Aproximación lacaniana a la dramaturgia de actor: De la creación colectiva al teatro de la intensidad

The essay deals with the dramaturgy of the actor in two forms: the collective creation and the theater of states or theater of the intensity. My purpose is to differentiate both forms, not from a mere description of their traits, but from a structural perspective based on a Lacanian approach. A theo...

Descripción completa

Guardado en:
Detalles Bibliográficos
Autor principal: Geirola, Gustavo
Formato: Artículo publishedVersion
Lenguaje:Español
Publicado: Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires 2011
Materias:
Acceso en línea:https://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/telondefondo/article/view/9114
https://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=telonde&d=9114_oai
Aporte de:
id I28-R145-9114_oai
record_format dspace
spelling I28-R145-9114_oai2025-11-17 Geirola, Gustavo Geirola, Gustavo 2011-07-01 The essay deals with the dramaturgy of the actor in two forms: the collective creation and the theater of states or theater of the intensity. My purpose is to differentiate both forms, not from a mere description of their traits, but from a structural perspective based on a Lacanian approach. A theory of the theatrical praxis must go beyond the imaginary; it must account for the difference between both modalities of theater in their construction of scenes and plots, in their way of working with the real and the symbolic, and the positioning of the audience. Although improvisation plays an important role in the collective creation and the theater of intensity, such improvisation is based on different artistic and political assumptions which can be thought from Lacan’s algebra and two specific moments in his teaching. El ensayo aborda la dramaturgia de actor en dos modalidades: la creación colectiva y el teatro de estados o teatro de la intensidad.  Mi propósito es diferenciar ambas modalidades desde una perspectiva estructural y no meramente descriptiva, a partir de una aproximación lacaniana.  Una teoría de la praxis teatral debe ir más allá de lo imaginario; debe dar cuenta de la forma diferenciada de ambas modalidades en cuanto a la construcción de escena, el trabajo con lo real y lo simbólico, y el posicionamiento del público.  Aun cuando la improvisación juega un rol muy importante en la creación colectiva y en el teatro de la intensidad, dicha improvisación parte de supuestos artísticos y políticos completamente diferenciados que pueden ser trabajados a partir de dos etapas puntuales de la enseñanza lacaniana y su álgebra.    application/pdf https://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/telondefondo/article/view/9114 10.34096/tdf.n13.9114 spa Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires https://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/telondefondo/article/view/9114/7899 telondefondo. Revista de Teoría y Crítica Teatral; Núm. 13 (2011); 36-55 1669-6301 Pavlovsky Lacan theater of states or theater of the intensity theater of states collective creation dramaturgy of the actor Pavlovsky teatro de estados o teatro de intensidad teatro de estados creación colectiva dramaturgia de actor Lacan Aproximación lacaniana a la dramaturgia de actor: De la creación colectiva al teatro de la intensidad Aproximación lacaniana a la dramaturgia de actor: De la creación colectiva al teatro de la intensidad info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion https://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=telonde&d=9114_oai
institution Universidad de Buenos Aires
institution_str I-28
repository_str R-145
collection Repositorio Digital de la Universidad de Buenos Aires (UBA)
language Español
orig_language_str_mv spa
topic Pavlovsky
Lacan
theater of states or theater of the intensity
theater of states
collective creation
dramaturgy of the actor
Pavlovsky
teatro de estados o teatro de intensidad
teatro de estados
creación colectiva
dramaturgia de actor
Lacan
spellingShingle Pavlovsky
Lacan
theater of states or theater of the intensity
theater of states
collective creation
dramaturgy of the actor
Pavlovsky
teatro de estados o teatro de intensidad
teatro de estados
creación colectiva
dramaturgia de actor
Lacan
Geirola, Gustavo
Geirola, Gustavo
Aproximación lacaniana a la dramaturgia de actor: De la creación colectiva al teatro de la intensidad
topic_facet Pavlovsky
Lacan
theater of states or theater of the intensity
theater of states
collective creation
dramaturgy of the actor
Pavlovsky
teatro de estados o teatro de intensidad
teatro de estados
creación colectiva
dramaturgia de actor
Lacan
description The essay deals with the dramaturgy of the actor in two forms: the collective creation and the theater of states or theater of the intensity. My purpose is to differentiate both forms, not from a mere description of their traits, but from a structural perspective based on a Lacanian approach. A theory of the theatrical praxis must go beyond the imaginary; it must account for the difference between both modalities of theater in their construction of scenes and plots, in their way of working with the real and the symbolic, and the positioning of the audience. Although improvisation plays an important role in the collective creation and the theater of intensity, such improvisation is based on different artistic and political assumptions which can be thought from Lacan’s algebra and two specific moments in his teaching.
format Artículo
publishedVersion
author Geirola, Gustavo
Geirola, Gustavo
author_facet Geirola, Gustavo
Geirola, Gustavo
author_sort Geirola, Gustavo
title Aproximación lacaniana a la dramaturgia de actor: De la creación colectiva al teatro de la intensidad
title_short Aproximación lacaniana a la dramaturgia de actor: De la creación colectiva al teatro de la intensidad
title_full Aproximación lacaniana a la dramaturgia de actor: De la creación colectiva al teatro de la intensidad
title_fullStr Aproximación lacaniana a la dramaturgia de actor: De la creación colectiva al teatro de la intensidad
title_full_unstemmed Aproximación lacaniana a la dramaturgia de actor: De la creación colectiva al teatro de la intensidad
title_sort aproximación lacaniana a la dramaturgia de actor: de la creación colectiva al teatro de la intensidad
publisher Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires
publishDate 2011
url https://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/telondefondo/article/view/9114
https://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=telonde&d=9114_oai
work_keys_str_mv AT geirolagustavo aproximacionlacanianaaladramaturgiadeactordelacreacioncolectivaalteatrodelaintensidad
AT geirolagustavo aproximacionlacanianaaladramaturgiadeactordelacreacioncolectivaalteatrodelaintensidad
_version_ 1851376252421668864