Derechos y ritos : iniciación y performatividad en el derecho y la educación jurídica

This essay is about how language functions in law, and how prospective legal agents -young lawyers, law students- are initiated into a complex linguistic culture through various modes of instruction. Thus it confronts two approaches to legal education: one, which cuts across both lay and certain &qu...

Descripción completa

Guardado en:
Detalles Bibliográficos
Autor principal: Yovel, Jonathan
Otros Autores: Pezzeta, Silvina, trad.
Formato: Artículo publishedVersion
Lenguaje:Español
Publicado: Universidad de Buenos Aires. Facultad de Derecho. Departamento de Publicaciones 2016
Materias:
Acceso en línea:http://www.derecho.uba.ar/publicaciones/rev_academia/revistas/28/derechos-y-ritos-iniciacion-lenguaje-y-performatividad-en-el-derecho-y-la-educacion-juridica.pdf
http://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=academia&cl=CL1&d=HWA_3320
http://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/collect/academia/index/assoc/HWA_3320.dir/3320.PDF
Aporte de:
id I28-R145-HWA_3320
record_format dspace
institution Universidad de Buenos Aires
institution_str I-28
repository_str R-145
collection Repositorio Digital de la Universidad de Buenos Aires (UBA)
language Español
orig_language_str_mv spa
topic Lenguaje
Educacion legal
Metodo juridico
Performatividad
Lenguaje juridico
Filosofia del derecho
Estudiantes de derecho
Enseñanza del derecho
Discurso juridico
Language
Legal education
Performativity
spellingShingle Lenguaje
Educacion legal
Metodo juridico
Performatividad
Lenguaje juridico
Filosofia del derecho
Estudiantes de derecho
Enseñanza del derecho
Discurso juridico
Language
Legal education
Performativity
Yovel, Jonathan
Derechos y ritos : iniciación y performatividad en el derecho y la educación jurídica
topic_facet Lenguaje
Educacion legal
Metodo juridico
Performatividad
Lenguaje juridico
Filosofia del derecho
Estudiantes de derecho
Enseñanza del derecho
Discurso juridico
Language
Legal education
Performativity
description This essay is about how language functions in law, and how prospective legal agents -young lawyers, law students- are initiated into a complex linguistic culture through various modes of instruction. Thus it confronts two approaches to legal education: one, which cuts across both lay and certain "professional" approaches to legal instruction, approaches law as a discipline, a body of knowledge to be mustered and mastered in the form of rules, precedents, policy arguments and the like. The other approaches legal practice and instruction as a complex linguistic culture, where the forms enumerated, rather than the "essence" of law, are offered as profitable to master because they tend to constitute the culture of communication of legal discourse, on top of being the kind of argumentation that is generally triumphant in the legal institutional context. However, before attempting to draw pedagogical insights, the bulk of this essay studies how notions of language use apply to legal performance. There are various ways to attempt such a study; the one employed here works through a nontechnical survey of some major approaches in the philosophy of language. Language springs from culture, practice and their historical dimensions, while law and legal instruction, ever since Hellenic times, were seen as paradigmatic contexts for the application and study of social language. Thus, the present inquiry will attempt to address the relations between language and action as a history of ideas centered on the following questions: What, as lawyers and speakers, do we do with words? What are the modes of language used in legal argumentation (and in litigation in particular)? How do we train and initiate prospective lawyers into a linguistic culture and ideology that underlie these questions? With no claim to exhaustiveness, this essay proposes to delineate, trace and reconstruct the main features of three interacting language functions significant in legal practice and theory: rhetoric, representationalism and performativity.
author2 Pezzeta, Silvina, trad.
author_facet Pezzeta, Silvina, trad.
Yovel, Jonathan
format Artículo
Artículo
publishedVersion
author Yovel, Jonathan
author_sort Yovel, Jonathan
title Derechos y ritos : iniciación y performatividad en el derecho y la educación jurídica
title_short Derechos y ritos : iniciación y performatividad en el derecho y la educación jurídica
title_full Derechos y ritos : iniciación y performatividad en el derecho y la educación jurídica
title_fullStr Derechos y ritos : iniciación y performatividad en el derecho y la educación jurídica
title_full_unstemmed Derechos y ritos : iniciación y performatividad en el derecho y la educación jurídica
title_sort derechos y ritos : iniciación y performatividad en el derecho y la educación jurídica
publisher Universidad de Buenos Aires. Facultad de Derecho. Departamento de Publicaciones
publishDate 2016
url http://www.derecho.uba.ar/publicaciones/rev_academia/revistas/28/derechos-y-ritos-iniciacion-lenguaje-y-performatividad-en-el-derecho-y-la-educacion-juridica.pdf
http://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=academia&cl=CL1&d=HWA_3320
http://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/collect/academia/index/assoc/HWA_3320.dir/3320.PDF
work_keys_str_mv AT yoveljonathan derechosyritosiniciacionyperformatividadenelderechoylaeducacionjuridica
_version_ 1766024889415761920
spelling I28-R145-HWA_33202020-09-22 This essay is about how language functions in law, and how prospective legal agents -young lawyers, law students- are initiated into a complex linguistic culture through various modes of instruction. Thus it confronts two approaches to legal education: one, which cuts across both lay and certain "professional" approaches to legal instruction, approaches law as a discipline, a body of knowledge to be mustered and mastered in the form of rules, precedents, policy arguments and the like. The other approaches legal practice and instruction as a complex linguistic culture, where the forms enumerated, rather than the "essence" of law, are offered as profitable to master because they tend to constitute the culture of communication of legal discourse, on top of being the kind of argumentation that is generally triumphant in the legal institutional context. However, before attempting to draw pedagogical insights, the bulk of this essay studies how notions of language use apply to legal performance. There are various ways to attempt such a study; the one employed here works through a nontechnical survey of some major approaches in the philosophy of language. Language springs from culture, practice and their historical dimensions, while law and legal instruction, ever since Hellenic times, were seen as paradigmatic contexts for the application and study of social language. Thus, the present inquiry will attempt to address the relations between language and action as a history of ideas centered on the following questions: What, as lawyers and speakers, do we do with words? What are the modes of language used in legal argumentation (and in litigation in particular)? How do we train and initiate prospective lawyers into a linguistic culture and ideology that underlie these questions? With no claim to exhaustiveness, this essay proposes to delineate, trace and reconstruct the main features of three interacting language functions significant in legal practice and theory: rhetoric, representationalism and performativity. Fil: Yovel, Jonathan. Universidad de Haifa. Facultad de Derecho. Haifa, Israel Fil: Yovel, Jonathan. Universidad de Brooklyn. Escuela de Derecho. New York, Estados Unidos Pezzeta, Silvina, trad. Yovel, Jonathan 2016 "Porciones de este estudio aparecen en Jonathan Yovel, "In the beginning was the Word: paradigms of language and normativity in law, philosophy, and theology", en 5 Mountbatten J. Legal Stud. 5(2001). Trad. a cargo de Silvina Pezzetta. -- Este ensayo es acerca de cómo funciona el lenguaje en el derecho y sobre cómo los futuros agentes legales -jóvenes abogados, estudiantes de derecho- son iniciados en una compleja cultura lingüística a través de varios modelos de instrucción que son, casi siempre, no transparentes respecto de la ideología lingüística sobre la que se apoyan. Así, confrontaré dos formas de aproximarse a la educación legal: una que aparece tanto entre los legos como entre ciertas caracterizaciones "profesionales" de la instrucción legal, aproximaciones que consideran al derecho como una disciplina, un cuerpo de conocimientos que debe ser reunido y dominado en forma de reglas, precedentes, argumentos de políticas públicas y similares. La otra se aproxima a la práctica y la instrucción legal como a una compleja cultura lingüística, en la que las formas enumeradas, antes que la "esencia" del derecho, son ofrecidas como lo que conviene dominar porque tienden a constituir la cultura de la comunicación del discurso jurídico, la forma de argumentar que generalmente triunfa en el contexto institucional legal. Sin embargo, antes de intentar hacer un análisis de los efectos pedagógicos, el núcleo de este ensayo estudiará cómo las nociones del uso del lenguaje se aplican a la performance legal. Por ello, el presente trabajo se dirige a las relaciones entre el lenguaje y la acción como una historia de las ideas centradas en las siguientes cuestiones: ¿qué hacemos, como abogados y hablantes, con las palabras? ¿Cuáles son los modos del lenguaje usado en la argumentación legal (y en el litigio en particular)? ¿Cómo entrenamos e iniciamos a los futuros abogados en una cultura lingüística y en la ideología que sostiene estas preguntas? Sin reclamar la exhaustividad, este ensayo se propone delinear, revisar y reconstruir las principales características de tres funciones interactuantes del lenguaje que son significativas para la práctica y la teoría legales: retórica, representativa y performativa. application/pdf 1667-4154 (impreso) 2422-7153 (en linea) http://www.derecho.uba.ar/publicaciones/rev_academia/revistas/28/derechos-y-ritos-iniciacion-lenguaje-y-performatividad-en-el-derecho-y-la-educacion-juridica.pdf Lenguaje Educacion legal Metodo juridico Performatividad Lenguaje juridico Filosofia del derecho Estudiantes de derecho Enseñanza del derecho Discurso juridico Language Legal education Performativity spa Universidad de Buenos Aires. Facultad de Derecho. Departamento de Publicaciones info:eu-repo/semantics/openAccess https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/ar/ Academia, a. 14, no. 28 (Jul.-Dic.) Derechos y ritos : iniciación y performatividad en el derecho y la educación jurídica info:eu-repo/semantics/article info:ar-repo/semantics/artículo info:eu-repo/semantics/publishedVersion http://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=academia&cl=CL1&d=HWA_3320 http://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/collect/academia/index/assoc/HWA_3320.dir/3320.PDF