auria, Aníbal 2014 En la primera parte de este artículo (I-V) abordo el vínculo entre modernidad, razón y pensamiento crítico. En la segunda parte (VI-IX) analizo el rol de la universidad como fuente de pensamiento crítico dentro de la compleja sociedad civil contemporánea. Sostendré dos cosas: a) que la dialéctica entre historia y razón inaugurada por la modernidad es condición necesaria de todo pensamiento crítico serio; b) que sólo el modelo de la autonomía puede promover un vínculo real entre la universidad, la sociedad civil y el pensamiento crítico. application/pdf 1667-4154 (impreso) 2422-7153 (en linea) http://www.derecho.uba.ar/publicaciones/rev_academia/revistas/23/modernidad-universidad-y-pensamiento-critico.pdf Modernidad Universidad Autonomia Sociedad civil Pensamiento critico Enseñanza superior Filosofia Enseñanza del derecho Docentes de derecho Universidades Modernity University Autonomy Civil society Critical thinking spa Universidad de Buenos Aires. Facultad de Derecho. Departamento de Publicaciones info:eu-repo/semantics/openAccess https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/ar/ Academia, a. 12, no. 23 (Ene.-Jun.) Modernidad, universidad y pensamiento crítico info:eu-repo/semantics/article info:ar-repo/semantics/artículo info:eu-repo/semantics/publishedVersion http://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=academia&cl=CL1&d=HWA_3371 http://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/collect/academia/index/assoc/HWA_3371.dir/3371.PDF |
institution |
Universidad de Buenos Aires |
institution_str |
I-28 |
repository_str |
R-145 |
collection |
Repositorio Digital de la Universidad de Buenos Aires (UBA) |
language |
Español |
orig_language_str_mv |
spa |
topic |
Modernidad Universidad Autonomia Sociedad civil Pensamiento critico Enseñanza superior Filosofia Enseñanza del derecho Docentes de derecho Universidades Modernity University Autonomy Civil society Critical thinking |
spellingShingle |
Modernidad Universidad Autonomia Sociedad civil Pensamiento critico Enseñanza superior Filosofia Enseñanza del derecho Docentes de derecho Universidades Modernity University Autonomy Civil society Critical thinking D'Auria, Aníbal Modernidad, universidad y pensamiento crítico |
topic_facet |
Modernidad Universidad Autonomia Sociedad civil Pensamiento critico Enseñanza superior Filosofia Enseñanza del derecho Docentes de derecho Universidades Modernity University Autonomy Civil society Critical thinking |
description |
In the first part of this paper (I-V), I cover the link between modernity, reason and critical thinking. In the second part (VI-IX), I analyze the role of university as a source of critical thinking within the complex contemporary civil society. I will argue two points: a) that the dialectics between history and reason inaugurated by modernity is a necessary condition for any serious critical thinking; b) that only the model of autonomy can promote a real link between university, civil society and critical thinking. |
format |
Artículo Artículo publishedVersion |
author |
D'Auria, Aníbal |
author_facet |
D'Auria, Aníbal |
author_sort |
D'Auria, Aníbal |
title |
Modernidad, universidad y pensamiento crítico |
title_short |
Modernidad, universidad y pensamiento crítico |
title_full |
Modernidad, universidad y pensamiento crítico |
title_fullStr |
Modernidad, universidad y pensamiento crítico |
title_full_unstemmed |
Modernidad, universidad y pensamiento crítico |
title_sort |
modernidad, universidad y pensamiento crítico |
publisher |
Universidad de Buenos Aires. Facultad de Derecho. Departamento de Publicaciones |
publishDate |
2014 |
url |
http://www.derecho.uba.ar/publicaciones/rev_academia/revistas/23/modernidad-universidad-y-pensamiento-critico.pdf http://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=academia&cl=CL1&d=HWA_3371 http://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/collect/academia/index/assoc/HWA_3371.dir/3371.PDF |
work_keys_str_mv |
AT dauriaanibal modernidaduniversidadypensamientocritico |
_version_ |
1766024899054272512 |