Familias y educación: prácticas y representaciones en torno a la escolarización de los niños

In this paper we will present some advances of a current investigation about the relationship between families and schools concerning the formative experiences of children. The specific aim is to introduce some reflections that arise from our field work, in order to contribute to the debate about th...

Descripción completa

Guardado en:
Detalles Bibliográficos
Autor principal: Cerletti, Laura
Formato: Artículo publishedVersion
Lenguaje:Español
Publicado: Instituto de Ciencias Antropológicas, Facultad de Filosofía y Letras, UBA 2005
Materias:
Acceso en línea:https://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/CAS/article/view/4434
https://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=cantropo&d=4434_oai
Aporte de:
id I28-R145-4434_oai
record_format dspace
spelling I28-R145-4434_oai2025-11-17 Cerletti, Laura 2005-12-01 In this paper we will present some advances of a current investigation about the relationship between families and schools concerning the formative experiences of children. The specific aim is to introduce some reflections that arise from our field work, in order to contribute to the debate about the construction of childhood, focusing on the disputes in relation to schooling and/or the education of children. We will first briefly introduce the research project on which this work is based, and the main characteristics of the field where it is being carried out. Then we will specify some key concepts to approach the topic. Next, we will present practices and representations (of mothers, grand-mothers) ethnographically registered, which give account of certain tensions around the education and the schooling processes of children. Thus, we will introduce the discussion about the process of construction of the “educated person” and the different meanings it takes, along with the disputes concerning the responsibilities and demands we have registered. En este trabajo presentaremos algunos avances de una investigación en curso sobre la relación entre familias y escuelas en torno a las experiencias formativas de los niños. El objetivo específico es introducir reflexiones surgidas a partir del trabajo de campo realizado para aportar al debate sobre la construcción de la niñez, tomando como eje las tensiones en relación a la educación y/o escolarización de los niños. Primero introduciremos sintéticamente el proyecto en el cual se basa el presente trabajo, y las características principales del campo en el que se desarrolla. Luego se especificarán algunos conceptos centrales para abordar la problemática. A continuación presentaremos prácticas y representaciones (de madres, abuelas) registradas etnográficamente, que dan cuenta de ciertas tensiones en torno a la educación y escolarización de los niños. Así, introduciremos la discusión sobre el proceso de producción de la persona educada y diferentes sentidos que adquiere, junto con las disputas en torno a las responsabilidades y demandas registradas. application/pdf https://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/CAS/article/view/4434 10.34096/cas.i22.4434 spa Instituto de Ciencias Antropológicas, Facultad de Filosofía y Letras, UBA https://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/CAS/article/view/4434/3937 Cuadernos de antropología social; Núm. 22 (2005) 1850-275X 0327-3776 Familias Niños Escolarización Persona educada Responsabilidades Families Children Schooling Educated person Responsibilities Familias y educación: prácticas y representaciones en torno a la escolarización de los niños info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion https://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=cantropo&d=4434_oai
institution Universidad de Buenos Aires
institution_str I-28
repository_str R-145
collection Repositorio Digital de la Universidad de Buenos Aires (UBA)
language Español
orig_language_str_mv spa
topic Familias
Niños
Escolarización
Persona educada
Responsabilidades
Families
Children
Schooling
Educated person
Responsibilities
spellingShingle Familias
Niños
Escolarización
Persona educada
Responsabilidades
Families
Children
Schooling
Educated person
Responsibilities
Cerletti, Laura
Familias y educación: prácticas y representaciones en torno a la escolarización de los niños
topic_facet Familias
Niños
Escolarización
Persona educada
Responsabilidades
Families
Children
Schooling
Educated person
Responsibilities
description In this paper we will present some advances of a current investigation about the relationship between families and schools concerning the formative experiences of children. The specific aim is to introduce some reflections that arise from our field work, in order to contribute to the debate about the construction of childhood, focusing on the disputes in relation to schooling and/or the education of children. We will first briefly introduce the research project on which this work is based, and the main characteristics of the field where it is being carried out. Then we will specify some key concepts to approach the topic. Next, we will present practices and representations (of mothers, grand-mothers) ethnographically registered, which give account of certain tensions around the education and the schooling processes of children. Thus, we will introduce the discussion about the process of construction of the “educated person” and the different meanings it takes, along with the disputes concerning the responsibilities and demands we have registered.
format Artículo
publishedVersion
author Cerletti, Laura
author_facet Cerletti, Laura
author_sort Cerletti, Laura
title Familias y educación: prácticas y representaciones en torno a la escolarización de los niños
title_short Familias y educación: prácticas y representaciones en torno a la escolarización de los niños
title_full Familias y educación: prácticas y representaciones en torno a la escolarización de los niños
title_fullStr Familias y educación: prácticas y representaciones en torno a la escolarización de los niños
title_full_unstemmed Familias y educación: prácticas y representaciones en torno a la escolarización de los niños
title_sort familias y educación: prácticas y representaciones en torno a la escolarización de los niños
publisher Instituto de Ciencias Antropológicas, Facultad de Filosofía y Letras, UBA
publishDate 2005
url https://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/CAS/article/view/4434
https://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=cantropo&d=4434_oai
work_keys_str_mv AT cerlettilaura familiasyeducacionpracticasyrepresentacionesentornoalaescolarizaciondelosninos
_version_ 1851375653102813184