Las prácticas de enseñanza como objeto revisado en un nuevo contexto de significación
The article deals with the research work and the teaching task carried out by Edith Litwin from the construct “new agenda for didactics”. The classical didactic agenda, centered on the study of content and method, has reduced the theoretical problems of teaching practices to the instrumental applica...
Guardado en:
| Autores principales: | , |
|---|---|
| Formato: | Artículo publishedVersion |
| Lenguaje: | Español |
| Publicado: |
Subsecretaría de publicaciones. Facultad de Filosofía y Letras. UBA
2015
|
| Materias: | |
| Acceso en línea: | https://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/iice/article/view/3446 https://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=reviice&d=3446_oai |
| Aporte de: |
| id |
I28-R145-3446_oai |
|---|---|
| record_format |
dspace |
| spelling |
I28-R145-3446_oai2025-11-17 Pinto, Lila Sarlé, Patricia 2015-07-10 The article deals with the research work and the teaching task carried out by Edith Litwin from the construct “new agenda for didactics”. The classical didactic agenda, centered on the study of content and method, has reduced the theoretical problems of teaching practices to the instrumental application of methods and strategies. Litwin proposes a new approach for the study and understanding of teaching experiences related to what she identifies as “a new agenda”. This approach poses questions about the meaning and significance of teaching and its processes from the perspective of the subjects involved in them. Thus, the construction of a new agenda for the study and research within the didactics field, represents a new program for the field based on two central theoretical, methodological and epistemological dimensions: the collaboration and the involvement of the subjects in the construction of knowledge in the field of teaching theories, and the meaning making process as a substantive orientation for understanding the act of teaching.To recognize the implications of Litwin´s perspective, we present the case of a design research carried out in relation to the development of teaching and learning experiences of dramatic play in the K -4 in a Mexican school. El artículo aborda el trabajo de investigación y la tarea docente llevadas a cabo por Edith Litwin a partir del constructo “nueva agenda para la didáctica”. Frente a la agen-da didáctica clásica, centrada en el estudio del contenido y del método que reduce el espacio teórico-conceptual de la didáctica a problemas vinculados con la aplicación instrumental de métodos y estrategias, esta “nueva agenda” da lugar a las preguntas por el sentido y la significación de la enseñanza y sus procesos desde la perspectiva de los sujetos involucrados en los mismos. La construcción de una nueva agenda para la didáctica representa así un programa de investigación para el campo sustentado en dos dimensiones teóricas, metodológicas y epistemológicas centrales: la colaboración y el involucramiento de los sujetos en la construcción de conocimiento en el campo y el horizonte de la significación como norte para la comprensión del acto de enseñar.Con el objeto de reconocer las implicancias de esta perspectiva, presentamos el caso de una investigación de diseño llevada a cabo en relación con la construcción de propuestas de juego dramático en las salas de 4 años en una escuela mexicana. application/pdf https://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/iice/article/view/3446 10.34096/riice.n37.3446 spa Subsecretaría de publicaciones. Facultad de Filosofía y Letras. UBA https://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/iice/article/view/3446/3181 Revista del IICE; Núm. 37 (2015); 11-26 2451-5434 0327-7763 new agenda for didactics teaching practices contexts of meaning nueva agenda de la didáctica prácticas de la enseñanza contextos de significación Las prácticas de enseñanza como objeto revisado en un nuevo contexto de significación info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion https://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=reviice&d=3446_oai |
| institution |
Universidad de Buenos Aires |
| institution_str |
I-28 |
| repository_str |
R-145 |
| collection |
Repositorio Digital de la Universidad de Buenos Aires (UBA) |
| language |
Español |
| orig_language_str_mv |
spa |
| topic |
new agenda for didactics teaching practices contexts of meaning nueva agenda de la didáctica prácticas de la enseñanza contextos de significación |
| spellingShingle |
new agenda for didactics teaching practices contexts of meaning nueva agenda de la didáctica prácticas de la enseñanza contextos de significación Pinto, Lila Sarlé, Patricia Las prácticas de enseñanza como objeto revisado en un nuevo contexto de significación |
| topic_facet |
new agenda for didactics teaching practices contexts of meaning nueva agenda de la didáctica prácticas de la enseñanza contextos de significación |
| description |
The article deals with the research work and the teaching task carried out by Edith Litwin from the construct “new agenda for didactics”. The classical didactic agenda, centered on the study of content and method, has reduced the theoretical problems of teaching practices to the instrumental application of methods and strategies. Litwin proposes a new approach for the study and understanding of teaching experiences related to what she identifies as “a new agenda”. This approach poses questions about the meaning and significance of teaching and its processes from the perspective of the subjects involved in them. Thus, the construction of a new agenda for the study and research within the didactics field, represents a new program for the field based on two central theoretical, methodological and epistemological dimensions: the collaboration and the involvement of the subjects in the construction of knowledge in the field of teaching theories, and the meaning making process as a substantive orientation for understanding the act of teaching.To recognize the implications of Litwin´s perspective, we present the case of a design research carried out in relation to the development of teaching and learning experiences of dramatic play in the K -4 in a Mexican school. |
| format |
Artículo publishedVersion |
| author |
Pinto, Lila Sarlé, Patricia |
| author_facet |
Pinto, Lila Sarlé, Patricia |
| author_sort |
Pinto, Lila |
| title |
Las prácticas de enseñanza como objeto revisado en un nuevo contexto de significación |
| title_short |
Las prácticas de enseñanza como objeto revisado en un nuevo contexto de significación |
| title_full |
Las prácticas de enseñanza como objeto revisado en un nuevo contexto de significación |
| title_fullStr |
Las prácticas de enseñanza como objeto revisado en un nuevo contexto de significación |
| title_full_unstemmed |
Las prácticas de enseñanza como objeto revisado en un nuevo contexto de significación |
| title_sort |
las prácticas de enseñanza como objeto revisado en un nuevo contexto de significación |
| publisher |
Subsecretaría de publicaciones. Facultad de Filosofía y Letras. UBA |
| publishDate |
2015 |
| url |
https://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/iice/article/view/3446 https://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=reviice&d=3446_oai |
| work_keys_str_mv |
AT pintolila laspracticasdeensenanzacomoobjetorevisadoenunnuevocontextodesignificacion AT sarlepatricia laspracticasdeensenanzacomoobjetorevisadoenunnuevocontextodesignificacion |
| _version_ |
1851376076316475392 |