Beckett espectador de cine: intertextualidades en Film (1965)

The idea of intertextuality is essential to Samuel Beckett’s only incursion into cinema. Film works with the history of cinema and subscribes to the tradition of avant-garde movies and silent films from the 1920s and 1930s. Through that choice, Film questions the forms of representatios of its conte...

Descripción completa

Guardado en:
Detalles Bibliográficos
Autor principal: Capello, María Florencia
Formato: Artículo publishedVersion
Lenguaje:Español
Publicado: Facultad de Filosofía y Letras. Universidad de Buenos Aires 2016
Materias:
Acceso en línea:https://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/Beckettiana/article/view/3768
https://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=becke&d=3768_oai
Aporte de:
id I28-R145-3768_oai
record_format dspace
spelling I28-R145-3768_oai2025-11-17 Capello, María Florencia 2016-09-21 The idea of intertextuality is essential to Samuel Beckett’s only incursion into cinema. Film works with the history of cinema and subscribes to the tradition of avant-garde movies and silent films from the 1920s and 1930s. Through that choice, Film questions the forms of representatios of its contemporary narrative cinema. As an experimenter in a new medium, Beckett atetmpts to shape a new image for cinema, an image in tune with his literary and play-writing works, with the “poetics of emptyness” he displayed in his literature.  La idea de intertextualidad resulta clave para la lectura de la única incursión de Samuel Beckett en el cine. Film asimila el pasado cinematográfico, eligiendo inscribirse en la tradición del cine de vanguardia y del cine mudo de las décadas del veinte y del treinta, y al hacerlo cuestiona los modos de representación del cine narrativo que le era contemporáneo. Desde su lugar de experimentador en un nuevo medio, Beckett propone nuevos modos de configurar una imagen para el cine, una imagen en sintonía con las propuestas literarias y dramatúrgicas, con la “poética de vaciamiento” que desplegó también en su literatura.  application/pdf https://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/Beckettiana/article/view/3768 spa Facultad de Filosofía y Letras. Universidad de Buenos Aires https://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/Beckettiana/article/view/3768/3416 Beckettiana; Núm. 14 (2015); 81-91 2683-9679 0327-7550 cine y literatura vanguardia intertextualidad literature and film Avant-Garde intertextuality Beckett espectador de cine: intertextualidades en Film (1965) info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion https://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=becke&d=3768_oai
institution Universidad de Buenos Aires
institution_str I-28
repository_str R-145
collection Repositorio Digital de la Universidad de Buenos Aires (UBA)
language Español
orig_language_str_mv spa
topic cine y literatura
vanguardia
intertextualidad
literature and film
Avant-Garde
intertextuality
spellingShingle cine y literatura
vanguardia
intertextualidad
literature and film
Avant-Garde
intertextuality
Capello, María Florencia
Beckett espectador de cine: intertextualidades en Film (1965)
topic_facet cine y literatura
vanguardia
intertextualidad
literature and film
Avant-Garde
intertextuality
description The idea of intertextuality is essential to Samuel Beckett’s only incursion into cinema. Film works with the history of cinema and subscribes to the tradition of avant-garde movies and silent films from the 1920s and 1930s. Through that choice, Film questions the forms of representatios of its contemporary narrative cinema. As an experimenter in a new medium, Beckett atetmpts to shape a new image for cinema, an image in tune with his literary and play-writing works, with the “poetics of emptyness” he displayed in his literature. 
format Artículo
publishedVersion
author Capello, María Florencia
author_facet Capello, María Florencia
author_sort Capello, María Florencia
title Beckett espectador de cine: intertextualidades en Film (1965)
title_short Beckett espectador de cine: intertextualidades en Film (1965)
title_full Beckett espectador de cine: intertextualidades en Film (1965)
title_fullStr Beckett espectador de cine: intertextualidades en Film (1965)
title_full_unstemmed Beckett espectador de cine: intertextualidades en Film (1965)
title_sort beckett espectador de cine: intertextualidades en film (1965)
publisher Facultad de Filosofía y Letras. Universidad de Buenos Aires
publishDate 2016
url https://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/Beckettiana/article/view/3768
https://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=becke&d=3768_oai
work_keys_str_mv AT capellomariaflorencia beckettespectadordecineintertextualidadesenfilm1965
_version_ 1851375624613003264