El nuevo teatro cordobés y el niño como espectador activo

In the sixties, the critics recognize the emergence of a "new cordovan theater." As part of this renovation, theatre "for children" carried out by cordovan artists raises aesthetic ruptures and ideological postulates in accordance with the political events that shake Argentina an...

Descripción completa

Guardado en:
Detalles Bibliográficos
Autor principal: Fobbio, Laura
Formato: Artículo publishedVersion
Lenguaje:Español
Publicado: Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires 2010
Materias:
Acceso en línea:https://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/telondefondo/article/view/9276
https://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=telonde&d=9276_oai
Aporte de:
id I28-R145-9276_oai
record_format dspace
spelling I28-R145-9276_oai2025-11-17 Fobbio, Laura Fobbio, Laura 2010-07-01 In the sixties, the critics recognize the emergence of a "new cordovan theater." As part of this renovation, theatre "for children" carried out by cordovan artists raises aesthetic ruptures and ideological postulates in accordance with the political events that shake Argentina and the world at the end of the '60s and along the '70s. Beyond the specificity of each group, theatre performance "for children" share the experience of its makers in the National University of Cordoba, the horizontal and interdisciplinary approach as a work methodology, the respectful treatment of the active child-spectator, the free play as a way of communication, the theater as a possibility to change reality, the exile, among others. En la década del sesenta la crítica reconoce el surgimiento de un "nuevo teatro cordobés"”. En el marco de esta renovación, el teatro para niños realizado por hacedores cordobeses plantea rupturas estéticas y postulados ideológicos en consonancia con los sucesos políticos que sacuden Argentina y el mundo a fines de los '60 y durante los '70. Más allá de la especificidad de cada grupo, los espectáculos teatrales para niños comparten el paso de sus hacedores por la Universidad Nacional de Córdoba, la horizontalidad y la interdisciplinariedad como metodología de trabajo, el tratamiento respetuoso del niño-espectador activo, el juego libre como comunicación, el teatro como posibilidad para transformar la realidad, el exilio, entre otros. application/pdf https://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/telondefondo/article/view/9276 10.34096/tdf.n11.9276 spa Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires https://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/telondefondo/article/view/9276/8043 telondefondo. Revista de Teoría y Crítica Teatral; Núm. 11 (2010); 1-25 1669-6301 Córdoba exile free play theatre for children social transformation teatro para niños Córdoba exilio juego libre transformación social El nuevo teatro cordobés y el niño como espectador activo El nuevo teatro cordobés y el niño como espectador activo info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion https://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=telonde&d=9276_oai
institution Universidad de Buenos Aires
institution_str I-28
repository_str R-145
collection Repositorio Digital de la Universidad de Buenos Aires (UBA)
language Español
orig_language_str_mv spa
topic Córdoba
exile
free play
theatre for children
social transformation
teatro para niños
Córdoba
exilio
juego libre
transformación social
spellingShingle Córdoba
exile
free play
theatre for children
social transformation
teatro para niños
Córdoba
exilio
juego libre
transformación social
Fobbio, Laura
Fobbio, Laura
El nuevo teatro cordobés y el niño como espectador activo
topic_facet Córdoba
exile
free play
theatre for children
social transformation
teatro para niños
Córdoba
exilio
juego libre
transformación social
description In the sixties, the critics recognize the emergence of a "new cordovan theater." As part of this renovation, theatre "for children" carried out by cordovan artists raises aesthetic ruptures and ideological postulates in accordance with the political events that shake Argentina and the world at the end of the '60s and along the '70s. Beyond the specificity of each group, theatre performance "for children" share the experience of its makers in the National University of Cordoba, the horizontal and interdisciplinary approach as a work methodology, the respectful treatment of the active child-spectator, the free play as a way of communication, the theater as a possibility to change reality, the exile, among others.
format Artículo
publishedVersion
author Fobbio, Laura
Fobbio, Laura
author_facet Fobbio, Laura
Fobbio, Laura
author_sort Fobbio, Laura
title El nuevo teatro cordobés y el niño como espectador activo
title_short El nuevo teatro cordobés y el niño como espectador activo
title_full El nuevo teatro cordobés y el niño como espectador activo
title_fullStr El nuevo teatro cordobés y el niño como espectador activo
title_full_unstemmed El nuevo teatro cordobés y el niño como espectador activo
title_sort el nuevo teatro cordobés y el niño como espectador activo
publisher Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires
publishDate 2010
url https://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/telondefondo/article/view/9276
https://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=telonde&d=9276_oai
work_keys_str_mv AT fobbiolaura elnuevoteatrocordobesyelninocomoespectadoractivo
AT fobbiolaura elnuevoteatrocordobesyelninocomoespectadoractivo
_version_ 1851376287816351744