El teatro de Roberto Arlt y su modelo nacional, Armando Discépolo
In Arlt‟s dramatic writing we can find a profound dialogue between the foreign models and some vernacular forms resulting in a highly intertextual drama. Roberto Arlt makes flexible porous borders and uses various domestic and foreign models to transgress the rules of academia, in order to discuss t...
Guardado en:
| Autor principal: | |
|---|---|
| Formato: | Artículo publishedVersion |
| Lenguaje: | Español |
| Publicado: |
Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires
2010
|
| Materias: | |
| Acceso en línea: | https://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/telondefondo/article/view/9266 https://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=telonde&d=9266_oai |
| Aporte de: |
| id |
I28-R145-9266_oai |
|---|---|
| record_format |
dspace |
| spelling |
I28-R145-9266_oai2025-11-17 Ogás Puga, Grisby Ogás Puga, Grisby 2010-07-01 In Arlt‟s dramatic writing we can find a profound dialogue between the foreign models and some vernacular forms resulting in a highly intertextual drama. Roberto Arlt makes flexible porous borders and uses various domestic and foreign models to transgress the rules of academia, in order to discuss the concept of Argentina literature of his time as a kind of independent and isolated speech, and to question the canon and the national tradition. This article focuses the important relationship of Arlt‟s theater with his national model: Armando Discépolo. En la escritura dramática de Arlt se produce un profundo dialogismo entre los modelos extranjeros y ciertas formas vernáculas resultando una dramaturgia altamente intertextual. Roberto Arlt flexibiliza las fronteras y hace porosos los diversos modelos nacionales y extranjeros, para, en última instancia, transgredir las normas de la academia, discutir el concepto de literatura argentina de su tiempo como discurso autónomo y aislado, cuestionando el canon y la tradición nacional. En el presente artículo enfoco, por su vital importancia, la relación del teatro arltiano con su modelo nacional: Armando Discépolo. application/pdf https://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/telondefondo/article/view/9266 10.34096/tdf.n11.9266 spa Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires https://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/telondefondo/article/view/9266/8034 telondefondo. Revista de Teoría y Crítica Teatral; Núm. 11 (2010); 1-13 1669-6301 Discépolo Arlt intertextuality intertextualidad Arlt Discépolo El teatro de Roberto Arlt y su modelo nacional, Armando Discépolo El teatro de Roberto Arlt y su modelo nacional, Armando Discépolo info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion https://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=telonde&d=9266_oai |
| institution |
Universidad de Buenos Aires |
| institution_str |
I-28 |
| repository_str |
R-145 |
| collection |
Repositorio Digital de la Universidad de Buenos Aires (UBA) |
| language |
Español |
| orig_language_str_mv |
spa |
| topic |
Discépolo Arlt intertextuality intertextualidad Arlt Discépolo |
| spellingShingle |
Discépolo Arlt intertextuality intertextualidad Arlt Discépolo Ogás Puga, Grisby Ogás Puga, Grisby El teatro de Roberto Arlt y su modelo nacional, Armando Discépolo |
| topic_facet |
Discépolo Arlt intertextuality intertextualidad Arlt Discépolo |
| description |
In Arlt‟s dramatic writing we can find a profound dialogue between the foreign models and some vernacular forms resulting in a highly intertextual drama. Roberto Arlt makes flexible porous borders and uses various domestic and foreign models to transgress the rules of academia, in order to discuss the concept of Argentina literature of his time as a kind of independent and isolated speech, and to question the canon and the national tradition. This article focuses the important relationship of Arlt‟s theater with his national model: Armando Discépolo. |
| format |
Artículo publishedVersion |
| author |
Ogás Puga, Grisby Ogás Puga, Grisby |
| author_facet |
Ogás Puga, Grisby Ogás Puga, Grisby |
| author_sort |
Ogás Puga, Grisby |
| title |
El teatro de Roberto Arlt y su modelo nacional, Armando Discépolo |
| title_short |
El teatro de Roberto Arlt y su modelo nacional, Armando Discépolo |
| title_full |
El teatro de Roberto Arlt y su modelo nacional, Armando Discépolo |
| title_fullStr |
El teatro de Roberto Arlt y su modelo nacional, Armando Discépolo |
| title_full_unstemmed |
El teatro de Roberto Arlt y su modelo nacional, Armando Discépolo |
| title_sort |
el teatro de roberto arlt y su modelo nacional, armando discépolo |
| publisher |
Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires |
| publishDate |
2010 |
| url |
https://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/telondefondo/article/view/9266 https://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=telonde&d=9266_oai |
| work_keys_str_mv |
AT ogaspugagrisby elteatroderobertoarltysumodelonacionalarmandodiscepolo AT ogaspugagrisby elteatroderobertoarltysumodelonacionalarmandodiscepolo |
| _version_ |
1851376186745159680 |