La interpretación de Heidegger del devenir eterno en la filosofía de Schelling

From Sein und Zeit (1927) onwards, Heidegger defines the “original temporality (ursprüngliche Zeitlichkeit)” as “temporality (Temporalität)” of the sense of the being in general. In this document we are going to uphold that the strategy followed by the author to develop such temporality consists of...

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Autor principal: Gomez Pedrido, Mario
Formato: Artículo publishedVersion
Lenguaje:Español
Publicado: Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires 2017
Materias:
God
Acceso en línea:https://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/CdF/article/view/5455
https://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=cufilo&d=5455_oai
Aporte de:
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spelling I28-R145-5455_oai2025-11-17 Gomez Pedrido, Mario 2017-08-18 From Sein und Zeit (1927) onwards, Heidegger defines the “original temporality (ursprüngliche Zeitlichkeit)” as “temporality (Temporalität)” of the sense of the being in general. In this document we are going to uphold that the strategy followed by the author to develop such temporality consists of redefining the classic concept of “eternity (Ewigkeit)”, a concept that in classic philosophy is related to the absence of time and the cancellation thereof. To such purpose, we are going to show that in his course of the year 1936 related to the Schelling’s document titled Philosophischen Untersuchungen über das Wesen der menschlichen Freiheit und die damit zusammenhängenden Gegenstände, which is dated 1809, Heidegger finds a concept of eternity that is defined and analyzed not as a supratemporal or permanently timeless present, but, on the contrary, it is revealed as the temporal origin of the world; the association between eternity and instant developed by Schelling to explain the appearance of evil in humanity is the criteria that Heidegger hermeneutically appropriates from the idealistic author to redefine, in this way, the classic concept of eternity, turning this latter into the temporal origin from which the entirety of time derives from. Therefore, in this writing we are going to reconstruct how the original temporal mobility of the eternal proposed by Schelling is going to be, in Heidegger’s opinion, the manner in which original temporality expresses, understood as temporality of the sense of the being in  Heidegger define desde Sein und Zeit (1927) en adelante a la “temporalidad originaria (ursprüngliche Zeitlichkeit)” como “temporariedad (Temporalität)” del sentido del ser en general. En el presente escrito sostendremos que la estrategia seguida por el autor para desarrollar dicha temporariedad consiste en redefinir el concepto clásico de “eternidad (Ewigkeit)”, concepto que es asociado en la filosófica clásica a la ausencia de tiempo y a la cancelación del mismo. A tales efectos, mostraremos que en su curso de 1936 dedicado al escrito de Schelling titulado Philosophischen Untersuchungen über das Wesen der menschlichen Freiheit und die damit zusammenhängenden Gegenstände de 1809, Heidegger encuentra un concepto de eternidad que es definido y analizado ya no como un ahora supratemporal o permanentemente intemporal, sino, por el contrario, ésta se revela como el origen temporal del tiempo; la asociación entre eternidad e instante desarrollada por Schelling para explicar la aparición del mal en el hombre es el criterio que Heidegger apropia hermenéuticamente del autor idealista para redefinir, así, el concepto clásico de eternidad, convirtiendo a ésta última en el origen temporal del cual emana la totalidad del tiempo. Por lo tanto, en el presente escrito reconstruiremos cómo la movilidad temporal originaria de lo eterno postulada por Schelling será, a juicio de Heidegger, el modo en que se expresa la temporalidad originara entendida como temporariedad del sentido del ser en general.  application/pdf https://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/CdF/article/view/5455 10.34096/cf.n67-68.5455 spa Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires https://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/CdF/article/view/5455/4893 Cuadernos de filosofía; Núm. 67-68 (2017); 49-68 2362-485X 0590-1901 original temporality eternity ontology God temporalidad originaria eternidad ontología Dios La interpretación de Heidegger del devenir eterno en la filosofía de Schelling info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion https://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=cufilo&d=5455_oai
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