Funcionalismo alemán o sobre la ética penal (ensayo interdisciplinario)
This essay aims to develop itself using a different methodology to the traditional academic format -may these be articles or manuals-, making use of a very valuable pedagogic resource which is not taken into account: Literature -as a transmission tool-, going further into new educational policies th...
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Formato: | Artículo publishedVersion |
Lenguaje: | Español |
Publicado: |
Universidad de Buenos Aires. Facultad de Derecho. Departamento de Publicaciones
2016
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I28-R145-HWA_29472019-08-31 This essay aims to develop itself using a different methodology to the traditional academic format -may these be articles or manuals-, making use of a very valuable pedagogic resource which is not taken into account: Literature -as a transmission tool-, going further into new educational policies that handles, not only its contents, but the way in which knowledge is transmitted. As regard to the substantive issue, the purpose is to investigate one of the main philosophical current in terms of the theory of punishment: -German idealism philosophy-. Highlighting some interpretational variables that have been given about the Hegelian theory (which has always been pointed out as retributive/absolute by criminal law), the idea is to refute its so called absolute character and, simultaneously, show the symbolic-functional weight that Hegel prints on his theory, turning away from the Kantian retributive justice and approximating to a theory with a strong symbolic component as it is the positive general prevention. Fil: Lamas, Felipe. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Derecho. Departamento de Derecho Penal y Criminología. Buenos Aires, Argentina Jurisdicción internacional Lamas, Felipe 2016 El presente trabajo se desarrolla mediante una metodología distinta a la utilizada en los formatos académicos tradicionales -sean artículos, manuales o tratados-; se vale de un recurso pedagógico que, prácticamente, no es tenido en cuenta: la literatura -como herramienta de transmisión-, buscando profundizar en enfoques educativos que se encarguen no solo de los contenidos, sino, a la vez, de cómo transmitirlos. En cuanto a la temática de fondo, el objetivo es investigar una de las corrientes filosóficas más trascendentes en cuanto a la teoría de la pena: la filosofía del idealismo alemán. Señalando algunas variables interpretativas que se han dado sobre la teoría hegeliana (la cual desde siempre fue señalada como retributiva/absoluta por la dogmática penal), la idea es poner en jaque ese pretenso carácter absoluto, y, a la vez, mostrar la gran carga simbólica-funcional que Hegel imprime en su teoría, la cual se aleja de la retribución kantiana para aproximarse a una teoría de profundo carácter simbólico como es la prevención general positiva. application/pdf 2314-0186 (impreso) 2314-0194 (en l?nea) http://www.derecho.uba.ar/publicaciones/pensar-en-derecho/revistas/9/funcionalismo-aleman-o-sobre-la-etica-penal.pdf Filosofía del idelismo alemán Dogmática penal Literatura jurídica Interdisciplinariedad metodológica Teoría de la pena Modelo Kantiano Perspectiva histórica Modelo Hegeliano Prevención general positiva Ficción Philosophy of german idealism Criminal dogmatic Legal literature Interdisciplinary methodology Theory of punishment Kantian approach Historical perspective Positive general prevention Hegelian approach spa Universidad de Buenos Aires. Facultad de Derecho. Departamento de Publicaciones info:eu-repo/semantics/openAccess https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/ar/ Pensar en Derecho, a. 5, no. 9 Funcionalismo alemán o sobre la ética penal (ensayo interdisciplinario) info:eu-repo/semantics/article info:ar-repo/semantics/artículo info:eu-repo/semantics/publishedVersion http://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=pensar&cl=CL1&d=HWA_2947 http://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/collect/pensar/index/assoc/HWA_2947.dir/2947.PDF |
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This essay aims to develop itself using a different methodology to the traditional academic format -may these be articles or manuals-, making use of a very valuable pedagogic resource which is not taken into account: Literature -as a transmission tool-, going further into new educational policies that handles, not only its contents, but the way in which knowledge is transmitted. As regard to the substantive issue, the purpose is to investigate one of the main philosophical current in terms of the theory of punishment: -German idealism philosophy-. Highlighting some interpretational variables that have been given about the Hegelian theory (which has always been pointed out as retributive/absolute by criminal law), the idea is to refute its so called absolute character and, simultaneously, show the symbolic-functional weight that Hegel prints on his theory, turning away from the Kantian retributive justice and approximating to a theory with a strong symbolic component as it is the positive general prevention. |
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