Siendo espectador I. La experiencia del expectador como forma de participación no reglada

The ideas that pumps out of the contemporary artistic practice make us clear that there is no art making without its exhibition and also no authors exists when there are no viewers. At this point participation, with no aim, limit or structure, that is not regulated, can question, exchange or boost t...

Descripción completa

Guardado en:
Detalles Bibliográficos
Autor principal: Spentsas, Aris
Formato: Artículo publishedVersion
Lenguaje:Español
Publicado: Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires 2016
Materias:
Acceso en línea:https://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/telondefondo/article/view/3156
https://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=telonde&d=3156_oai
Aporte de:
id I28-R145-3156_oai
record_format dspace
spelling I28-R145-3156_oai2025-11-17 Spentsas, Aris 2016-12-27 The ideas that pumps out of the contemporary artistic practice make us clear that there is no art making without its exhibition and also no authors exists when there are no viewers. At this point participation, with no aim, limit or structure, that is not regulated, can question, exchange or boost the roles of the artist and the viewer in order give form to space and time transforming it into sculptural artifacts. Installations are inviting the viewer to take part in its inner space of creation. Propositions in order to uncover dialogue and movement are waiting for any response; meanwhile their authors stop being artists in order to turn into viewers in search of the public. And constructed situations bring to life any sign of relations by activating diverse conditions, which are proposed to users-viewers. If art does not reside in the object, then it resides in the symbolic use of it, inside the eye of the viewer and in whatever this viewer decides to do with this object. The oeuvres listed in the text use time not only as duration but also as forms of different constrains during which, sculpture proposes a space in order to play within a context. Playing is a form of a personal and collective experience at once, immersed in a perpetual negotiation.  La práctica artística contemporánea se compromete a sentar juntos, la producción y la exhibición como también a los autores y sus espectadores. Aquí la participación, sin objetivos, sin limitaciones o estructuras, la participación no reglada cuestiona, intercambia o potencia los roles del artista y del espectador para dar forma a los acontecimientos. Las instalaciones con el simple hecho de invitar a entrar en su espacio, permiten al espectador instalarse en la obra. Las proposiciones esperan la actuación del espectador para generar diálogo y movimiento, y eliminar los objetivos claros mientras sus artistas dejan de serlo para volverse espectadores y participar buscando público. Y las situaciones construidas en forma de una serie de condiciones esperan ser activadas para visibilizar cualquier signo de relación. Si el arte no está en el objeto, está entonces en el uso simbólico de este, está en los ojos del espectador y estará en lo que hace el espectador con este objeto. Las propuestas que se exponen a continuación utilizan el tiempo, no solamente como duración sino como distintas condiciones durante las cuales la escultura, en su sentido más amplio, proporciona el espacio para jugar con el contexto. Una experiencia personal y colectiva en perpetua negociación.  application/pdf https://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/telondefondo/article/view/3156 10.34096/tdf.n24.3156 spa Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires https://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/telondefondo/article/view/3156/2795 telondefondo. Revista de Teoría y Crítica Teatral; Núm. 24 (2016); 256-267 1669-6301 going public time based art participation research-creation situation aesthetics instalaciones loop situaciones construidas participación volverse público Siendo espectador I. La experiencia del expectador como forma de participación no reglada info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion https://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=telonde&d=3156_oai
institution Universidad de Buenos Aires
institution_str I-28
repository_str R-145
collection Repositorio Digital de la Universidad de Buenos Aires (UBA)
language Español
orig_language_str_mv spa
topic going public
time based art
participation
research-creation
situation aesthetics
instalaciones
loop
situaciones construidas
participación
volverse público
spellingShingle going public
time based art
participation
research-creation
situation aesthetics
instalaciones
loop
situaciones construidas
participación
volverse público
Spentsas, Aris
Siendo espectador I. La experiencia del expectador como forma de participación no reglada
topic_facet going public
time based art
participation
research-creation
situation aesthetics
instalaciones
loop
situaciones construidas
participación
volverse público
description The ideas that pumps out of the contemporary artistic practice make us clear that there is no art making without its exhibition and also no authors exists when there are no viewers. At this point participation, with no aim, limit or structure, that is not regulated, can question, exchange or boost the roles of the artist and the viewer in order give form to space and time transforming it into sculptural artifacts. Installations are inviting the viewer to take part in its inner space of creation. Propositions in order to uncover dialogue and movement are waiting for any response; meanwhile their authors stop being artists in order to turn into viewers in search of the public. And constructed situations bring to life any sign of relations by activating diverse conditions, which are proposed to users-viewers. If art does not reside in the object, then it resides in the symbolic use of it, inside the eye of the viewer and in whatever this viewer decides to do with this object. The oeuvres listed in the text use time not only as duration but also as forms of different constrains during which, sculpture proposes a space in order to play within a context. Playing is a form of a personal and collective experience at once, immersed in a perpetual negotiation. 
format Artículo
publishedVersion
author Spentsas, Aris
author_facet Spentsas, Aris
author_sort Spentsas, Aris
title Siendo espectador I. La experiencia del expectador como forma de participación no reglada
title_short Siendo espectador I. La experiencia del expectador como forma de participación no reglada
title_full Siendo espectador I. La experiencia del expectador como forma de participación no reglada
title_fullStr Siendo espectador I. La experiencia del expectador como forma de participación no reglada
title_full_unstemmed Siendo espectador I. La experiencia del expectador como forma de participación no reglada
title_sort siendo espectador i. la experiencia del expectador como forma de participación no reglada
publisher Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires
publishDate 2016
url https://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/telondefondo/article/view/3156
https://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=telonde&d=3156_oai
work_keys_str_mv AT spentsasaris siendoespectadorilaexperienciadelexpectadorcomoformadeparticipacionnoreglada
_version_ 1851376237455343616