La impronta del positivismo en la investigación teatral

This article is a contextual approach to the influence of positivism in the field of theatre research. It begins with the characterization of this paradigm in social sciences, proceeding then to a problematization of its effects on theatre research, such as the dichotomies created between the fields...

Descripción completa

Guardado en:
Detalles Bibliográficos
Autores principales: Parada Giraldo, Daryeny, Dary Alzate, Luz
Formato: Artículo publishedVersion
Lenguaje:Español
Publicado: Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires 2011
Materias:
Acceso en línea:https://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/telondefondo/article/view/9040
https://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=telonde&d=9040_oai
Aporte de:
id I28-R145-9040_oai
record_format dspace
spelling I28-R145-9040_oai2025-11-17 Parada Giraldo, Daryeny Dary Alzate, Luz Parada Giraldo, Daryeny Dary Alzate, Luz 2011-12-01 This article is a contextual approach to the influence of positivism in the field of theatre research. It begins with the characterization of this paradigm in social sciences, proceeding then to a problematization of its effects on theatre research, such as the dichotomies created between the fields of dramatic knowledge, the advocacy for universality and validation of knowledge, the distance imposed between the researcher and its object of study and the geopolitics of knowledge and control. The presentation of these problematizations seeks to contribute to the acknowledgment of this paradigm's widespread influence on theatre research, which has affected the expantion and growth of the field, as well as its very nature and its relation with  other  fields of knowledge. Este artículo es una aproximación contextual acerca de la influencia del positivismo en la investigación teatral; parte de la caracterización de este paradigma en las ciencias sociales, para luego, describir sus problematizaciones en la investigación teatral como las dicotomías con los campos del saber del teatro, universalidad y validación del saber, distancia del investigador teatral con el objeto de estudio y geopolítica del conocimiento y control.  Estas problematizaciones se postulan para reconocer el desenvolvimiento de este paradigma en la investigación teatral, el cual ha afectado su expansión, su naturaleza y su relación con otros campos del conocimiento.   application/pdf https://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/telondefondo/article/view/9040 10.34096/tdf.n14.9040 spa Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires https://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/telondefondo/article/view/9040/7820 telondefondo. Revista de Teoría y Crítica Teatral; Núm. 14 (2011); 48-62 1669-6301 Paradigms positivism theater research geopolitical of theatrical knowledge dichotomies Paradigmas positivismo investigación teatral geopolítica del conocimiento teatral dicotomías La impronta del positivismo en la investigación teatral La impronta del positivismo en la investigación teatral info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion https://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=telonde&d=9040_oai
institution Universidad de Buenos Aires
institution_str I-28
repository_str R-145
collection Repositorio Digital de la Universidad de Buenos Aires (UBA)
language Español
orig_language_str_mv spa
topic Paradigms
positivism
theater research
geopolitical of theatrical knowledge
dichotomies
Paradigmas
positivismo
investigación teatral
geopolítica del conocimiento teatral
dicotomías
spellingShingle Paradigms
positivism
theater research
geopolitical of theatrical knowledge
dichotomies
Paradigmas
positivismo
investigación teatral
geopolítica del conocimiento teatral
dicotomías
Parada Giraldo, Daryeny
Dary Alzate, Luz
Parada Giraldo, Daryeny
Dary Alzate, Luz
La impronta del positivismo en la investigación teatral
topic_facet Paradigms
positivism
theater research
geopolitical of theatrical knowledge
dichotomies
Paradigmas
positivismo
investigación teatral
geopolítica del conocimiento teatral
dicotomías
description This article is a contextual approach to the influence of positivism in the field of theatre research. It begins with the characterization of this paradigm in social sciences, proceeding then to a problematization of its effects on theatre research, such as the dichotomies created between the fields of dramatic knowledge, the advocacy for universality and validation of knowledge, the distance imposed between the researcher and its object of study and the geopolitics of knowledge and control. The presentation of these problematizations seeks to contribute to the acknowledgment of this paradigm's widespread influence on theatre research, which has affected the expantion and growth of the field, as well as its very nature and its relation with  other  fields of knowledge.
format Artículo
publishedVersion
author Parada Giraldo, Daryeny
Dary Alzate, Luz
Parada Giraldo, Daryeny
Dary Alzate, Luz
author_facet Parada Giraldo, Daryeny
Dary Alzate, Luz
Parada Giraldo, Daryeny
Dary Alzate, Luz
author_sort Parada Giraldo, Daryeny
title La impronta del positivismo en la investigación teatral
title_short La impronta del positivismo en la investigación teatral
title_full La impronta del positivismo en la investigación teatral
title_fullStr La impronta del positivismo en la investigación teatral
title_full_unstemmed La impronta del positivismo en la investigación teatral
title_sort la impronta del positivismo en la investigación teatral
publisher Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires
publishDate 2011
url https://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/telondefondo/article/view/9040
https://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=telonde&d=9040_oai
work_keys_str_mv AT paradagiraldodaryeny laimprontadelpositivismoenlainvestigacionteatral
AT daryalzateluz laimprontadelpositivismoenlainvestigacionteatral
AT paradagiraldodaryeny laimprontadelpositivismoenlainvestigacionteatral
AT daryalzateluz laimprontadelpositivismoenlainvestigacionteatral
_version_ 1851376251035451392