El discurso pedagógico jurídico en la escuela secundaria

This article analyzes the "reproduction" of the dominant pedagogical discourse in lawyers' training -considered as formalist and positivist- in other areas of legal education. Specifically, the case of civic education in high school is addressed, where the particular modes of expressi...

Descripción completa

Guardado en:
Detalles Bibliográficos
Autor principal: Fairstein, Gabriela A.
Formato: Artículo publishedVersion
Lenguaje:Español
Publicado: Universidad de Buenos Aires. Facultad de Derecho. Departamento de Publicaciones 2016
Materias:
Law
Acceso en línea:http://www.derecho.uba.ar/publicaciones/rev_academia/revistas/28/el-discurso-pedagogico-juridico-en-la-escuela-secundaria.pdf
http://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=academia&cl=CL1&d=HWA_3322
http://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/collect/academia/index/assoc/HWA_3322.dir/3322.PDF
Aporte de:
id I28-R145-HWA_3322
record_format dspace
spelling I28-R145-HWA_33222020-09-29 This article analyzes the "reproduction" of the dominant pedagogical discourse in lawyers' training -considered as formalist and positivist- in other areas of legal education. Specifically, the case of civic education in high school is addressed, where the particular modes of expression of these traits are examined: centrality of the regulatory text and scarcity of conceptual and contextual elements. This type of teaching can hinder a good learning content by students, because of the type of thinking and ways of reasoning of adolescence. This article shows results of research in civics classes -in particular the treatment of the subject of the National Constitution- and concludes with some lines to rethink legal education in high school. Fil: Fairstein, Gabriela A. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Derecho. Cátedra Psicología Educacional. Buenos Aires, Argentina Argentina Fairstein, Gabriela A. 2016 El artículo analiza la "reproducción" del discurso pedagógico jurídico dominante de la formación de abogados -calificado como positivista y formalista- en otros ámbitos de enseñanza del derecho. Específicamente, se aborda el caso de la educación cívica en la escuela secundaria, en donde se examinan los modos particulares de expresión de estos rasgos: centralidad del texto normativo y escasa presencia de elementos conceptuales y contextuales. Esta modalidad de enseñanza puede obstaculizar un buen aprendizaje de los contenidos por parte de los estudiantes, en función del tipo de pensamiento y formas de razonamiento propios de la adolescencia. El artículo presenta resultados de una investigación en clases de educación cívica -referidos en particular al tratamiento del tema Constitución Nacional- y concluye con algunas líneas para repensar la enseñanza del derecho en la escuela secundaria. application/pdf 1667-4154 (impreso) 2422-7153 (en linea) http://www.derecho.uba.ar/publicaciones/rev_academia/revistas/28/el-discurso-pedagogico-juridico-en-la-escuela-secundaria.pdf Codigo educativo Derecho Enseñanza Escuela secundaria Educacion civica Eduacion secundaria Metodos pedagogicos Discurso juridico Constitucion Nacional Enseñanza del derecho Educational code Law Teaching High school Civics spa Universidad de Buenos Aires. Facultad de Derecho. Departamento de Publicaciones info:eu-repo/semantics/openAccess https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/ar/ Academia, a. 14, no. 28 (Jul.-Dic.) El discurso pedagógico jurídico en la escuela secundaria info:eu-repo/semantics/article info:ar-repo/semantics/artículo info:eu-repo/semantics/publishedVersion http://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=academia&cl=CL1&d=HWA_3322 http://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/collect/academia/index/assoc/HWA_3322.dir/3322.PDF
institution Universidad de Buenos Aires
institution_str I-28
repository_str R-145
collection Repositorio Digital de la Universidad de Buenos Aires (UBA)
language Español
orig_language_str_mv spa
topic Codigo educativo
Derecho
Enseñanza
Escuela secundaria
Educacion civica
Eduacion secundaria
Metodos pedagogicos
Discurso juridico
Constitucion Nacional
Enseñanza del derecho
Educational code
Law
Teaching
High school
Civics
spellingShingle Codigo educativo
Derecho
Enseñanza
Escuela secundaria
Educacion civica
Eduacion secundaria
Metodos pedagogicos
Discurso juridico
Constitucion Nacional
Enseñanza del derecho
Educational code
Law
Teaching
High school
Civics
Fairstein, Gabriela A.
El discurso pedagógico jurídico en la escuela secundaria
topic_facet Codigo educativo
Derecho
Enseñanza
Escuela secundaria
Educacion civica
Eduacion secundaria
Metodos pedagogicos
Discurso juridico
Constitucion Nacional
Enseñanza del derecho
Educational code
Law
Teaching
High school
Civics
description This article analyzes the "reproduction" of the dominant pedagogical discourse in lawyers' training -considered as formalist and positivist- in other areas of legal education. Specifically, the case of civic education in high school is addressed, where the particular modes of expression of these traits are examined: centrality of the regulatory text and scarcity of conceptual and contextual elements. This type of teaching can hinder a good learning content by students, because of the type of thinking and ways of reasoning of adolescence. This article shows results of research in civics classes -in particular the treatment of the subject of the National Constitution- and concludes with some lines to rethink legal education in high school.
format Artículo
Artículo
publishedVersion
author Fairstein, Gabriela A.
author_facet Fairstein, Gabriela A.
author_sort Fairstein, Gabriela A.
title El discurso pedagógico jurídico en la escuela secundaria
title_short El discurso pedagógico jurídico en la escuela secundaria
title_full El discurso pedagógico jurídico en la escuela secundaria
title_fullStr El discurso pedagógico jurídico en la escuela secundaria
title_full_unstemmed El discurso pedagógico jurídico en la escuela secundaria
title_sort el discurso pedagógico jurídico en la escuela secundaria
publisher Universidad de Buenos Aires. Facultad de Derecho. Departamento de Publicaciones
publishDate 2016
url http://www.derecho.uba.ar/publicaciones/rev_academia/revistas/28/el-discurso-pedagogico-juridico-en-la-escuela-secundaria.pdf
http://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=academia&cl=CL1&d=HWA_3322
http://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/collect/academia/index/assoc/HWA_3322.dir/3322.PDF
work_keys_str_mv AT fairsteingabrielaa eldiscursopedagogicojuridicoenlaescuelasecundaria
_version_ 1766024889851969536