La crisis del llamado "Legal Writing" y la renovación de la enseñanza de la escritura en las facultades de derecho argentinas

In this article, the authors analyze the current status of legal writing as a university course within the training program for lawyers in Anglo-American schools, with special focus on its crisis. They propose an alternative approach to teaching language to law students through classic literature wo...

Descripción completa

Guardado en:
Detalles Bibliográficos
Autores principales: Legarre, Santiago, Vitetta, Mariano
Formato: Artículo publishedVersion
Lenguaje:Español
Publicado: Universidad de Buenos Aires. Facultad de Derecho. Departamento de Publicaciones 2016
Materias:
Acceso en línea:http://revistas.derecho.uba.ar/index.php/academia/article/view/520/465
http://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=academia&cl=CL1&d=HWA_3318
https://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/collect/academia/index/assoc/HWA_3318.dir/3318.PDF
Aporte de:
id I28-R145-HWA_3318
record_format dspace
spelling I28-R145-HWA_33182025-08-21 In this article, the authors analyze the current status of legal writing as a university course within the training program for lawyers in Anglo-American schools, with special focus on its crisis. They propose an alternative approach to teaching language to law students through classic literature works and the study of Spanish spelling rules based on the works of the Spanish Royal Academy. Tutorials in small groups to monitor the progress made by students are another important element of the proposal. Mention is also made of the efforts to simplify legal language, especially Plain English, and the incorporation thereof into university courses.\n Fil: Legarre, Santiago. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Derecho. Buenos Aires, Argentina Fil: Legarre, Santiago. CONICET. Buenos Aires, Argentina Fil: Vitetta, Mariano. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Derecho. Buenos Aires, Argentina Estados Unidos Argentina Legarre, Santiago Vitetta, Mariano 2016 En este artículo, los autores analizan la actualidad del "legal writing" como materia universitaria en la formación de abogados en facultades angloamericanas, con especial énfasis en su crisis, y proponen un método alternativo de abordaje de la enseñanza de la escritura para alumnos de derecho. Este método novedoso se apoya en la lectura de novelas clásicas y el estudio de la ortografía española a partir de la obra de la Real Academia Española, con la adición de tutorías en grupos pequeños para seguir de cerca el avance de los estudiantes. También se mencionan los intentos de simplificación del lenguaje jurídico, especialmente el Plain English, y su incorporación en la enseñanza universitaria. application/pdf 1667-4154 (impreso) 2422-7153 (en linea) http://revistas.derecho.uba.ar/index.php/academia/article/view/520/465 Escritura Tutorias Lenguaje juridico Alumnos de derecho Docentes de derecho Metodos de enseñanza Ingles sencillo Formacion profesional Enseñanza superior Enseñanza del derecho Universidades Legal writing Plain english Universities Legal Language Law students Law teachers Teaching methods Simple English Vocational training Higher education Legal Teaching spa Universidad de Buenos Aires. Facultad de Derecho. Departamento de Publicaciones info:eu-repo/semantics/openAccess https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/ar/ Academia, a. 14, no. 28 (Jul.-Dic.) La crisis del llamado "Legal Writing" y la renovación de la enseñanza de la escritura en las facultades de derecho argentinas The crisis of "legal writing" and the renewal of teaching writingin Argentine law schools info:eu-repo/semantics/article info:ar-repo/semantics/artículo info:eu-repo/semantics/publishedVersion http://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=academia&cl=CL1&d=HWA_3318 https://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/collect/academia/index/assoc/HWA_3318.dir/3318.PDF
institution Universidad de Buenos Aires
institution_str I-28
repository_str R-145
collection Repositorio Digital de la Universidad de Buenos Aires (UBA)
language Español
orig_language_str_mv spa
topic Escritura
Tutorias
Lenguaje juridico
Alumnos de derecho
Docentes de derecho
Metodos de enseñanza
Ingles sencillo
Formacion profesional
Enseñanza superior
Enseñanza del derecho
Universidades
Legal writing
Plain english
Universities
Legal Language
Law students
Law teachers
Teaching methods
Simple English
Vocational training
Higher education
Legal Teaching
spellingShingle Escritura
Tutorias
Lenguaje juridico
Alumnos de derecho
Docentes de derecho
Metodos de enseñanza
Ingles sencillo
Formacion profesional
Enseñanza superior
Enseñanza del derecho
Universidades
Legal writing
Plain english
Universities
Legal Language
Law students
Law teachers
Teaching methods
Simple English
Vocational training
Higher education
Legal Teaching
Legarre, Santiago
Vitetta, Mariano
La crisis del llamado "Legal Writing" y la renovación de la enseñanza de la escritura en las facultades de derecho argentinas
topic_facet Escritura
Tutorias
Lenguaje juridico
Alumnos de derecho
Docentes de derecho
Metodos de enseñanza
Ingles sencillo
Formacion profesional
Enseñanza superior
Enseñanza del derecho
Universidades
Legal writing
Plain english
Universities
Legal Language
Law students
Law teachers
Teaching methods
Simple English
Vocational training
Higher education
Legal Teaching
description In this article, the authors analyze the current status of legal writing as a university course within the training program for lawyers in Anglo-American schools, with special focus on its crisis. They propose an alternative approach to teaching language to law students through classic literature works and the study of Spanish spelling rules based on the works of the Spanish Royal Academy. Tutorials in small groups to monitor the progress made by students are another important element of the proposal. Mention is also made of the efforts to simplify legal language, especially Plain English, and the incorporation thereof into university courses.\n
format Artículo
Artículo
publishedVersion
author Legarre, Santiago
Vitetta, Mariano
author_facet Legarre, Santiago
Vitetta, Mariano
author_sort Legarre, Santiago
title La crisis del llamado "Legal Writing" y la renovación de la enseñanza de la escritura en las facultades de derecho argentinas
title_short La crisis del llamado "Legal Writing" y la renovación de la enseñanza de la escritura en las facultades de derecho argentinas
title_full La crisis del llamado "Legal Writing" y la renovación de la enseñanza de la escritura en las facultades de derecho argentinas
title_fullStr La crisis del llamado "Legal Writing" y la renovación de la enseñanza de la escritura en las facultades de derecho argentinas
title_full_unstemmed La crisis del llamado "Legal Writing" y la renovación de la enseñanza de la escritura en las facultades de derecho argentinas
title_sort la crisis del llamado "legal writing" y la renovación de la enseñanza de la escritura en las facultades de derecho argentinas
publisher Universidad de Buenos Aires. Facultad de Derecho. Departamento de Publicaciones
publishDate 2016
url http://revistas.derecho.uba.ar/index.php/academia/article/view/520/465
http://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=academia&cl=CL1&d=HWA_3318
https://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/collect/academia/index/assoc/HWA_3318.dir/3318.PDF
work_keys_str_mv AT legarresantiago lacrisisdelllamadolegalwritingylarenovaciondelaensenanzadelaescrituraenlasfacultadesdederechoargentinas
AT vitettamariano lacrisisdelllamadolegalwritingylarenovaciondelaensenanzadelaescrituraenlasfacultadesdederechoargentinas
AT legarresantiago thecrisisoflegalwritingandtherenewalofteachingwritinginargentinelawschools
AT vitettamariano thecrisisoflegalwritingandtherenewalofteachingwritinginargentinelawschools
_version_ 1843126827860623360