Forecasting in ation with twitter
We use Twitter content to generate an indicator of the level of attention allocated to inflation in public discussions. The analysis corresponds to Argentina for the period 2012-2019. Estimated forecasting models show that the indicator provides valuable information regarding future levels of inflat...
Autores principales: | , |
---|---|
Formato: | Artículo publishedVersion |
Lenguaje: | Español |
Publicado: |
Instituto Interdisciplinario de Economía Política (IIEP UBA-CONICET)
2023
|
Materias: | |
Acceso en línea: | https://ojs.economicas.uba.ar/DT-IIEP/article/view/2620 https://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=dociiep&d=2620_oai |
Aporte de: |
id |
I28-R145-2620_oai |
---|---|
record_format |
dspace |
spelling |
I28-R145-2620_oai2025-02-11 Aromi, Daniel Llada, Martín 2023-02-08 We use Twitter content to generate an indicator of the level of attention allocated to inflation in public discussions. The analysis corresponds to Argentina for the period 2012-2019. Estimated forecasting models show that the indicator provides valuable information regarding future levels of inflation. Out-of-sample exercises confirm that social media content allows for gains in forecast accuracy. Beyond point forecasts, the index provides valuable information regarding inflation uncertainty, that is, the size of forecast errors confidence intervals. The proposed indicator compares favorably with other indicators such as media content, media tweets, google search intensity and consumer surveys. Este trabajo utiliza el contenido de Twitter para generar un indicador del nivel de atención asignado a la inflación en las discusiones públicas. El análisis corresponde a Argentina para el período 2012-2019. Los modelos de pronóstico estimados muestran que el indicador proporciona información valiosa sobre los niveles futuros de inflación. Los ejercicios fuera de la muestra confirman que el contenido de las redes sociales permite obtener ganancias en termino de precisión de los pronósticos. Más allá de los pronósticos puntuales, el índice proporciona información valiosa sobre la incertidumbre de la inflación, es decir, el tamaño de los intervalos de confianza de los errores de pronóstico. El indicador propuesto se compara favorablemente con otros indicadores como el contenido de los medios, los tweets de los medios, la intensidad de búsqueda en Google y las encuestas de consumidores. application/pdf https://ojs.economicas.uba.ar/DT-IIEP/article/view/2620 spa Instituto Interdisciplinario de Economía Política (IIEP UBA-CONICET) https://ojs.economicas.uba.ar/DT-IIEP/article/view/2620/3372 Documentos de trabajo del Instituto Interdisciplinario de Economía Política; Núm. 76 (2022): Pronóstico de inflación con Twitter Working Papers series at Instituto Interdisciplinario de Economía Política; No. 76 (2022): Forecasting in ation with twitter 2451-5728 Pronósticos macroeconómicos inflación redes sociales twitter Macroeconomic forecasting Inflation rate Social networks Twitter Forecasting in ation with twitter Pronóstico de inflación con Twitter info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion https://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=dociiep&d=2620_oai |
institution |
Universidad de Buenos Aires |
institution_str |
I-28 |
repository_str |
R-145 |
collection |
Repositorio Digital de la Universidad de Buenos Aires (UBA) |
language |
Español |
orig_language_str_mv |
spa |
topic |
Pronósticos macroeconómicos inflación redes sociales Macroeconomic forecasting Inflation rate Social networks |
spellingShingle |
Pronósticos macroeconómicos inflación redes sociales Macroeconomic forecasting Inflation rate Social networks Aromi, Daniel Llada, Martín Forecasting in ation with twitter |
topic_facet |
Pronósticos macroeconómicos inflación redes sociales Macroeconomic forecasting Inflation rate Social networks |
description |
We use Twitter content to generate an indicator of the level of attention allocated to inflation in public discussions. The analysis corresponds to Argentina for the period 2012-2019. Estimated forecasting models show that the indicator provides valuable information regarding future levels of inflation. Out-of-sample exercises confirm that social media content allows for gains in forecast accuracy. Beyond point forecasts, the index provides valuable information regarding inflation uncertainty, that is, the size of forecast errors confidence intervals. The proposed indicator compares favorably with other indicators such as media content, media tweets, google search intensity and consumer surveys. |
format |
Artículo publishedVersion |
author |
Aromi, Daniel Llada, Martín |
author_facet |
Aromi, Daniel Llada, Martín |
author_sort |
Aromi, Daniel |
title |
Forecasting in ation with twitter |
title_short |
Forecasting in ation with twitter |
title_full |
Forecasting in ation with twitter |
title_fullStr |
Forecasting in ation with twitter |
title_full_unstemmed |
Forecasting in ation with twitter |
title_sort |
forecasting in ation with twitter |
publisher |
Instituto Interdisciplinario de Economía Política (IIEP UBA-CONICET) |
publishDate |
2023 |
url |
https://ojs.economicas.uba.ar/DT-IIEP/article/view/2620 https://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=dociiep&d=2620_oai |
work_keys_str_mv |
AT aromidaniel forecastinginationwithtwitter AT lladamartin forecastinginationwithtwitter AT aromidaniel pronosticodeinflacioncontwitter AT lladamartin pronosticodeinflacioncontwitter |
_version_ |
1825551290982203392 |