El discurso pedagógico jurídico en la escuela secundaria
This article analyzes the "reproduction" of the dominant pedagogical discourse in lawyers' training -considered as formalist and positivist- in other areas of legal education. Specifically, the case of civic education in high school is addressed, where the particular modes of expressi...
Guardado en:
Autor principal: | |
---|---|
Formato: | Artículo publishedVersion |
Lenguaje: | Español |
Publicado: |
Universidad de Buenos Aires. Facultad de Derecho. Departamento de Publicaciones
2016
|
Materias: | |
Acceso en línea: | http://www.derecho.uba.ar/publicaciones/rev_academia/revistas/28/el-discurso-pedagogico-juridico-en-la-escuela-secundaria.pdf http://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=academia&cl=CL1&d=HWA_3322 http://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/collect/academia/index/assoc/HWA_3322.dir/3322.PDF |
Aporte de: |
id |
I28-R145-HWA_3322 |
---|---|
record_format |
dspace |
spelling |
I28-R145-HWA_33222020-09-29 This article analyzes the "reproduction" of the dominant pedagogical discourse in lawyers' training -considered as formalist and positivist- in other areas of legal education. Specifically, the case of civic education in high school is addressed, where the particular modes of expression of these traits are examined: centrality of the regulatory text and scarcity of conceptual and contextual elements. This type of teaching can hinder a good learning content by students, because of the type of thinking and ways of reasoning of adolescence. This article shows results of research in civics classes -in particular the treatment of the subject of the National Constitution- and concludes with some lines to rethink legal education in high school. Fil: Fairstein, Gabriela A. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Derecho. Cátedra Psicología Educacional. Buenos Aires, Argentina Argentina Fairstein, Gabriela A. 2016 El artículo analiza la "reproducción" del discurso pedagógico jurídico dominante de la formación de abogados -calificado como positivista y formalista- en otros ámbitos de enseñanza del derecho. Específicamente, se aborda el caso de la educación cívica en la escuela secundaria, en donde se examinan los modos particulares de expresión de estos rasgos: centralidad del texto normativo y escasa presencia de elementos conceptuales y contextuales. Esta modalidad de enseñanza puede obstaculizar un buen aprendizaje de los contenidos por parte de los estudiantes, en función del tipo de pensamiento y formas de razonamiento propios de la adolescencia. El artículo presenta resultados de una investigación en clases de educación cívica -referidos en particular al tratamiento del tema Constitución Nacional- y concluye con algunas líneas para repensar la enseñanza del derecho en la escuela secundaria. application/pdf 1667-4154 (impreso) 2422-7153 (en linea) http://www.derecho.uba.ar/publicaciones/rev_academia/revistas/28/el-discurso-pedagogico-juridico-en-la-escuela-secundaria.pdf Codigo educativo Derecho Enseñanza Escuela secundaria Educacion civica Eduacion secundaria Metodos pedagogicos Discurso juridico Constitucion Nacional Enseñanza del derecho Educational code Law Teaching High school Civics spa Universidad de Buenos Aires. Facultad de Derecho. Departamento de Publicaciones info:eu-repo/semantics/openAccess https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/ar/ Academia, a. 14, no. 28 (Jul.-Dic.) El discurso pedagógico jurídico en la escuela secundaria info:eu-repo/semantics/article info:ar-repo/semantics/artículo info:eu-repo/semantics/publishedVersion http://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=academia&cl=CL1&d=HWA_3322 http://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/collect/academia/index/assoc/HWA_3322.dir/3322.PDF |
institution |
Universidad de Buenos Aires |
institution_str |
I-28 |
repository_str |
R-145 |
collection |
Repositorio Digital de la Universidad de Buenos Aires (UBA) |
language |
Español |
orig_language_str_mv |
spa |
topic |
Codigo educativo Derecho Enseñanza Escuela secundaria Educacion civica Eduacion secundaria Metodos pedagogicos Discurso juridico Constitucion Nacional Enseñanza del derecho Educational code Law Teaching High school Civics |
spellingShingle |
Codigo educativo Derecho Enseñanza Escuela secundaria Educacion civica Eduacion secundaria Metodos pedagogicos Discurso juridico Constitucion Nacional Enseñanza del derecho Educational code Law Teaching High school Civics Fairstein, Gabriela A. El discurso pedagógico jurídico en la escuela secundaria |
topic_facet |
Codigo educativo Derecho Enseñanza Escuela secundaria Educacion civica Eduacion secundaria Metodos pedagogicos Discurso juridico Constitucion Nacional Enseñanza del derecho Educational code Law Teaching High school Civics |
description |
This article analyzes the "reproduction" of the dominant pedagogical discourse in lawyers' training -considered as formalist and positivist- in other areas of legal education. Specifically, the case of civic education in high school is addressed, where the particular modes of expression of these traits are examined: centrality of the regulatory text and scarcity of conceptual and contextual elements. This type of teaching can hinder a good learning content by students, because of the type of thinking and ways of reasoning of adolescence. This article shows results of research in civics classes -in particular the treatment of the subject of the National Constitution- and concludes with some lines to rethink legal education in high school. |
format |
Artículo Artículo publishedVersion |
author |
Fairstein, Gabriela A. |
author_facet |
Fairstein, Gabriela A. |
author_sort |
Fairstein, Gabriela A. |
title |
El discurso pedagógico jurídico en la escuela secundaria |
title_short |
El discurso pedagógico jurídico en la escuela secundaria |
title_full |
El discurso pedagógico jurídico en la escuela secundaria |
title_fullStr |
El discurso pedagógico jurídico en la escuela secundaria |
title_full_unstemmed |
El discurso pedagógico jurídico en la escuela secundaria |
title_sort |
el discurso pedagógico jurídico en la escuela secundaria |
publisher |
Universidad de Buenos Aires. Facultad de Derecho. Departamento de Publicaciones |
publishDate |
2016 |
url |
http://www.derecho.uba.ar/publicaciones/rev_academia/revistas/28/el-discurso-pedagogico-juridico-en-la-escuela-secundaria.pdf http://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=academia&cl=CL1&d=HWA_3322 http://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/collect/academia/index/assoc/HWA_3322.dir/3322.PDF |
work_keys_str_mv |
AT fairsteingabrielaa eldiscursopedagogicojuridicoenlaescuelasecundaria |
_version_ |
1766024889851969536 |