id I28-R145-HWA_3340
record_format dspace
spelling I28-R145-HWA_33402020-09-22 This study focuses on the incorporation of Literature for teaching Law within the daily classroom routine. Literary narrative is incorporated into prevailing models of legal education either as an illustration or didactic resource. In general, Literature is considered a "resource" that can be a trigger for a teaching situation. Once used, it usually is discarded or still might be brought back up only for purposes of illustration. In this work I intend to explore to what extent the didactic use of Literature contributes to consolidate it as a "resource" or tool of "exemplification" through which a certain scientific or juridical theorizing is developed as well as deprive it of its context and, thus, of its critical potentiality. Fil: Cardinaux, Nancy. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Derecho. Buenos Aires, Argentina Fil: Cardinaux, Nancy. Universidad Nacional de La Plata. Facultad de Ciencias Jurídicas y Sociales. La Plata, Argentina Fil: Cardinaux, Nancy. CONICET. Buenos Aires, Argentina Cardinaux, Nancy 2015 En este trabajo me interesa indagar el ingreso de la literatura a la cotidianeidad del aula en que se enseña Derecho. En los modelos de educación jurídica predominantes, la narrativa literaria tiene inserciones de dos tipos: como ilustración y como recurso didáctico. En general, se la considera un "recurso" que sirve como "disparador" de una situación de enseñanza. Una vez utilizada con esos fines, se la desecha o solo es recuperada en función ilustrativa. Aquí me propongo explorar en qué medida el uso didáctico de la literatura contribuye a consolidarla en el lugar de "ilustración" o "recurso" sobre el que se monta luego una teorización científica o jurídica, así como a despojarla de su contexto y, por tanto, de su potencialidad crítica. application/pdf 1667-4154 (impreso) 2422-7153 (en linea) http://www.derecho.uba.ar/publicaciones/rev_academia/revistas/25/inserciones-de-la-literatura-en-la-ensenanza-del-derecho.pdf Literatura Enseñanza del derecho Ciencias Sociales Potencialidad critica Recurso didactico Cotidianeidad del aula Enseñanza superior Metodos de enseñanza Metodos pedagogicos Sociologia del derecho Antropologia juridica Literature Legal education Social sciences Critical potentiality Didactic resource Daily classroom routine spa Universidad de Buenos Aires. Facultad de Derecho. Departamento de Publicaciones info:eu-repo/semantics/openAccess https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/ar/ Academia, a. 13, no. 25 (Ene.-Jun.) Inserciones de la literatura en la enseñanza del derecho info:eu-repo/semantics/article info:ar-repo/semantics/artículo info:eu-repo/semantics/publishedVersion http://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=academia&cl=CL1&d=HWA_3340 http://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/collect/academia/index/assoc/HWA_3340.dir/3340.PDF
institution Universidad de Buenos Aires
institution_str I-28
repository_str R-145
collection Repositorio Digital de la Universidad de Buenos Aires (UBA)
language Español
orig_language_str_mv spa
topic Literatura
Enseñanza del derecho
Ciencias Sociales
Potencialidad critica
Recurso didactico
Cotidianeidad del aula
Enseñanza superior
Metodos de enseñanza
Metodos pedagogicos
Sociologia del derecho
Antropologia juridica
Literature
Legal education
Social sciences
Critical potentiality
Didactic resource
Daily classroom routine
spellingShingle Literatura
Enseñanza del derecho
Ciencias Sociales
Potencialidad critica
Recurso didactico
Cotidianeidad del aula
Enseñanza superior
Metodos de enseñanza
Metodos pedagogicos
Sociologia del derecho
Antropologia juridica
Literature
Legal education
Social sciences
Critical potentiality
Didactic resource
Daily classroom routine
Cardinaux, Nancy
Inserciones de la literatura en la enseñanza del derecho
topic_facet Literatura
Enseñanza del derecho
Ciencias Sociales
Potencialidad critica
Recurso didactico
Cotidianeidad del aula
Enseñanza superior
Metodos de enseñanza
Metodos pedagogicos
Sociologia del derecho
Antropologia juridica
Literature
Legal education
Social sciences
Critical potentiality
Didactic resource
Daily classroom routine
description This study focuses on the incorporation of Literature for teaching Law within the daily classroom routine. Literary narrative is incorporated into prevailing models of legal education either as an illustration or didactic resource. In general, Literature is considered a "resource" that can be a trigger for a teaching situation. Once used, it usually is discarded or still might be brought back up only for purposes of illustration. In this work I intend to explore to what extent the didactic use of Literature contributes to consolidate it as a "resource" or tool of "exemplification" through which a certain scientific or juridical theorizing is developed as well as deprive it of its context and, thus, of its critical potentiality.
format Artículo
Artículo
publishedVersion
author Cardinaux, Nancy
author_facet Cardinaux, Nancy
author_sort Cardinaux, Nancy
title Inserciones de la literatura en la enseñanza del derecho
title_short Inserciones de la literatura en la enseñanza del derecho
title_full Inserciones de la literatura en la enseñanza del derecho
title_fullStr Inserciones de la literatura en la enseñanza del derecho
title_full_unstemmed Inserciones de la literatura en la enseñanza del derecho
title_sort inserciones de la literatura en la enseñanza del derecho
publisher Universidad de Buenos Aires. Facultad de Derecho. Departamento de Publicaciones
publishDate 2015
url http://www.derecho.uba.ar/publicaciones/rev_academia/revistas/25/inserciones-de-la-literatura-en-la-ensenanza-del-derecho.pdf
http://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=academia&cl=CL1&d=HWA_3340
http://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/collect/academia/index/assoc/HWA_3340.dir/3340.PDF
work_keys_str_mv AT cardinauxnancy insercionesdelaliteraturaenlaensenanzadelderecho
_version_ 1766024893252501504