Reflexiones sobre la construcción de la identidad femenina en la comedia en las primeras décadas del siglo XX
Family has been the dramatic core of comedy in Buenos Aires since its origins, working, in many cases, as a microcosm of different historical realities. Within this family framework, this essay focuses on the figure of women. The tensions that occur at the beginning of the twentieth century between...
Guardado en:
Autor principal: | |
---|---|
Formato: | Artículo publishedVersion |
Lenguaje: | Español |
Publicado: |
Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires
2019
|
Materias: | |
Acceso en línea: | http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/telondefondo/article/view/7254 http://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=telonde&d=7254_oai |
Aporte de: |
id |
I28-R145-7254_oai |
---|---|
record_format |
dspace |
spelling |
I28-R145-7254_oai2023-08-08 Sikora, Marina 2019-11-01 Family has been the dramatic core of comedy in Buenos Aires since its origins, working, in many cases, as a microcosm of different historical realities. Within this family framework, this essay focuses on the figure of women. The tensions that occur at the beginning of the twentieth century between the old Creole middle class, the old oligarchy and the emerging middle class of immigrant origin are revealed not only in social life but also in theatrical expressions. In comedy, specifically, this becomes particularly noticeable with the emergence of the comedia asainetada that has that incipient middle class of immigrant origin as its protagonist. However, the construction of the feminine identity shows her still constrained to the scope of the house where it is interesting to observe the role of mothers, wives and mother-in-law, the latter of whom constitute an important source of humor. We are interested here in pointing out some aspects of this phenomenon indicated taking into consideration different variants of comedy. We also want to see how the case of working women is approached in pieces such as Federico Mertens’ Mama Clara (1920) or Darthes and Damel’s The breadwinner (1931) La comedia en Buenos Aires, ha tenido desde sus orígenes a la familia como centro dramático que ha funcionado en muchos casos, como un microcosmos de distintas realidades históricas. Dentro de este marco familiar al que hacemos referencia, nos interesa centrarnos en esta oportunidad, en la figura de la mujer. Las tensiones que se producen al comenzar el siglo XX entre la vieja clase media criolla, la vieja oligarquía y la incipiente clase media de origen inmigratorio se ponen de manifiesto no sólo en la vida social sino que también se plasman en las expresiones teatrales. En la comedia, específicamente, esto se advierte de manera notoria sobre todo con el surgimiento de la comedia asainetada que tiene como protagonista a la incipiente clase media de origen inmigratorio. Sin embargo, la construcción de la identidad femenina la muestra todavía constreñida al ámbito de la casa en donde es interesante observar el rol de las madres, las esposas y las suegras que constituyen, éstas últimas, una importante fuente de comicidad. Nos interesa exponer en este trabajo algunos apuntes sobre el fenómeno señalado tomando distintas variantes de la comedia. Nos interesa también ver cómo se aborda el caso de la mujer trabajadora en piezas como Mamá Clara (1920) de Federico Mertens o El sostén de la familia (1931) de Darthes y Damel, sólo por nombrar algunas application/pdf http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/telondefondo/article/view/7254 spa Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/telondefondo/article/view/7254/6508 telondefondo. Revista de Teoría y Crítica Teatral; Núm. 30 (2019); 165-173 1669-6301 comedy female identity middle class Mertens Darthes Damel comedia identidad femenina clase media Mertens Darthes Damel Reflexiones sobre la construcción de la identidad femenina en la comedia en las primeras décadas del siglo XX Reflections on the Construction of the Female Identity in in the Early Twentieth Century Comedy info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion http://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=telonde&d=7254_oai |
institution |
Universidad de Buenos Aires |
institution_str |
I-28 |
repository_str |
R-145 |
collection |
Repositorio Digital de la Universidad de Buenos Aires (UBA) |
language |
Español |
orig_language_str_mv |
spa |
topic |
comedy female identity middle class Mertens Darthes Damel comedia identidad femenina clase media Mertens Darthes Damel |
spellingShingle |
comedy female identity middle class Mertens Darthes Damel comedia identidad femenina clase media Mertens Darthes Damel Sikora, Marina Reflexiones sobre la construcción de la identidad femenina en la comedia en las primeras décadas del siglo XX |
topic_facet |
comedy female identity middle class Mertens Darthes Damel comedia identidad femenina clase media Mertens Darthes Damel |
description |
Family has been the dramatic core of comedy in Buenos Aires since its origins, working, in many cases, as a microcosm of different historical realities. Within this family framework, this essay focuses on the figure of women. The tensions that occur at the beginning of the twentieth century between the old Creole middle class, the old oligarchy and the emerging middle class of immigrant origin are revealed not only in social life but also in theatrical expressions. In comedy, specifically, this becomes particularly noticeable with the emergence of the comedia asainetada that has that incipient middle class of immigrant origin as its protagonist. However, the construction of the feminine identity shows her still constrained to the scope of the house where it is interesting to observe the role of mothers, wives and mother-in-law, the latter of whom constitute an important source of humor. We are interested here in pointing out some aspects of this phenomenon indicated taking into consideration different variants of comedy. We also want to see how the case of working women is approached in pieces such as Federico Mertens’ Mama Clara (1920) or Darthes and Damel’s The breadwinner (1931) |
format |
Artículo publishedVersion |
author |
Sikora, Marina |
author_facet |
Sikora, Marina |
author_sort |
Sikora, Marina |
title |
Reflexiones sobre la construcción de la identidad femenina en la comedia en las primeras décadas del siglo XX |
title_short |
Reflexiones sobre la construcción de la identidad femenina en la comedia en las primeras décadas del siglo XX |
title_full |
Reflexiones sobre la construcción de la identidad femenina en la comedia en las primeras décadas del siglo XX |
title_fullStr |
Reflexiones sobre la construcción de la identidad femenina en la comedia en las primeras décadas del siglo XX |
title_full_unstemmed |
Reflexiones sobre la construcción de la identidad femenina en la comedia en las primeras décadas del siglo XX |
title_sort |
reflexiones sobre la construcción de la identidad femenina en la comedia en las primeras décadas del siglo xx |
publisher |
Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires |
publishDate |
2019 |
url |
http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/telondefondo/article/view/7254 http://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=telonde&d=7254_oai |
work_keys_str_mv |
AT sikoramarina reflexionessobrelaconstrucciondelaidentidadfemeninaenlacomediaenlasprimerasdecadasdelsigloxx AT sikoramarina reflectionsontheconstructionofthefemaleidentityinintheearlytwentiethcenturycomedy |
_version_ |
1782033402756595712 |