The “dark” world of crime in Buenos Aires. Blackness and police gaze in the Galería de Ladrones de la Capital (1880-1887)
In 1887, the City of Buenos Aires Police published the Galería de Ladrones de la Capital, an institutional document that compiles almost two hundred photographic portraits of suspects, thieves and repeat offenders, so that they could be recognized and monitored by police officers. Each of these phot...
Guardado en:
Autor principal: | |
---|---|
Formato: | Artículo publishedVersion Artículos evaluados por pares |
Lenguaje: | Español |
Publicado: |
Instituto de Ciencias Antropológicas, Facultad de Filosofía y Letras, UBA
2018
|
Materias: | |
Acceso en línea: | http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/runa/article/view/4185 http://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=runa&d=4185_oai |
Aporte de: |
id |
I28-R145-4185_oai |
---|---|
record_format |
dspace |
spelling |
I28-R145-4185_oai2021-07-29 Gimenez, Santiago Manuel 2018-12-28 In 1887, the City of Buenos Aires Police published the Galería de Ladrones de la Capital, an institutional document that compiles almost two hundred photographic portraits of suspects, thieves and repeat offenders, so that they could be recognized and monitored by police officers. Each of these photographs is accompanied by a series of personal data and detailed descriptions of the body of the subjects portrayed. The ‘color of skin’ and the categories to classify the features of the face, converge in a particular type of racial classification. The proposal of this work is to analyze how the image in articulation with the racial categories of the publication, supported and constructed racialized representations. For this I will inquire the police gaze that was built based on the delimitation of racial profiles. En el año 1887, la Policía de la ciudad de Buenos Aires publicó la Galería de Ladrones de la Capital, un documento institucional con casi doscientos retratos fotográficos de sospechosos, ladrones y reincidentes, a fin de que estos pudieran ser reconocidos y vigilados por los agentes policiales. A cada una de estas fotografías la acompaña una serie de datos personales y descripciones minuciosas sobre el rostro de los retratados. El ‘color de piel’ y las categorías utilizadas para clasificar los rasgos del rostro confluyen en un tipo particular de clasificación racial. La propuesta de este trabajo es analizar cómo las fotografías, en articulación con las categorías raciales de la publicación, sostenían y construían representaciones racializadas. Para ello indagaré sobre la mirada policial porteña que se estaba cimentando con base en la delimitación de perfiles raciales. No ano de 1887, a Polícia da cidade de Buenos Aires publicou a Galería de Ladrones de la Capital, um documento institucional que recolhe quase duzentos retratos fotográficos de suspeitos, ladrões e reincidentes, para que possam ser reconhecidos e assistidos pelos agentes da polícia. Cada uma dessas fotografias é acompanhada por uma série de dados pessoais e descrições detalhadas do corpo das pessoas retratadas. A ‘cor da pele’ e as categorias para classificar as características faciais, convergem em um tipo particular de classificação racial. A proposta deste trabalho é analisar como a imagem em articulação com as categorias raciais da publicação, sustentaram e construíram representações racializadas. Para isso, investigarei o olhar da polícia que foi construída com base na delimitação de perfis raciais. application/pdf http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/runa/article/view/4185 10.34096/runa.v39i2.4185 spa Instituto de Ciencias Antropológicas, Facultad de Filosofía y Letras, UBA http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/runa/article/view/4185/4956 RUNA, archivo para las ciencias del hombre; Vol. 39 Núm. 2 (2018) RUNA, archivo para las ciencias del hombre; Vol 39 No 2 (2018) RUNA, archivo para las ciencias del hombre; v. 39 n. 2 (2018) 1851-9628 0325-1217 Buenos Aires Police Photography Racial Categories Blackness uenos Aires Policía Fotografía Categorías Raciales Negritud Buenos Aires Polícia Fotografia Categorias Raciais Negritudes The “dark” world of crime in Buenos Aires. Blackness and police gaze in the Galería de Ladrones de la Capital (1880-1887) El “oscuro” mundo del delito en Buenos Aires. Negritud y mirada policial en la Galería de Ladrones de la Capital (1880-1887) O mundo “oscuro” do crimen em Buenos Aires. Negritude e olhar policial na Galería de Ladrones de la Capital (1880-1887) info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artículos evaluados por pares http://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=runa&d=4185_oai |
institution |
Universidad de Buenos Aires |
institution_str |
I-28 |
repository_str |
R-145 |
collection |
Repositorio Digital de la Universidad de Buenos Aires (UBA) |
language |
Español |
orig_language_str_mv |
spa |
topic |
Buenos Aires Police Photography Racial Categories Blackness uenos Aires Policía Fotografía Categorías Raciales Negritud Buenos Aires Polícia Fotografia Categorias Raciais Negritudes |
spellingShingle |
Buenos Aires Police Photography Racial Categories Blackness uenos Aires Policía Fotografía Categorías Raciales Negritud Buenos Aires Polícia Fotografia Categorias Raciais Negritudes Gimenez, Santiago Manuel The “dark” world of crime in Buenos Aires. Blackness and police gaze in the Galería de Ladrones de la Capital (1880-1887) |
topic_facet |
Buenos Aires Police Photography Racial Categories Blackness uenos Aires Policía Fotografía Categorías Raciales Negritud Buenos Aires Polícia Fotografia Categorias Raciais Negritudes |
description |
In 1887, the City of Buenos Aires Police published the Galería de Ladrones de la Capital, an institutional document that compiles almost two hundred photographic portraits of suspects, thieves and repeat offenders, so that they could be recognized and monitored by police officers. Each of these photographs is accompanied by a series of personal data and detailed descriptions of the body of the subjects portrayed. The ‘color of skin’ and the categories to classify the features of the face, converge in a particular type of racial classification. The proposal of this work is to analyze how the image in articulation with the racial categories of the publication, supported and constructed racialized representations. For this I will inquire the police gaze that was built based on the delimitation of racial profiles. |
format |
Artículo publishedVersion Artículos evaluados por pares |
author |
Gimenez, Santiago Manuel |
author_facet |
Gimenez, Santiago Manuel |
author_sort |
Gimenez, Santiago Manuel |
title |
The “dark” world of crime in Buenos Aires. Blackness and police gaze in the Galería de Ladrones de la Capital (1880-1887) |
title_short |
The “dark” world of crime in Buenos Aires. Blackness and police gaze in the Galería de Ladrones de la Capital (1880-1887) |
title_full |
The “dark” world of crime in Buenos Aires. Blackness and police gaze in the Galería de Ladrones de la Capital (1880-1887) |
title_fullStr |
The “dark” world of crime in Buenos Aires. Blackness and police gaze in the Galería de Ladrones de la Capital (1880-1887) |
title_full_unstemmed |
The “dark” world of crime in Buenos Aires. Blackness and police gaze in the Galería de Ladrones de la Capital (1880-1887) |
title_sort |
“dark” world of crime in buenos aires. blackness and police gaze in the galería de ladrones de la capital (1880-1887) |
publisher |
Instituto de Ciencias Antropológicas, Facultad de Filosofía y Letras, UBA |
publishDate |
2018 |
url |
http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/runa/article/view/4185 http://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=runa&d=4185_oai |
work_keys_str_mv |
AT gimenezsantiagomanuel thedarkworldofcrimeinbuenosairesblacknessandpolicegazeinthegaleriadeladronesdelacapital18801887 AT gimenezsantiagomanuel eloscuromundodeldelitoenbuenosairesnegritudymiradapolicialenlagaleriadeladronesdelacapital18801887 AT gimenezsantiagomanuel omundooscurodocrimenembuenosairesnegritudeeolharpolicialnagaleriadeladronesdelacapital18801887 AT gimenezsantiagomanuel darkworldofcrimeinbuenosairesblacknessandpolicegazeinthegaleriadeladronesdelacapital18801887 |
_version_ |
1766023911692042240 |