El teatro de Roberto Arlt y su modelo nacional, Armando Discépolo

In Arlt‟s dramatic writing we can find a profound dialogue between the foreign models and some vernacular forms resulting in a highly intertextual drama. Roberto Arlt makes flexible porous borders and uses various domestic and foreign models to transgress the rules of academia, in order to discuss t...

Descripción completa

Guardado en:
Detalles Bibliográficos
Autor principal: Ogás Puga, Grisby
Formato: Artículo publishedVersion
Lenguaje:Español
Publicado: Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires 2010
Materias:
Acceso en línea:https://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/telondefondo/article/view/9266
https://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=telonde&d=9266_oai
Aporte de:
id I28-R145-9266_oai
record_format dspace
spelling I28-R145-9266_oai2025-11-17 Ogás Puga, Grisby Ogás Puga, Grisby 2010-07-01 In Arlt‟s dramatic writing we can find a profound dialogue between the foreign models and some vernacular forms resulting in a highly intertextual drama. Roberto Arlt makes flexible porous borders and uses various domestic and foreign models to transgress the rules of academia, in order to discuss the concept of Argentina literature of his time as a kind of independent and isolated speech, and to question the canon and the national tradition. This article focuses the important relationship of Arlt‟s theater with his national model: Armando Discépolo. En la escritura dramática de Arlt se produce un profundo dialogismo entre los modelos extranjeros y ciertas formas vernáculas resultando una dramaturgia altamente intertextual. Roberto Arlt flexibiliza las fronteras y hace porosos los diversos modelos nacionales y extranjeros, para, en última instancia, transgredir las normas de la academia, discutir el concepto de literatura argentina de su tiempo como discurso autónomo y aislado, cuestionando el canon y la tradición nacional. En el presente artículo enfoco, por su vital importancia, la relación del teatro arltiano con su modelo nacional: Armando Discépolo. application/pdf https://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/telondefondo/article/view/9266 10.34096/tdf.n11.9266 spa Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires https://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/telondefondo/article/view/9266/8034 telondefondo. Revista de Teoría y Crítica Teatral; Núm. 11 (2010); 1-13 1669-6301 Discépolo Arlt intertextuality intertextualidad Arlt Discépolo El teatro de Roberto Arlt y su modelo nacional, Armando Discépolo El teatro de Roberto Arlt y su modelo nacional, Armando Discépolo info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion https://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=telonde&d=9266_oai
institution Universidad de Buenos Aires
institution_str I-28
repository_str R-145
collection Repositorio Digital de la Universidad de Buenos Aires (UBA)
language Español
orig_language_str_mv spa
topic Discépolo
Arlt
intertextuality
intertextualidad
Arlt
Discépolo
spellingShingle Discépolo
Arlt
intertextuality
intertextualidad
Arlt
Discépolo
Ogás Puga, Grisby
Ogás Puga, Grisby
El teatro de Roberto Arlt y su modelo nacional, Armando Discépolo
topic_facet Discépolo
Arlt
intertextuality
intertextualidad
Arlt
Discépolo
description In Arlt‟s dramatic writing we can find a profound dialogue between the foreign models and some vernacular forms resulting in a highly intertextual drama. Roberto Arlt makes flexible porous borders and uses various domestic and foreign models to transgress the rules of academia, in order to discuss the concept of Argentina literature of his time as a kind of independent and isolated speech, and to question the canon and the national tradition. This article focuses the important relationship of Arlt‟s theater with his national model: Armando Discépolo.
format Artículo
publishedVersion
author Ogás Puga, Grisby
Ogás Puga, Grisby
author_facet Ogás Puga, Grisby
Ogás Puga, Grisby
author_sort Ogás Puga, Grisby
title El teatro de Roberto Arlt y su modelo nacional, Armando Discépolo
title_short El teatro de Roberto Arlt y su modelo nacional, Armando Discépolo
title_full El teatro de Roberto Arlt y su modelo nacional, Armando Discépolo
title_fullStr El teatro de Roberto Arlt y su modelo nacional, Armando Discépolo
title_full_unstemmed El teatro de Roberto Arlt y su modelo nacional, Armando Discépolo
title_sort el teatro de roberto arlt y su modelo nacional, armando discépolo
publisher Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires
publishDate 2010
url https://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/telondefondo/article/view/9266
https://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=telonde&d=9266_oai
work_keys_str_mv AT ogaspugagrisby elteatroderobertoarltysumodelonacionalarmandodiscepolo
AT ogaspugagrisby elteatroderobertoarltysumodelonacionalarmandodiscepolo
_version_ 1851376186745159680