Un momento argentino: crisis de representación en el teatro de los noventa

This article aims to consider the crisis of representation in the Argentinian theatre of the nineties through an analysis of Un momento argentino (2001, Rafael Spregelburd). The sociological notion of "crisis of representation" (Pucciarelli, 2002) will allow us to address the context of th...

Descripción completa

Guardado en:
Detalles Bibliográficos
Autor principal: Soria, Carolina
Formato: Artículo publishedVersion
Lenguaje:Español
Publicado: Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires 2013
Materias:
Acceso en línea:http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/telondefondo/article/view/6645
http://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=telonde&d=6645_oai
Aporte de:
id I28-R145-6645_oai
record_format dspace
spelling I28-R145-6645_oai2023-08-08 Soria, Carolina 2013-12-01 This article aims to consider the crisis of representation in the Argentinian theatre of the nineties through an analysis of Un momento argentino (2001, Rafael Spregelburd). The sociological notion of "crisis of representation" (Pucciarelli, 2002) will allow us to address the context of the political system lead by president Menem (1989-1999). Menemism characterizes the nineties both socially and culturally and is the focus of this work, which seeks to articulate the social and artistic dimensions of this process. On a social level, the key concept of this paper refers to the estrangement of the citizen from his political party of reference, and on an aesthetic level, it points to the definitive separation between object of representation and immediate reference. El presente artículo se propone reflexionar sobre la crisis de representación en el teatro argentino de los noventa a partir del análisis de Un momento argentino (2001, Rafael Spregelburd). La noción sociológica de “crisis de la representación” (Pucciarelli, 2002) permitirá referirnos al sistema político menemista que caracteriza social y culturalmente la década de los noventa y será el eje de este trabajo, articulando tanto la dimensión social como artística. Con dicho concepto nos referimos, en el plano social, al distanciamiento del ciudadano de su partido de referencia; y en el plano estético, a la separación definitiva del objeto de representación y su referente inmediato. application/pdf http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/telondefondo/article/view/6645 10.34096/tdf.n18.6645 spa Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/telondefondo/article/view/6645/5862 telondefondo. Revista de Teoría y Crítica Teatral; Núm. 18 (2013); 150-157 1669-6301 crisis representation theatre society Spregelburd Un momento argentino crisis representación teatro sociedad Spregelburd Un momento argentino Un momento argentino: crisis de representación en el teatro de los noventa Un momento argentino: crisis de representación en el teatro de los noventa info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion http://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=telonde&d=6645_oai
institution Universidad de Buenos Aires
institution_str I-28
repository_str R-145
collection Repositorio Digital de la Universidad de Buenos Aires (UBA)
language Español
orig_language_str_mv spa
topic crisis
representation
theatre
society
Spregelburd
Un momento argentino
crisis
representación
teatro
sociedad
Spregelburd
Un momento argentino
spellingShingle crisis
representation
theatre
society
Spregelburd
Un momento argentino
crisis
representación
teatro
sociedad
Spregelburd
Un momento argentino
Soria, Carolina
Un momento argentino: crisis de representación en el teatro de los noventa
topic_facet crisis
representation
theatre
society
Spregelburd
Un momento argentino
crisis
representación
teatro
sociedad
Spregelburd
Un momento argentino
description This article aims to consider the crisis of representation in the Argentinian theatre of the nineties through an analysis of Un momento argentino (2001, Rafael Spregelburd). The sociological notion of "crisis of representation" (Pucciarelli, 2002) will allow us to address the context of the political system lead by president Menem (1989-1999). Menemism characterizes the nineties both socially and culturally and is the focus of this work, which seeks to articulate the social and artistic dimensions of this process. On a social level, the key concept of this paper refers to the estrangement of the citizen from his political party of reference, and on an aesthetic level, it points to the definitive separation between object of representation and immediate reference.
format Artículo
publishedVersion
author Soria, Carolina
author_facet Soria, Carolina
author_sort Soria, Carolina
title Un momento argentino: crisis de representación en el teatro de los noventa
title_short Un momento argentino: crisis de representación en el teatro de los noventa
title_full Un momento argentino: crisis de representación en el teatro de los noventa
title_fullStr Un momento argentino: crisis de representación en el teatro de los noventa
title_full_unstemmed Un momento argentino: crisis de representación en el teatro de los noventa
title_sort un momento argentino: crisis de representación en el teatro de los noventa
publisher Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires
publishDate 2013
url http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/telondefondo/article/view/6645
http://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=telonde&d=6645_oai
work_keys_str_mv AT soriacarolina unmomentoargentinocrisisderepresentacionenelteatrodelosnoventa
_version_ 1782033344543850496