La formación jurídica : una mirada desde una didáctica analítica y reflexiva
This article seeks to share some reflections and proposals for action within the framework of legal training based on an analytical and reflexive didactics (Mastache and Devetac, 2016b). General Didactics is the first subject of the area in the Faculty of Legal Sciences, so it is the first approach...
Guardado en:
| Autores principales: | , |
|---|---|
| Formato: | Artículo publishedVersion |
| Lenguaje: | Español |
| Publicado: |
Universidad de Buenos Aires. Facultad de Derecho. Departamento de Publicaciones
2017
|
| Materias: | |
| Acceso en línea: | http://revistas.derecho.uba.ar/index.php/academia/article/view/473/424 http://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=academia&cl=CL1&d=HWA_3272 https://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/collect/academia/index/assoc/HWA_3272.dir/3272.PDF |
| Aporte de: |
| id |
I28-R145-HWA_3272 |
|---|---|
| record_format |
dspace |
| institution |
Universidad de Buenos Aires |
| institution_str |
I-28 |
| repository_str |
R-145 |
| collection |
Repositorio Digital de la Universidad de Buenos Aires (UBA) |
| language |
Español |
| orig_language_str_mv |
spa |
| topic |
Profesorado en Ciencias Jurídicas Formación Jurídica Didáctica analítica y reflexiva Facultad de Derecho Universidad de Buenos Aires Docentes de derecho Enseñanza del derecho Ciudadanía Formación profesional Estrategias educativas Educacion secundaria Abogados UBA Legal training Teacher training Analytical and reflexive didactic Faculty of Law University of Buenos Aires Law professors Teaching law Citizenship Professional Training Educational Strategies Secondary Education Lawyers UBA |
| spellingShingle |
Profesorado en Ciencias Jurídicas Formación Jurídica Didáctica analítica y reflexiva Facultad de Derecho Universidad de Buenos Aires Docentes de derecho Enseñanza del derecho Ciudadanía Formación profesional Estrategias educativas Educacion secundaria Abogados UBA Legal training Teacher training Analytical and reflexive didactic Faculty of Law University of Buenos Aires Law professors Teaching law Citizenship Professional Training Educational Strategies Secondary Education Lawyers UBA Mastache, Anahí Devetac, Roald La formación jurídica : una mirada desde una didáctica analítica y reflexiva |
| topic_facet |
Profesorado en Ciencias Jurídicas Formación Jurídica Didáctica analítica y reflexiva Facultad de Derecho Universidad de Buenos Aires Docentes de derecho Enseñanza del derecho Ciudadanía Formación profesional Estrategias educativas Educacion secundaria Abogados UBA Legal training Teacher training Analytical and reflexive didactic Faculty of Law University of Buenos Aires Law professors Teaching law Citizenship Professional Training Educational Strategies Secondary Education Lawyers UBA |
| description |
This article seeks to share some reflections and proposals for action within the framework of legal training based on an analytical and reflexive didactics (Mastache and Devetac, 2016b). General Didactics is the first subject of the area in the Faculty of Legal Sciences, so it is the first approach to theories of teaching. Our central purpose is the initial or basic training for the exercise of the professional teaching role at the middle and higher levels in subjects related to both law and citizen education, including the development of the knowledge, skills, abilities and attitudes considered necessary for the exercise of the role. First, we will present our position on training and education in general, and on legal training in particular: the different perspectives on legal sciences (Gordon, 2004; Witker, 1987), on curricular proposals for the training of professionals (Casey, 2014, Zaikoski, 2015) and on teaching and assessment in these spaces (Abdelnour Granado, 2014). We will try to interpellate (theoretically and practically) the main didactic categories thinking about the competencies required for teaching in the legal sciences. We hope to contribute to the debate on legal training and its didactic approaches. |
| format |
Artículo Artículo publishedVersion |
| author |
Mastache, Anahí Devetac, Roald |
| author_facet |
Mastache, Anahí Devetac, Roald |
| author_sort |
Mastache, Anahí |
| title |
La formación jurídica : una mirada desde una didáctica analítica y reflexiva |
| title_short |
La formación jurídica : una mirada desde una didáctica analítica y reflexiva |
| title_full |
La formación jurídica : una mirada desde una didáctica analítica y reflexiva |
| title_fullStr |
La formación jurídica : una mirada desde una didáctica analítica y reflexiva |
| title_full_unstemmed |
La formación jurídica : una mirada desde una didáctica analítica y reflexiva |
| title_sort |
la formación jurídica : una mirada desde una didáctica analítica y reflexiva |
| publisher |
Universidad de Buenos Aires. Facultad de Derecho. Departamento de Publicaciones |
| publishDate |
2017 |
| url |
http://revistas.derecho.uba.ar/index.php/academia/article/view/473/424 http://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=academia&cl=CL1&d=HWA_3272 https://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/collect/academia/index/assoc/HWA_3272.dir/3272.PDF |
| work_keys_str_mv |
AT mastacheanahi laformacionjuridicaunamiradadesdeunadidacticaanaliticayreflexiva AT devetacroald laformacionjuridicaunamiradadesdeunadidacticaanaliticayreflexiva AT mastacheanahi legaltrainingalookfromananalyticalandreflexivedidactic AT devetacroald legaltrainingalookfromananalyticalandreflexivedidactic |
| _version_ |
1840330233158303744 |
| spelling |
I28-R145-HWA_32722025-08-08 This article seeks to share some reflections and proposals for action within the framework of legal training based on an analytical and reflexive didactics (Mastache and Devetac, 2016b). General Didactics is the first subject of the area in the Faculty of Legal Sciences, so it is the first approach to theories of teaching. Our central purpose is the initial or basic training for the exercise of the professional teaching role at the middle and higher levels in subjects related to both law and citizen education, including the development of the knowledge, skills, abilities and attitudes considered necessary for the exercise of the role. First, we will present our position on training and education in general, and on legal training in particular: the different perspectives on legal sciences (Gordon, 2004; Witker, 1987), on curricular proposals for the training of professionals (Casey, 2014, Zaikoski, 2015) and on teaching and assessment in these spaces (Abdelnour Granado, 2014). We will try to interpellate (theoretically and practically) the main didactic categories thinking about the competencies required for teaching in the legal sciences. We hope to contribute to the debate on legal training and its didactic approaches. Fil: Mastache, Anahí. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Derecho. Cátedra Didáctica General. Buenos Aires, Argentina Fil: Devetac, Roald. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Derecho. Cátedra Didáctica General. Buenos Aires, Argentina Argentina Mastache, Anahí Devetac, Roald 2017 Este artículo busca compartir algunas reflexiones y propuestas para la acción en el marco de una formación jurídica basada en una didáctica analítica y reflexiva (Mastache y Devetac, 2016b). Didáctica General es la primera asignatura del área en el Profesorado en Ciencias Jurídicas, por lo cual constituye el primer acercamiento a las teorías de la enseñanza. Nuestro propósito central es la formación inicial o de base para el ejercicio del rol profesional docente en el nivel medio y superior en asignaturas vinculadas tanto al derecho como a la formación ciudadana, incluyendo el desarrollo de los conocimientos, habilidades, capacidades y actitudes considerados necesarios para el ejercicio del rol. En primer término, presentaremos nuestra postura sobre la formación y la enseñanza en general, y sobre la formación jurídica en particular: las distintas perspectivas sobre las ciencias jurídicas (Gordon, 2004; Witker, 1987), sobre las propuestas curriculares para la formación de profesionales del derecho (Casey, 2014; Zaikoski, 2015) y sobre la enseñanza y la evaluación en dichos espacios (Abdelnour Granado, 2014). Intentaremos interpelar (teórica y prácticamente) las principales categorías didácticas pensando en las competencias requeridas para la docencia en ciencias jurídicas. Esperamos contribuir al debate sobre la formación jurídica y sus enfoques didácticos. application/msword 1667-4154 (impreso) 2422-7153 (en linea) http://revistas.derecho.uba.ar/index.php/academia/article/view/473/424 Profesorado en Ciencias Jurídicas Formación Jurídica Didáctica analítica y reflexiva Facultad de Derecho Universidad de Buenos Aires Docentes de derecho Enseñanza del derecho Ciudadanía Formación profesional Estrategias educativas Educacion secundaria Abogados UBA Legal training Teacher training Analytical and reflexive didactic Faculty of Law University of Buenos Aires Law professors Teaching law Citizenship Professional Training Educational Strategies Secondary Education Lawyers UBA spa Universidad de Buenos Aires. Facultad de Derecho. Departamento de Publicaciones info:eu-repo/semantics/openAccess https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/ar/ Academia, a. 15, no. 30 (Jul.-Dic.) La formación jurídica : una mirada desde una didáctica analítica y reflexiva Legal training: a look from an analytical and reflexive didactic info:eu-repo/semantics/article info:ar-repo/semantics/artículo info:eu-repo/semantics/publishedVersion http://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=academia&cl=CL1&d=HWA_3272 https://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/collect/academia/index/assoc/HWA_3272.dir/3272.PDF |