El nuevo teatro cordobés y el niño como espectador activo
In the sixties, the critics recognize the emergence of a "new cordovan theater." As part of this renovation, theatre "for children" carried out by cordovan artists raises aesthetic ruptures and ideological postulates in accordance with the political events that shake Argentina an...
Guardado en:
| Autor principal: | |
|---|---|
| Formato: | Artículo publishedVersion |
| Lenguaje: | Español |
| Publicado: |
Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires
2010
|
| Materias: | |
| Acceso en línea: | https://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/telondefondo/article/view/9276 https://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=telonde&d=9276_oai |
| Aporte de: |
| id |
I28-R145-9276_oai |
|---|---|
| record_format |
dspace |
| spelling |
I28-R145-9276_oai2025-11-17 Fobbio, Laura Fobbio, Laura 2010-07-01 In the sixties, the critics recognize the emergence of a "new cordovan theater." As part of this renovation, theatre "for children" carried out by cordovan artists raises aesthetic ruptures and ideological postulates in accordance with the political events that shake Argentina and the world at the end of the '60s and along the '70s. Beyond the specificity of each group, theatre performance "for children" share the experience of its makers in the National University of Cordoba, the horizontal and interdisciplinary approach as a work methodology, the respectful treatment of the active child-spectator, the free play as a way of communication, the theater as a possibility to change reality, the exile, among others. En la década del sesenta la crítica reconoce el surgimiento de un "nuevo teatro cordobés". En el marco de esta renovación, el teatro para niños realizado por hacedores cordobeses plantea rupturas estéticas y postulados ideológicos en consonancia con los sucesos políticos que sacuden Argentina y el mundo a fines de los '60 y durante los '70. Más allá de la especificidad de cada grupo, los espectáculos teatrales para niños comparten el paso de sus hacedores por la Universidad Nacional de Córdoba, la horizontalidad y la interdisciplinariedad como metodología de trabajo, el tratamiento respetuoso del niño-espectador activo, el juego libre como comunicación, el teatro como posibilidad para transformar la realidad, el exilio, entre otros. application/pdf https://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/telondefondo/article/view/9276 10.34096/tdf.n11.9276 spa Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires https://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/telondefondo/article/view/9276/8043 telondefondo. Revista de Teoría y Crítica Teatral; Núm. 11 (2010); 1-25 1669-6301 Córdoba exile free play theatre for children social transformation teatro para niños Córdoba exilio juego libre transformación social El nuevo teatro cordobés y el niño como espectador activo El nuevo teatro cordobés y el niño como espectador activo info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion https://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=telonde&d=9276_oai |
| institution |
Universidad de Buenos Aires |
| institution_str |
I-28 |
| repository_str |
R-145 |
| collection |
Repositorio Digital de la Universidad de Buenos Aires (UBA) |
| language |
Español |
| orig_language_str_mv |
spa |
| topic |
Córdoba exile free play theatre for children social transformation teatro para niños Córdoba exilio juego libre transformación social |
| spellingShingle |
Córdoba exile free play theatre for children social transformation teatro para niños Córdoba exilio juego libre transformación social Fobbio, Laura Fobbio, Laura El nuevo teatro cordobés y el niño como espectador activo |
| topic_facet |
Córdoba exile free play theatre for children social transformation teatro para niños Córdoba exilio juego libre transformación social |
| description |
In the sixties, the critics recognize the emergence of a "new cordovan theater." As part of this renovation, theatre "for children" carried out by cordovan artists raises aesthetic ruptures and ideological postulates in accordance with the political events that shake Argentina and the world at the end of the '60s and along the '70s. Beyond the specificity of each group, theatre performance "for children" share the experience of its makers in the National University of Cordoba, the horizontal and interdisciplinary approach as a work methodology, the respectful treatment of the active child-spectator, the free play as a way of communication, the theater as a possibility to change reality, the exile, among others. |
| format |
Artículo publishedVersion |
| author |
Fobbio, Laura Fobbio, Laura |
| author_facet |
Fobbio, Laura Fobbio, Laura |
| author_sort |
Fobbio, Laura |
| title |
El nuevo teatro cordobés y el niño como espectador activo |
| title_short |
El nuevo teatro cordobés y el niño como espectador activo |
| title_full |
El nuevo teatro cordobés y el niño como espectador activo |
| title_fullStr |
El nuevo teatro cordobés y el niño como espectador activo |
| title_full_unstemmed |
El nuevo teatro cordobés y el niño como espectador activo |
| title_sort |
el nuevo teatro cordobés y el niño como espectador activo |
| publisher |
Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires |
| publishDate |
2010 |
| url |
https://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/telondefondo/article/view/9276 https://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=telonde&d=9276_oai |
| work_keys_str_mv |
AT fobbiolaura elnuevoteatrocordobesyelninocomoespectadoractivo AT fobbiolaura elnuevoteatrocordobesyelninocomoespectadoractivo |
| _version_ |
1851376287816351744 |