Fluctuación del ser, amoralidad del devenir. Sabiduría dionisíaca en Judith de Friedrich Hebbel
Judith's denomination as a tragedy may seem ambiguous: the supposed heroine appears triumphant, and the supposed villain impersonates a hero during part of the play. Nietzsche's notion of the Dionysian, and George Steiner's thoughts on tragedy allow us to see the clash of two perspect...
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Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires
2013
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I28-R145-6647_oai2023-08-08 Rucavado Rojas, Mario 2013-12-01 Judith's denomination as a tragedy may seem ambiguous: the supposed heroine appears triumphant, and the supposed villain impersonates a hero during part of the play. Nietzsche's notion of the Dionysian, and George Steiner's thoughts on tragedy allow us to see the clash of two perspectives in Judith: a moral worldview, of Hebrew origin, and another, pagan and tragic, based on an aesthetic justification of existence. The play's tragic element lies in the seduction of Judith by Holofernes, as it implies the triumph of a Dionysian worldview over a Hebrew one: thus an atrocious knowledge –that man's greatest crime is to be born– prevails over the demand for divine justice. Que Judith sea una tragedia puede resultar ambiguo: la supuesta heroína parece triunfar, y el supuesto villano parece el héroe durante parte de la obra. Partiendo de la noción nietzscheana de lo dionisíaco, complementada por las consideraciones de George Steiner, puede verse que en Judith se contraponen dos perspectivas: una visión moral del mundo, de raíz hebrea, y otra, pagana y trágica, basada en la justificación estética de la existencia. Lo trágico yace en la seducción de Judith por Holofernes, pues implica el triunfo de la cosmovisión dionisíaca sobre la hebrea; el triunfo de la sabiduría que enseña que el mayor delito del hombre es haber nacido sobre la exigencia de una justicia divina application/pdf http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/telondefondo/article/view/6647 10.34096/tdf.n18.6647 spa Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/telondefondo/article/view/6647/5866 telondefondo. Revista de Teoría y Crítica Teatral; Núm. 18 (2013); 166-179 1669-6301 Judith Hebbel Nietzsche tragedy dionysiac Judith Hebbel Nietzsche tragedia dionisíaco Fluctuación del ser, amoralidad del devenir. Sabiduría dionisíaca en Judith de Friedrich Hebbel Fluctuación del ser, amoralidad del devenir. Sabiduría dionisíaca en Judith de Friedrich Hebbel info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion http://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=telonde&d=6647_oai |
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