Las “necesidades educativas especiales”. Políticas educativas en torno a la alteridad
The present paper presents the findings carried out by means of field work in a common school of the city of Buenos Aires, in order to inquire the practices and meanings socially assigned to the incorporation of special education students —particularly blind children— in primary level common schools...
Autor principal: | |
---|---|
Formato: | Artículo publishedVersion Artículo evaluado por pares |
Lenguaje: | Español |
Publicado: |
Instituto de Ciencias Antropológicas, Facultad de Filosofía y Letras, UBA
2004
|
Materias: | |
Acceso en línea: | http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/CAS/article/view/4574 http://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=cantropo&d=4574_oai |
Aporte de: |
id |
I28-R145-4574_oai |
---|---|
record_format |
dspace |
spelling |
I28-R145-4574_oai2023-08-08 Diez, Adriana Cecilia 2004-07-01 The present paper presents the findings carried out by means of field work in a common school of the city of Buenos Aires, in order to inquire the practices and meanings socially assigned to the incorporation of special education students —particularly blind children— in primary level common schools.We could analyze the objectives outlined from the documents diffused by the educational system, in which they refer to the educational quality, justness, inclusive schools, diversity attention and Human Rights.Starting from the observation of class hours and different activities we have been able to elaborate a complex perspective on the “integrated” student’s situation. El siguiente artículo presenta los resultados de una investigación realizada mediante trabajo de campo en una escuela de enseñanza común de la Ciudad de Buenos Aires, con el objeto de indagar las prácticas y los significados socialmente asignados a la incorporación de alumnos de educación especial —en particular niños ciegos— en escuelas comunes de nivel primario.Pudimos analizar los objetivos planteados desde los documentos difundidos por el sistema educativo, en los que se alude a calidad educativa, equidad, escuelas inclusivas, atención a la diversidad y derechos humanos.A partir de la observación de horas de clase y actividades diversas, se ha podido elaborar una perspectiva compleja, sobre la situación del alumno “integrado”. application/pdf http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/CAS/article/view/4574 10.34096/cas.i19.4574 spa Instituto de Ciencias Antropológicas, Facultad de Filosofía y Letras, UBA http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/CAS/article/view/4574/4072 Cuadernos de antropología social; Núm. 19 (2004): Antropología y Educación 1850-275X 0327-3776 Special educational needs Blind Stereotype Stigma Alterity Necesidades educativas especiales Ciegos Estereotipo Estigma Alteridad Las “necesidades educativas especiales”. Políticas educativas en torno a la alteridad info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artículo evaluado por pares http://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=cantropo&d=4574_oai |
institution |
Universidad de Buenos Aires |
institution_str |
I-28 |
repository_str |
R-145 |
collection |
Repositorio Digital de la Universidad de Buenos Aires (UBA) |
language |
Español |
orig_language_str_mv |
spa |
topic |
Special educational needs Blind Stereotype Stigma Alterity Necesidades educativas especiales Ciegos Estereotipo Estigma Alteridad |
spellingShingle |
Special educational needs Blind Stereotype Stigma Alterity Necesidades educativas especiales Ciegos Estereotipo Estigma Alteridad Diez, Adriana Cecilia Las “necesidades educativas especiales”. Políticas educativas en torno a la alteridad |
topic_facet |
Special educational needs Blind Stereotype Stigma Alterity Necesidades educativas especiales Ciegos Estereotipo Estigma Alteridad |
description |
The present paper presents the findings carried out by means of field work in a common school of the city of Buenos Aires, in order to inquire the practices and meanings socially assigned to the incorporation of special education students —particularly blind children— in primary level common schools.We could analyze the objectives outlined from the documents diffused by the educational system, in which they refer to the educational quality, justness, inclusive schools, diversity attention and Human Rights.Starting from the observation of class hours and different activities we have been able to elaborate a complex perspective on the “integrated” student’s situation. |
format |
Artículo publishedVersion Artículo evaluado por pares |
author |
Diez, Adriana Cecilia |
author_facet |
Diez, Adriana Cecilia |
author_sort |
Diez, Adriana Cecilia |
title |
Las “necesidades educativas especiales”. Políticas educativas en torno a la alteridad |
title_short |
Las “necesidades educativas especiales”. Políticas educativas en torno a la alteridad |
title_full |
Las “necesidades educativas especiales”. Políticas educativas en torno a la alteridad |
title_fullStr |
Las “necesidades educativas especiales”. Políticas educativas en torno a la alteridad |
title_full_unstemmed |
Las “necesidades educativas especiales”. Políticas educativas en torno a la alteridad |
title_sort |
las “necesidades educativas especiales”. políticas educativas en torno a la alteridad |
publisher |
Instituto de Ciencias Antropológicas, Facultad de Filosofía y Letras, UBA |
publishDate |
2004 |
url |
http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/CAS/article/view/4574 http://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=cantropo&d=4574_oai |
work_keys_str_mv |
AT diezadrianacecilia lasnecesidadeseducativasespecialespoliticaseducativasentornoalaalteridad |
_version_ |
1782033191445463040 |