Del Locus Amoenus a la vereda tropical: poesía dominicana siglo XX

Without a doubt, the imagined community as nation in the Dominican Republic was a response to the threat of dissolution of national autonomy by foreign hands, in an environment marked by the traumatic experience of modernization introduced by the elite. Faced with the question of identity, the poetr...

Descripción completa

Guardado en:
Detalles Bibliográficos
Autor principal: Maglia Vercesi, Graciela
Formato: Artículo publishedVersion
Lenguaje:Español
Publicado: Instituto de Literatura Hispanoamericana (Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires) 2018
Materias:
Acceso en línea:https://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/zama/article/view/5061
https://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=zama&d=5061_oai
Aporte de:
id I28-R145-5061_oai
record_format dspace
spelling I28-R145-5061_oai2025-11-17 Maglia Vercesi, Graciela 2018-07-05 Without a doubt, the imagined community as nation in the Dominican Republic was a response to the threat of dissolution of national autonomy by foreign hands, in an environment marked by the traumatic experience of modernization introduced by the elite. Faced with the question of identity, the poetry of Manuel del Cabral responds with the projection of the figure of a political boss, a revolutionary Creole hero, Compadre Mon (“Buddy Ray”), in whom the tradition virtues of the Dominican peasantry are summed up, with the inclusion of the African element from an integrating perspective but eclipsed by distance: Blacks are the Other, Haitians and “Cocolos”. Sin duda, la comunidad imaginada de nación en República Dominicana fue una respuesta a la amenaza de disolución de la autonomía nacional en manos del capitalismo extranjero, en un ambiente marcado por una traumática experiencia con la modernización por parte de las elites. Frente a la pregunta identitaria Manuel del Cabral responde con la proyección de una figura cau-dillesca, de un héroe criollo revolucionario, Compadre Mon, en el cual se resumen las virtudes tradicionales del campesino dominicano, con la inclusión del elemento africano desde una visión integradora pero eclipsada por la distancia (los negros son los otros: los haitianos y los cocolos). application/pdf https://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/zama/article/view/5061 10.34096/zama.a2.n2.5061 spa Instituto de Literatura Hispanoamericana (Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires) https://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/zama/article/view/5061/4579 Zama; Vol. 2 No. 2 (2010) Zama; Vol. 2 Núm. 2 (2010) Zama; v. 2 n. 2 (2010) 2422-6017 1851-6866 Dominican Republic caribbean identity nation poetry microsemiotics República Dominicana identidad caribeña nación poesía microsemióticas Del Locus Amoenus a la vereda tropical: poesía dominicana siglo XX info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion https://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=zama&d=5061_oai
institution Universidad de Buenos Aires
institution_str I-28
repository_str R-145
collection Repositorio Digital de la Universidad de Buenos Aires (UBA)
language Español
orig_language_str_mv spa
topic Dominican Republic
caribbean identity
nation
poetry
microsemiotics
República Dominicana
identidad caribeña
nación
poesía
microsemióticas
spellingShingle Dominican Republic
caribbean identity
nation
poetry
microsemiotics
República Dominicana
identidad caribeña
nación
poesía
microsemióticas
Maglia Vercesi, Graciela
Del Locus Amoenus a la vereda tropical: poesía dominicana siglo XX
topic_facet Dominican Republic
caribbean identity
nation
poetry
microsemiotics
República Dominicana
identidad caribeña
nación
poesía
microsemióticas
description Without a doubt, the imagined community as nation in the Dominican Republic was a response to the threat of dissolution of national autonomy by foreign hands, in an environment marked by the traumatic experience of modernization introduced by the elite. Faced with the question of identity, the poetry of Manuel del Cabral responds with the projection of the figure of a political boss, a revolutionary Creole hero, Compadre Mon (“Buddy Ray”), in whom the tradition virtues of the Dominican peasantry are summed up, with the inclusion of the African element from an integrating perspective but eclipsed by distance: Blacks are the Other, Haitians and “Cocolos”.
format Artículo
publishedVersion
author Maglia Vercesi, Graciela
author_facet Maglia Vercesi, Graciela
author_sort Maglia Vercesi, Graciela
title Del Locus Amoenus a la vereda tropical: poesía dominicana siglo XX
title_short Del Locus Amoenus a la vereda tropical: poesía dominicana siglo XX
title_full Del Locus Amoenus a la vereda tropical: poesía dominicana siglo XX
title_fullStr Del Locus Amoenus a la vereda tropical: poesía dominicana siglo XX
title_full_unstemmed Del Locus Amoenus a la vereda tropical: poesía dominicana siglo XX
title_sort del locus amoenus a la vereda tropical: poesía dominicana siglo xx
publisher Instituto de Literatura Hispanoamericana (Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires)
publishDate 2018
url https://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/zama/article/view/5061
https://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=zama&d=5061_oai
work_keys_str_mv AT magliavercesigraciela dellocusamoenusalaveredatropicalpoesiadominicanasigloxx
_version_ 1851376385301413888