La producción de sentido y los límites entre la ficción y lo real en Savage de Pablo Rotemberg

In this paper, I seek to identify and articulate the different stage languages involved in Savage (Paul Rotemberg, 2013). Based on this general analysis, I will focus on a particular matter, which is the inclusion of reality in fiction. The theoretical framework for these reflections includes Trasto...

Descripción completa

Guardado en:
Detalles Bibliográficos
Autor principal: Morelli, Luciana
Formato: Artículo publishedVersion
Lenguaje:Español
Publicado: Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires 2019
Materias:
Acceso en línea:https://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/telondefondo/article/view/6608
https://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=telonde&d=6608_oai
Aporte de:
id I28-R145-6608_oai
record_format dspace
spelling I28-R145-6608_oai2025-11-17 Morelli, Luciana 2019-08-20 In this paper, I seek to identify and articulate the different stage languages involved in Savage (Paul Rotemberg, 2013). Based on this general analysis, I will focus on a particular matter, which is the inclusion of reality in fiction. The theoretical framework for these reflections includes Trastoy and Zayas de Lima's analysis model, Schechner's concept of frames, Lehmann's descriptions of some postdramatic procedures and certain concepts developed by Sanchez and Cornago. Firstly, I intend to prove that stage languages respond to a system of relations in which they reaffirm, deny or are ironical regarding one another, thus creating open meanings. And secondly, I propose thinking the inclusion of real action which are close to the field of performance as a strategy that challenges the hegemonic discourses that pose a principle of single meaning. This inclusion completes the construction of a hybrid work puts all disciplines in tension, approaching the new searches of contemporary productions.  Tomando el modelo de análisis propuesto por Beatriz Trastoy y Perla Zayas Lima, el concepto de marcos (frames) de Schechner, algunos procedimientos del teatro postdramático desarrollado por Lehmann y los trabajos de Sánchez y Cornago, en el presente trabajo me propongo identificar y articular los diferentes lenguajes escénicos que intervienen en Savage (Pablo Rotemberg, 2013) así como también la inclusión de lo real en la ficción. Busco demostrar en primer lugar, que los lenguajes escénicos responden a un sistema de relaciones en el que se reafirman, niegan o ironizan, construyendo un sentido no clausurado. Y en segundo lugar, que la introducción de acciones reales que se acercan al terreno de lo performativo se establece como una estrategia que cuestiona los discursos hegemónicos que plantean un principio de sentido unívoco y termina de construir un híbrido que pone en tensión todas las disciplinas, acercándose a la nueva búsqueda de las producciones contemporáneas. application/pdf https://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/telondefondo/article/view/6608 10.34096/tdf.n20.6608 spa Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires https://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/telondefondo/article/view/6608/5824 telondefondo. Revista de Teoría y Crítica Teatral; Núm. 20 (2014); 184-196 1669-6301 Pablo Rotemberg dance performance postdramatic theater stage languages Pablo Rotemberg danza performance teatro postdramático lenguajes escénicos La producción de sentido y los límites entre la ficción y lo real en Savage de Pablo Rotemberg info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion https://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=telonde&d=6608_oai
institution Universidad de Buenos Aires
institution_str I-28
repository_str R-145
collection Repositorio Digital de la Universidad de Buenos Aires (UBA)
language Español
orig_language_str_mv spa
topic Pablo Rotemberg
dance
performance
postdramatic theater
stage languages
Pablo Rotemberg
danza
performance
teatro postdramático
lenguajes escénicos
spellingShingle Pablo Rotemberg
dance
performance
postdramatic theater
stage languages
Pablo Rotemberg
danza
performance
teatro postdramático
lenguajes escénicos
Morelli, Luciana
La producción de sentido y los límites entre la ficción y lo real en Savage de Pablo Rotemberg
topic_facet Pablo Rotemberg
dance
performance
postdramatic theater
stage languages
Pablo Rotemberg
danza
performance
teatro postdramático
lenguajes escénicos
description In this paper, I seek to identify and articulate the different stage languages involved in Savage (Paul Rotemberg, 2013). Based on this general analysis, I will focus on a particular matter, which is the inclusion of reality in fiction. The theoretical framework for these reflections includes Trastoy and Zayas de Lima's analysis model, Schechner's concept of frames, Lehmann's descriptions of some postdramatic procedures and certain concepts developed by Sanchez and Cornago. Firstly, I intend to prove that stage languages respond to a system of relations in which they reaffirm, deny or are ironical regarding one another, thus creating open meanings. And secondly, I propose thinking the inclusion of real action which are close to the field of performance as a strategy that challenges the hegemonic discourses that pose a principle of single meaning. This inclusion completes the construction of a hybrid work puts all disciplines in tension, approaching the new searches of contemporary productions. 
format Artículo
publishedVersion
author Morelli, Luciana
author_facet Morelli, Luciana
author_sort Morelli, Luciana
title La producción de sentido y los límites entre la ficción y lo real en Savage de Pablo Rotemberg
title_short La producción de sentido y los límites entre la ficción y lo real en Savage de Pablo Rotemberg
title_full La producción de sentido y los límites entre la ficción y lo real en Savage de Pablo Rotemberg
title_fullStr La producción de sentido y los límites entre la ficción y lo real en Savage de Pablo Rotemberg
title_full_unstemmed La producción de sentido y los límites entre la ficción y lo real en Savage de Pablo Rotemberg
title_sort la producción de sentido y los límites entre la ficción y lo real en savage de pablo rotemberg
publisher Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires
publishDate 2019
url https://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/telondefondo/article/view/6608
https://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=telonde&d=6608_oai
work_keys_str_mv AT morelliluciana laproducciondesentidoyloslimitesentrelaficcionylorealensavagedepablorotemberg
_version_ 1851376343304896512