¿Qué significa enseñar en un máster? : experiencias sobre docencia y aprendizaje

The purpose of this technical note is to offer a reflection on the teaching activity at a level of mastery -master- oriented to the practice of law. It is based on the conviction that teaching must be aimed at acquiring knowledge and skills of the legal profession. Moreover, these knowledge and skil...

Descripción completa

Guardado en:
Detalles Bibliográficos
Autor principal: Sánchez-Ostiz, Pablo
Formato: Artículo publishedVersion
Lenguaje:Español
Publicado: Universidad de Buenos Aires. Facultad de Derecho. Departamento de Publicaciones 2018
Materias:
Acceso en línea:http://revistas.derecho.uba.ar/index.php/academia/article/view/452/404
http://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=academia&cl=CL1&d=HWA_3252
https://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/collect/academia/index/assoc/HWA_3252.dir/3252.PDF
Aporte de:
id I28-R145-HWA_3252
record_format dspace
spelling I28-R145-HWA_32522025-07-08 The purpose of this technical note is to offer a reflection on the teaching activity at a level of mastery -master- oriented to the practice of law. It is based on the conviction that teaching must be aimed at acquiring knowledge and skills of the legal profession. Moreover, these knowledge and skills can be acquired in many different ways, not only in class or alone. The intention is to leave the traditional approach behind, in which the teacher is the protagonist of the class, someone who speaks to the audience but generally ends up talking to themselves. A teacher that is in front of students who attend classes only because of feeling under the pressure of different control techniques, such as exams or calling the roll. What is being proposed instead is to move towards a model of a teacher who teaches making the student the protagonist. The students are not just students, they are learning, and the teacher is more than a reader, they are mentors, experts. This presentation begins with a brief description of the usual method (I.), its advantages and disadvantages. It then proposes another model, centered on the teacher (II.), which translates into a series of actions in the classroom (III.) to organize the way of teaching. Finally, a brief list of bibliography and useful resources are collected, some of which have been provided to the attendees in advance. Fil: Sánchez-Ostiz, Pablo. Universidad de Navarra. Facultad de Derecho. Cátedra Derecho Penal. Navarra, España Jurisdiccion internacional Sánchez-Ostiz, Pablo 2018 El objeto de esta nota técnica es ofrecer una reflexión sobre la actividad docente en un nivel propio de maestría -máster- orientado a la práctica del Derecho. Se parte del convencimiento de que la docencia ha de estar orientada a la adquisición de conocimientos y habilidades propias de la profesión del jurista. A la vez, que esas competencias y habilidades pueden adquirirse de muy variados modos: no sólo en la clase, ni tampoco en solitario. Es más, se trata de romper el esquema mental del modelo de clase con profesor protagonista (que habla para el público, aunque a menudo para sí mismo) frente a un alumnado pasivo (que asiste bajo la presión de diversas técnicas de control como el examen o pasar lista). Se propone en cambio transitar hacia un modelo de profesor que enseña haciendo que el alumno sea protagonista de su aprendizaje: no son ya alumnos sino estudiantes (d'Ors), y el profesor no es tanto un lector, cuanto un mentor: a fin de cuentas, un maestro. Esta exposición comienza con una somera descripción del método habitual (I.), sus ventajas e inconvenientes. Pasa luego a proponer otro modelo, centrado en el maestro (II.), que se traduce en una serie de acciones en el aula (III.) para organizar la docencia. Al final se recoge una somera relación de bibliografía y recursos de utilidad, algunos de los cuales se han facilitado a los asistentes con antelación. application/pdf 1667-4154 (impreso) 2422-7153 (en linea) http://revistas.derecho.uba.ar/index.php/academia/article/view/452/404 Docencia Aprendizaje Maestría Docentes de derecho Enseñanza profesional Competencias profesionales Abogados Universidades Métodos de enseñanza Pedagogía Teaching Learning Masters degress Professional Education Professional Competencies Lawyers Universities Teaching methods Pedagogy Law teachers spa Universidad de Buenos Aires. Facultad de Derecho. Departamento de Publicaciones info:eu-repo/semantics/openAccess https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/ar/ Academia, a. 16, no. 32 (Jul.-Dic.) ¿Qué significa enseñar en un máster? : experiencias sobre docencia y aprendizaje What does teaching in a Master mean? Teaching and learning experiences info:eu-repo/semantics/article info:ar-repo/semantics/artículo info:eu-repo/semantics/publishedVersion http://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=academia&cl=CL1&d=HWA_3252 https://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/collect/academia/index/assoc/HWA_3252.dir/3252.PDF
institution Universidad de Buenos Aires
institution_str I-28
repository_str R-145
collection Repositorio Digital de la Universidad de Buenos Aires (UBA)
language Español
orig_language_str_mv spa
topic Docencia
Aprendizaje
Maestría
Docentes de derecho
Enseñanza profesional
Competencias profesionales
Abogados
Universidades
Métodos de enseñanza
Pedagogía
Teaching
Learning
Masters degress
Professional Education
Professional Competencies
Lawyers
Universities
Teaching methods
Pedagogy
Law teachers
spellingShingle Docencia
Aprendizaje
Maestría
Docentes de derecho
Enseñanza profesional
Competencias profesionales
Abogados
Universidades
Métodos de enseñanza
Pedagogía
Teaching
Learning
Masters degress
Professional Education
Professional Competencies
Lawyers
Universities
Teaching methods
Pedagogy
Law teachers
Sánchez-Ostiz, Pablo
¿Qué significa enseñar en un máster? : experiencias sobre docencia y aprendizaje
topic_facet Docencia
Aprendizaje
Maestría
Docentes de derecho
Enseñanza profesional
Competencias profesionales
Abogados
Universidades
Métodos de enseñanza
Pedagogía
Teaching
Learning
Masters degress
Professional Education
Professional Competencies
Lawyers
Universities
Teaching methods
Pedagogy
Law teachers
description The purpose of this technical note is to offer a reflection on the teaching activity at a level of mastery -master- oriented to the practice of law. It is based on the conviction that teaching must be aimed at acquiring knowledge and skills of the legal profession. Moreover, these knowledge and skills can be acquired in many different ways, not only in class or alone. The intention is to leave the traditional approach behind, in which the teacher is the protagonist of the class, someone who speaks to the audience but generally ends up talking to themselves. A teacher that is in front of students who attend classes only because of feeling under the pressure of different control techniques, such as exams or calling the roll. What is being proposed instead is to move towards a model of a teacher who teaches making the student the protagonist. The students are not just students, they are learning, and the teacher is more than a reader, they are mentors, experts. This presentation begins with a brief description of the usual method (I.), its advantages and disadvantages. It then proposes another model, centered on the teacher (II.), which translates into a series of actions in the classroom (III.) to organize the way of teaching. Finally, a brief list of bibliography and useful resources are collected, some of which have been provided to the attendees in advance.
format Artículo
Artículo
publishedVersion
author Sánchez-Ostiz, Pablo
author_facet Sánchez-Ostiz, Pablo
author_sort Sánchez-Ostiz, Pablo
title ¿Qué significa enseñar en un máster? : experiencias sobre docencia y aprendizaje
title_short ¿Qué significa enseñar en un máster? : experiencias sobre docencia y aprendizaje
title_full ¿Qué significa enseñar en un máster? : experiencias sobre docencia y aprendizaje
title_fullStr ¿Qué significa enseñar en un máster? : experiencias sobre docencia y aprendizaje
title_full_unstemmed ¿Qué significa enseñar en un máster? : experiencias sobre docencia y aprendizaje
title_sort ¿qué significa enseñar en un máster? : experiencias sobre docencia y aprendizaje
publisher Universidad de Buenos Aires. Facultad de Derecho. Departamento de Publicaciones
publishDate 2018
url http://revistas.derecho.uba.ar/index.php/academia/article/view/452/404
http://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=academia&cl=CL1&d=HWA_3252
https://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/collect/academia/index/assoc/HWA_3252.dir/3252.PDF
work_keys_str_mv AT sanchezostizpablo quesignificaensenarenunmasterexperienciassobredocenciayaprendizaje
AT sanchezostizpablo whatdoesteachinginamastermeanteachingandlearningexperiences
_version_ 1840330262515286016